مراسم بزرگداشت زنده یاد هیاس غریبی در پاوه برگزار شد+تصاویر

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 293498|23:53 - 1394/08/14
نسخه چاپی
مراسم بزرگداشت زنده یاد هیاس غریبی در پاوه برگزار شد+تصاویر
با همت انجمن ادبی موسسه نسیم فرهنگ هورامان با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر پاوه در راستای تکریم فعالیت های چندین ساله زنده یاد ماموستا هیاس غریبی عالم و شاعر نامدار هورامان در سرودن اشعار زیبای هورامی و فعالیت فرهنگی آن مرحوم، مراسم بزرگداشت وی در سالن ارشاد اسلامی پاوه برگزار شد

به گزارشهزار ماسوله، با همت انجمن ادبی موسسه نسیم فرهنگ هورامان با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر پاوه در راستای تکریم فعالیت های چندین ساله زنده یاد ماموستا هیاس غریبی عالم و شاعر نامدار هورامان در سرودن اشعار زیبای هورامی و فعالیت فرهنگی آن مرحوم، مراسم بزرگداشت وی با حضور امام جمعه پاوه، امام جمعه نودشه ، رئیس اداره ارشاد اسلامی پاوه و هنرمندان و شاعران این شهرستان و شهرهای همجوار امروز در سالن ارشاد اسلامی پاوه برگزار شد.

در این مراسم امام جمعه پاوه ضمن عرض تسلیت به خانواده مرحوم هیاس غریبی اظهار داشت: ذات این جلسات و مراسم ها ، حفظ فرهنگ آداب و فرهنگ و فولکلور انسان است.

ماموستا ملا قادر قادری با اشاره به گفته ای از یکی از شاعران افزود: قطعا ملت کرد با تقدیر و تجلیل از پیشینیان خود، امتیاز خرد و عقل را در جامعه برای خود کسب می کند.

وی گفت: رفتن ماموستا هیاس غریبی غم و اندوه را برای همه برجای گذاشت و این بزرگداشت نیز یادی از آن عزیز است.

وی با بیان اینکه مرگ فنا شدنی نیست ادامه داد: خداوند در سوره الرحمن که 33 بار نعمات خود را برای انسان بازگو می کند ، یکی از آن نعمت های خود را به انسان مرگ می داند.

امام جمعه پاوه تصریح کرد: هورامان از قدیم مکانی برای کسب علم عالمان و هنرمندان و خداشناسان بوده است.

وی در پایان ضمن تشکر از انجمن ادبی نسیم هورامان در برگزاری این بزرگداشت گفت: علمای ما همواره بیدارگر و در زمینه های سیاسی و فرهنگی نیز دلسوز بوده اند و گرامی داشت یاد و خاطره این عزیز به این دلیل خواهد بود که آن مرحوم می توانست در بیداری مردم نقش بسزایی را ایفا کند.

مدیر انجمن ادبی نسیم هورامان نیز در این مراسم ضمن تسلیت به خانواده آن مرحوم و خیر مقدم به مهمانان اظهار داشت: مرحوم ماموستا هیاس غریبی ، غریبانه و خیلی زود در کنار ما به دیدار لقاء الله پیوست.

ابراهیم شمس افزود: تاثیر گذاری آن مرحوم در ادبیات هورامی در عمر کوتاه خود در کنار دیگر شاعران و هنرمندان توانست لقب مولوی ثانی را کسب کند.

وی گفت: وظیفه خود را دانستیم که با برگزاری مراسمی یاد و خاطره آن مرحوم را بزرگ بدانیم.

رئیس اداره ارشاد اسلامی پاوه نیز در این مراسم نیز ضمن تسلیت آن مرحوم به خانواده وی اظهار داشت: ان شاالله روح پاک ماموستا هیاس غریبی به بهشت برین رهنمون و قرین رحمت الهی قرار می گیرد.

دکتر هدایت محمودی با بیان اینکه تریبون نشر دین اسلام روحانیون و شعرا هستند افزود: برگزاری این مراسم بزرگداشت کسی است، که برای دین اسلام تلاش وافری نموده است.

وی گفت: اگر خزان عمر ماموستا هیاس غریبی بسان می داد چه بسا از این هنرمند همانند ملا خضر رواری از آن یاد می کردیم.

مستوفی رئیس آموزش و پرورش منطقه باینگان نیز در این مراسم با اشاره به برگزاری مراسمی در 9 سال پیش اظهار داشت: در آن مراسم هیاس غریبی به شیوه اطفال و با شعور کامل در یکی از مراسم ها حضور پیدا کرد و به سرودن اشعار خود پرداخت.

وی با اشاره به انواع مرگ در این هستی اظهار داشت: مرگ هر هنرمند و هر صاحب اثری به صورت شعله ای و کوتاه است.

وی افزود: مرگ ماموستا هیاس غریبی نیز بسان همان شعله های کوتاه بود.

ماموستا میرزای هورامی نیز در این مراسم اظهار داشت: من تقدیر و تشکر خود را از قلم بدستان و زحمتکشان برگزاری این بزرگداشت در پاوه که نام ماموستا را زیاد کرده اند اعلام می دارم.

وی افزود: بیان کرده اند که شعر و شاعری روزی به اتمام خواهد رسید ولی حقیقتا با برگزاری چنین مراسماتی شعر و شاعری کهنه نمی شود جه حتی می تواند کمر دشمن را نیز خم کند.

 

محمد فهیم، محمد رشید امینی، آمینه رحیمی، ماموستا حسن عمرانی و عطاء حیدری با اشعار خود و همچنین ماموستا سید جلال هورامانی با بیان زندگی نامه مرحوم هیاس غریبی از دیگر کسانی بودند که در این مراسم یاد آن مرحوم را با اشعار خود گرامی داشتند.


چهره اندوه و خموش افراد حضار در سالن ، با دیدن کلیپی از سرگذشت زندگی نامه مرحوم هیاس غریبی و سرودن اشعار وی از زبان او، در ابتدای مراسم ، حال و حس غریبی را به حاضرین در این مراسم داده بود به طوری که هر آشنا و غیر آشنایی را در اندوه ماتم فرو برده برد.

روح مرحوم ملاهیاس غریبی قرین رحمت حق باد

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد