صخره هاي رودخانه سيروان، خطری که همیشه در کمین است/خطر در کمین شنا گران اين رودخانه

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 293006|18:19 - 1394/05/11
نسخه چاپی
صخره هاي رودخانه سيروان، خطری که همیشه در کمین است/خطر در کمین شنا گران اين رودخانه
شنا كردن در رودخانه سيروان در سال‌های گذشته منجر به حكاكي خاطرات بسیار تلخی در اذهان مردم شده است به نحوی که هرساله به دلايل مختلف جوانان زيادي جان خود را ازدست مي دهند.

به گزارشهزار ماسوله، سالانهبا ورود به خرداد ماه ، فصل شنا در رودخانه ها با خاطراتي خوب و شيرين آغاز و در آنسوي این خاطرات شیرین، این فصل برای برخي از خانواده ها خاطره‌ای تلخ را به همراه دارد.

گرمای بالای شهرستان پاوه خصوصا اطراف رودخانه سيروان كه در اين فصل سال به بالاي 50 درجه مي رسد، باعث می‌شود تا بسیاری از مردم با وجود خطرات در اين رودخانه‌ها، برای گذران زمان و تفریح، ساعتی از روز را با شنا كردن در رودخانه سپری کنند.

 شنا كردن در رودخانه سيروان در سال‌های گذشته منجر به حكاكي خاطرات بسیار تلخی در اذهان مردم شده است به نحوی که هرساله به دلايل مختلف جوانان زيادي جان خود را ازدست مي دهند.

آن چه كه مشخص است، غرق شدگان در رودخانه‌ سيروان تنها به دلیل ناآشنایی آنها با رودخانه بوده است و به این دلیل افراد زیادی جان خود را از دست داده‌اند.

اين در حالي است كه بسياري از افراد هم به دلايلي غير از شنا كردن چون ماهيگيري و يا مخاطرات و اتفاقات ناگهاني در رودخانه حضور مي يابند و به دليل نا آشنايي با رودخانه جان خود را از دست مي دهند.

این رودخانه كه از بخش رزاب و مریوان در کردستان سرچشمه گرفته ، پس از عبور از شمال غربی اورامانات، دوآب و رودخانه‌های ژاوه رود، و عبور از كنار بسياري از روستاهاي بخش مريوان و پاوه ، نهايتا وارد كشور عراق مي شود.

روستاهاي بخش مريوان و شهرستان پاوه در اين مسير بسيار زياد هستند به نحوي كه در هر كيلومتر از اين رودخانه افراد و مردم زيادي در رودخانه پر پيچ و خم و با صخره هاي زياد جهت شنا كردن حضور پيدا مي كنند.

اما علی‌رغم آنكه مردم در نقاط خطرآمیز رودخانه حضور مي يابند، به دلیل بی‌توجهی و ناآشنايي با مكانهاي خطرناك ، همواره با حوادثی مواجه هستند و به دلیل اینکه طول رودخانه زیاد و در برخي از نقاط عمق آن به بيش از 5 متر حتي در خشكسالي ها مي رسد و همچنين با شتاب بالاي آب ، امکان کمک‌رسانی در این منطقه دشوار خواهد بود.

سالانه به دليل موقعيت خاص جغرافيايي و وجود چشم اندازهاي زيبا در مسير اين رودخانه از كرمانشاه و سنندج مسافران زيادي در این منطقه حضور پيدا مي كنند.

ذكر اين نكته لازم است افرادی که با شنا آشنایی ندارند معمولاً به دلیل ترس ذاتی، تمایلی به رفتن در آب را ندارند ولي در مقابل افرادي که شنا را در استخر، آموخته‌اند، و با اين تصور كه شنا كردن در رودخانه همانند استخر است به رودخانه ها مي روند، غافل از اینکه شنا در رودخانه و استخر با هم تفاوت اساسي را دارا بوده حتي براي كساني كه غريق نجات خواهند بود ممكن است در رودخانه گرفتار پديده اي خطرناك شوند.

در اين باره فرمانده نیروی انتظامی شهرستان پاوه در گفتگويي با خبرنگار ما ضمن هشدار نسبت به شنا در نقاط حادثه خیز رودخانه سيروان از مسافران و افرادی که به فن شنا آشنایی ندارند خواست از شنا كردن در نقاط خطرناك و ناآشنا خودداری کنند.

سرهنگ پرويز اسدي افزود: به دلیل عدم آشنایی بسیاری از جوانان به فن شنا همه ساله در فصل تابستان شاهد حوادثی تلخ و غرق شدن افرادی در این رودخانه هستیم كه به قصد تفريح و استفاده از منابع طبيعي و خدادادي در مكان حضور داشته اند.

وي گفت: متاسفانه به علت عدم مهارت كافي و همچنين نداشتن شناخت لازم از وضعيت رودخانه محلي، منطقه اي، و مضافا وضعيت توپوگرافي خاص رودخانه سيروان ، و مشخص نبودن عمق اين رودخانه همچنان جوانان بدون احتياط حضور مي يابند.

وي ادامه داد: همين دلايل و جريان و شتاب تند آب رودخانه نيز باعث شده است كه جوانان با شنا كردن در اين رودخانه باعث از دست دادن جان خود شوند.

سرهنگ اسدي شنا كردن در مكانهاي استاندارد در سطح شهر را توصيه نمود و تصريح كرد: ضرورت دارد كه خانواده هايي كه به قصد تفريح به اطراف رودخانه روي آوردند، فرزندانشان را حتی اگر به فن شنا آشنایی دارند به تنهایی برای شنا راهی رودخانه سيروان كه داراي سنگلاخ و صخره است، نکنند.

رئيس جمعيت هلال احمر پاوه نيز در گفتگويي اظهار داشت: با توجه به اينكه مسافران و شهروندان از سواحل رودخانه سيروان در اين فصل از سال توصیه می‌شود افرادی که قصد استفاده از این مكان را جهت شنا كردن دارند حتماً باید نکات ایمنی را رعایت كنند.

مسعود حسيني افزود: با بروز هر گونه اتفاق و حوادث ناگواري در اين منطقه جمعيت هلال احمر پاوه نهايت سعي و تلاش خود را در حضور به هنگام خود جهت كمك به مصدومان به كار خواهد بست.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد