لطفا نظر خود را اعلام نمائيد:

وضعيت دست فروشان سد معبر در شهرستان پاوه

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 292983|02:51 - 1394/05/03
نسخه چاپی
وضعيت دست فروشان سد معبر در شهرستان پاوه
تحلیلی پیرامون وضعیت بازار دستفروشان و ايجاد سد معبر در عدم رعایت حقوق شهروندی را مي طلبد كه بازديد كنندگان محترم نظرات خويش را در اين باره كه اين دست فروشان مانعي در مسدود نمودن معابر نشده و يا برعكس در ذيل گزارش به سمع و بصر مردم برسانند.

به گزارشهزار ماسوله،معبر به معنی محل عبور می باشد و اصطلاحا به محلی اطلاق می گردد که از آن برای عبور و مرور استفاده می شود و معابر عمومی متعلق به عموم شهروندان است و کسی حق ندارد تحت هر شرایط آن را مسدود نموده و شخصي نمايد.

از نظر قانونکوچه های عمومی، میدان ها، پیاده روها، خیابان ها و به طور کلی معابر که مورد استفاده عموم است، ملک عمومی محسوب می شود و در مالکیت شهرداری قرار دارد و در واقع شهرداری موظف می باشد از معابر به عنوان یک ملک عمومی حفاظت کند و همواره آن را برای استفاده عموم آماده نگه داشته و از تجاوز به میدان ها، پارک ها و باغ های عمومی که حق طبیعی هر شهروند می باشد جلوگیری نماید.

از طرفي ديگر اساسا سد معبر به معنی تضییع حقوق شهروندی است، ضمن اینکه این پديده در شهرستان پاوه وجود دارد که پیاده‌روها را اشغال می‌کنند. تحلیلی پیرامون وضعیت بازار دستفروشان و ايجاد سد معبر در عدم رعایت حقوق شهروندی را مي طلبد كه بازديد كنندگان محترم نظرات خويش را در اين باره كه اين دست فروشان مانعي در مسدود نمودن معابر نشده و يا برعكس در ذيل گزارش به سمع و بصر مردم برسانند.

بدون شك وجود نخاله‌های ساختمانی ، دستفروشان و کاسبانی که اجناسشان را در پیاده رو می‌گذارند گاهي باعث شده است تا عابرين و شهروندان نتوانند براحتي در مسير خود تردد نمايندكه به اين پديده سد معبر گفته می‌شود و اساسا و قانونا به معنی تضییع حقوق شهروندی است.

از طرفي ديگر اگر به اين قضيه نگاه كنيم وجود وسایل مغازه داران در پیاده رو و بعضاً خیابان ، سبب شده که عابران از خیابان گذر کنند و همین مساله مهم ترین عامل در ایجاد ترافیک سنگین در این منطقه است.

از طرفي ديگر اگر به اين قضيه نگاه كنيم ، شغل هرچند درامد كم برخي از افراد ايجاب مي كند كه محل آنها در پياده رو ها براي تامين رزق و روزي حلال براي خانواده هايي باشد كه چشم اميد به اين در آمد را دارند.

برخي از افراد نيز علي رغم تامين درآمد خانواده خود، به مسدود نمودن معابر بيش از آنچه كه نياز است عادت كرده اند و مشكلاتي را براي تردد شهروندان به وجود آورده است.

شهردار پاوهدر گفتگويي با خبرنگار هزارماسوله اظهار داشت: معابر هر شهري ، سرمايه مشتركي براي شهروندان است و هيچ كس حق استفاده شخصي از معابر عمومي را ندارد.

سلام خسرويبا اشاره به تاريخچه معضل سد معبر در شهرستان پاوه افزود: با توجه به نوع توپوگرافي محدوديت زمين در شهرستان پاوه، براي مردم عمومي بودن معابر شهري جهت استفاده عموم شهروندان نهادينه نشده است و بيشتر نگاه فردگرايانه و منافع گرايانه شخصي مد نظر بوده است.

ويبا بيان اينكه سد معبر در شهرستان پاوه به عنوان يك معضل از آن ياد مي شود گفت: متاسفانه تعداد زيادي از شهروندان به جهت استفاده منافع شخصي از معابر عمومي، خود عاملي براي سد معبر هستند و از جاي ديگر اين افراد خود شاكي سد معبر هستند كه اين مي طلبد در وهله اول ، اصلاح جامعه بايد از خود فرد آغاز شود.

در اين باره يكي از كارشناسان نيز در گفتگويي اظهار داشت: قطعا وجود دست فروشان براي جامعه نياز مبرم آن جامعه بوده و به طور كلي نمي توان گفت كه بايد اين دست فروشان به طور كلي حذف شوند.

وي افزود: بلكه وجود اين دست فروشان لازمه جامعه بوده وليباید تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شود تا وضعیت حضور سد معبر‌ها و دستفروشان در این مكان ها ساماندهی شود.

آنچه كه لازم وضروري است ساماندهي دست فروشان و سد معبر خواهد بودتا چهره شهر را زشت جلوه ننماید، به طوري كه در برخی مناطق شهر كه امکان ایجاد بازارهای محلی کوچک وجود دارد ، می‌توان با شناسایی این نقاط مانع از سد معبر شد.

در پایان از شهوندان عزيز هم درخواست می گردد نسبت به این موضوع نظرات خويش را از هرجهت اعلام نمايند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد