نبود نظارت مستمر و دقیق پاشنه آشیل ساخت و سازهای غیر مجاز/ ساختمان هایی که خطرساز شده اند

کد خبر: 292757|09:33 - 1394/03/06
نسخه چاپی
نبود نظارت مستمر و دقیق پاشنه آشیل ساخت و سازهای غیر مجاز/ ساختمان هایی که خطرساز شده اند
متاسفانه امروزه به دلیل نبود نظارتی مستمر و دقیق بر ساخت و سازها، ساختمانھایی ھستند که بدون نظارت کارشناسانه و به صورت غیراصولی ساخته می شوند و این امر امکان ایجاد خسارت و هزینه های سنگین و خطرات جانی را برای ساکنان آینده این واحدھا افزایش می دھد.

به گزارشهزار ماسوله، ساخت و سازهای غیرمجاز یکی از معضلات اصلی شهرستان پاوه است که دلیل اصلی آن عدم نظارت لازم و کافی بر واحدهای مسکونی است.

ساخت و سازهای غیرمجاز مغایر با قانون هستند و تمام دستگاه ها موظفند که از این کار جلوگیری کنند. این ساخت و سازها در هر محدوده ایی متولی خاص خود را دارد به گونه ای که ساخت و ساز درون شهر زیر نظر شهرداری، درون روستا زیر نظر دهداری و دهیار و خارج از محدوده شهر زیر نظر بخشداری و اداره راه و شهرسازی است که در صورت تخلف این نهادها باید با خاطی برخورد قانونی و جدی کنند.

دستگاه های ذیربط از جمله شهرداری، بنیاد مسکن، سازمان مهندسی ساختمان، آب منطقه ایی، اداره برق و جهاد کشاورزی باید اهتمام ویژه ایی در فراهم کردن بستری مناسب جهت ساخت و سازها برای مردم داشته باشند تا حافظ امنیت جانی و مالی مردم باشند.

متاسفانه امروزه به دلیل نبود نظارتی مستمر و دقیق بر ساخت و سازها، ساختمان‌ھایی ھستند که بدون نظارت کارشناسانه و به صورت غیراصولی ساخته می شوند و این امر امکان ایجاد خسارت و هزینه های سنگین و خطرات جانی را برای ساکنان آینده این واحدھا افزایش می دھد.

در این باره رئیس بنیاد مسکن شهرستان پاوه به خبرنگار هزار ماسوله گفت: ساخت و سازهای غیرمجاز در محدوده روستا زیر نظر دهیاری و دهیار روستا خواهد بود که باید نظارت دقیقی را در انجام مراحل ساخت و ساز به عمل آورند.

رضایی با اشاره به دستورالعمل های خاص ساخت و ساز واحد مسکونی از سال 1384 به بعد افزود: مرجع صدور پروانه کسب در روستا دهیار خواهد بود و فقط دهیار می تواند از ساخت و ساز های بی رویه و غیر قانونی جلوگیری به عمل آورد و بنیاد مسکن در این زمینه نمی تواند نقشی را ایفا کنند.

وی گفت: متاسفانه این مشکلات در روستاهای اطراف شهرستان پاوه وجود دارد و بدون هیچ نظارت دقیقی از ساخت و ساز واحد مسکونی، امتیازات خاصی نظیر برق، آب و صدور پروانه کسب و جواز داده خواهد شد.

وی ادامه داد: با وجود آنکه نظارت بر ساخت و ساز های روستایی در حیطه وظایف بنیاد مسکن  نیست ولی با این وجود چندین مورد به ارائه تذکرات کتبی به متخلفین و رونوشت به دهیاری و فرمانداری اقدام کرده ایم.

 قدرت فیضی از مهندسین و ناظرین بر واحدهای ساخت و ساز نیز در گفتگو با خبرنگار هزارماسوله با بیان اینکه دهیار، یک شهردار با وظایف کمتر است، اظهار داشت: شرط رعایت نظارت دقیق بر ساخت و سازهای مسکونی، این است که دهیار روستاها سواد فنی در ساخت و ساز داشته باشد.

وی افزود: عدم نظارت دقیق بر ساخت و ساز های روستایی همچون رعایت نکردن فاصله تا تیر برق های خیابان، خطرات جانی و مالی را در کوتاه مدت برای پیمانکاران و کارگران و در دراز مدت برای خود خانواده آنها دارد.

وی گفت: عدم نظارت دقیق به هیچ وجه قابل قبول نبوده و علاوه بر وجود خطرات جانی و مالی به ضایع شدن حقوق مالکین و همسایه ها می انجامد.

بر اساس این گزارش عدم نظارت صحیح بر گود برداری ها، سرعت در ساخت و ساز با کاھش زمان مورد نیاز جھت بستن بتن، نداشتن تجربه کافی و عدم توجه مهندسین ناظر به نکات فنی و اجرایی نسبت به فرایند ساخت و ساز و همچنین لحاظ نکردن شرایط ساختمان های مجاور از جمله دلایلی است که در مراحل ساخت و بھره برداری از ساختمان ھا خساراتی را برای مالکین ساختمان ها و مجاورینشان به همراه دارد.

مسلم است که سازمان نظام مهندسی بایستی در این خصوص ارائه راه حل این مسئله نقش آفرین است و به این مساله رسیدگی کند تا نظارت بر تمام مراحل ساخت‌وساز یک ساختمان را در مواقع بروز حوادث شاهد تلفات نباشیم.

با این اوصاف می توان دلیل اصلی وجود ساخت و سازهای غیر مجاز در روستاها را می توان به نبود دهیار متخصص و نسبت‌های فامیلی دهیاران با مردم روستا دانست که ارائه امتیازات خاص به آنها را به آسانی فراهم کرده است. از طرفی تخلف در حوزه مسکن، شکل گیری بازار‌های سیاه و مساکن غیر استاندارد را می توان از جمله آسیب هایی این حوزه دانست.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد