تجلی اقتصاد مقاومتی با تولید صنایع دستی در شهرستان پاوه

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 294454|16:00 - 1395/03/22
نسخه چاپی
تجلی اقتصاد مقاومتی با تولید صنایع دستی در شهرستان پاوه
در دنیای امروز که بیکاری به عنوان یکی از مهمترین مشکلات جامعه می باشد، مردان و زنانی هستند که با تلاش و پشتکار و با پشتیبانی که دارند توانسته‌اند با فعالیتشان قدمی در راستای خدمت واقعی بردارند.

به گزارشهزار ماسوله، توجه به تولیدات داخلی برای تقویت اقتصاد کشور یکی از مضامینی است که مقام معظم رهبری طی سالهای متمادی بر آن تاکید داشته و مسئولان را بر توجه ویژه به امر اقتصاد داخلی و به تعبیر خاص تر اقتصاد مقاومتی فراخوانده اند.

 

اقتصاد مقاومتی واژه‌ای است که با بالا گرفتن فشارها و تحریم‌های ظالمانه به کشور توسط مقام معظم رهبری در سال 89  وارد ادبیات کشور شد و امروز با توجه به تأکیدات ایشان تنها راه رفع مشکلات اقتصادی کشور، تحقق بخشیدن به اقتصاد مقاومتی است.

 

طرح‌های اقتصاد مقاومتی که به منظور اشتغال‌زایی و کاهش بیکاری جوانان و با حمایت بسیج سازندگی اجرا می‌شود از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار است و امسال با توجه به نامگذاری سال با عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» اجرای این طرح‌ها می‌تواند گامی عملی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.

 

تولید صنایع دستی از جمله گیوه بافی و قالی بافی و همچنین پرورش زنبور عسل به عنوان نمونه می توانند در اقتصاد مقاومتی نقش بسزایی را ایفا کنند که در این رابطه گزارشی از وضعیت چنین طرح های اقتصاد مقاومتی در شهرستان پاوه ارائه می گردد.

 

پرورش زنبورعسل با توجه به هزینه کم برای آغاز کار و سود زیاد برای تولید کننده می‌تواند در شهرستان به عنوان شغلی مناسب محسوب شود.

 

پرورش زنبور عسل از حرفه هایی است که مردم این شهرستان، آن را به عنوان شغلی پر درآمد محسوب می کنند.

 

محفوظ ویسی از جمله افرادی است که در این زمینه توانسته است به اقتصاد مقاومتی روی بیاورد و شغل خوب و درآمدزایی را برای خود انتخاب کند.

این کارآفرین در گفتگویی با خبرنگار ما درخصوص چگنوگی انتخاب این شغل اظهار داشت: بنده دارای مدرک لیسانس جغرافیا هستم که با توجه به علاقه خاصی که به زنبور داری داشتم در کنار شغل نجاری و درودگری به این حرفه روی آوردم.

 

وی افزود: اکنون پس از گذشت یک سال از آغاز پرورش زنبور عسل، با دریافت تسهیلات بسیج سازندگی توانسته ام این طرح را توسعه دهم .

 

وی با بیان اینکه برای کسب تجربیات لازم در زنبورداری کلاس های آموزشی جهاد کشاورزی را نیز فراگرفته ام  گفت: در این زمینه هم از تجربیات پدرم در زنبورداری استفاده کرده ام.

 

ویسی تصریح کرد: در این منطقه معمولا برداشت عسل را از اواخر شهریور ماه و اوایل مهر ماه آغاز می کنند که با توجه به میزان بارش ها در سطح شهرستان و روییدن بسیاری از گل ها، امیدواریم برداشت خوبی را امسال داشته باشیم.

 

وی در پایان با اشاره به ضرورت حمایت دولت از زنبورداران گفت: بسیاری از زنبورداران این منطقه به دلیل وضعیت آب و هوایی و وجود گردو غبار و همچنین عدم حمایت مسئولان زنبورهای خود را از دست داده اند.

 

کامل عزیزی یکی دیگر از افراد موفق در ایجاد طرح پرورش زنبور عسل در پاوه است که با علاقه خاص خود به زنبور داری به این شغل روی آورده است.

وی در راستای حل مشکل بیکاری ، گامی موثر در تحقق اقتصاد مقاومتی برداشته‌ است.

 

وی با بیان اینکه شغل اصلی من زنبورداری است افزود: چندین سال است که من به پرورش زنبور عسل مشغول هستم و در این زمینه تجربیات لازم را در چگونگی پرورش آنها دارم.

 

وی گفت: هر فردی می تواند با استفاده از ظرفیت های محل زندگی خود، در حد توان درآمدزایی کرده و به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند.

 

وی ادامه داد: با کمک تسهیلات بسیج سازندگی این طرح را توانستم توسعه بدهم .

 

عزیزی گفت: در ابتدای وارد شدن به این شغل تجربیات لازم در پرورش زنبور عسل را هم در کلاس های آموزشی جهاد کشاورزی کسب کرده ام.

 

وی در پایان گفت: در این منطقه معمولا برداشت عسل را از اواخر شهریور ماه و اوایل مهر ماه آغاز می کنند که با توجه به میزان بارش ها در سطح شهرستان و روییدن بسیاری از گل ها، امیدواریم برداشت خوبی را از این محصول داشته باشیم.

 

طرح قالی بافی:

 

در این طرح یکی از بانوان پاوه، توانسته است ، اقدام به ایجاد شغل و کسب درآمد از طریق بافندگی فرش نماید.

خانم فاطمه خالدی نیا در راستای اقتصاد مقاومتی که به بافندگی فرش اقدام نموده است در گفتگویی با خبرنگار ما در خصوص چگونگی انتخاب این طرح به عنوان طرحی درآمد زا اظهار کرد: من با توجه به انکه دارای مدرک لیسانس مدیریت دولتی می باشم همواره به صنایع دستی علاقه داشته ام و در این زمینه گیوه بافی را انتخاب کرده ام.

 

وی افزود: در کنار آنکه به کارهای بسیج در حوزه خواهران مشغول هستم ، وارد این حرفه شدم.

 

وی گفت: در این زمینه هم کلاس های آموزشی مهارتی را در کارگاههای قالیبافی از سازمان جهاد کشاورزی فراگرفته ام .

 

خانم خالدی نیا بسیجی کار آفرینی است که توانست با الگو گرفتن از اقتصاد مقاومتی و ایجاد طرح تولید قالی بافی، شعار اقتصاد مقاومتی را در محیط خانه خود جامه عمل بپوشاند می گفت: به منظور احیای هنر قالی بافی ، پرکردن اوغات فراغت و با تسهیلات 7 میلیون تومانی بسیج سازندگی توانستم کار خود را آغاز کنم.

 

وی با بیان اینکه بخشی از منزل مسکونی خود را به عنوان کارگاه این طرح اختصاص داده ام گفت: متاسفانه بازار فروش این محصول شاید در این منطقه مطلوب نباشد اما همین محصول تولیدی ما با ارسال به دیگر شهرستان ها و استان های همجوار، مورد استقبال قرار می گیرد.

 

گیوه بافی:

 

افرادی که در این مناطق به کشاورزی و دامداری اشتغال دارند به ویژه بانوان به علت طبیعت خاص کارشان فصل یا فصولی از سال را بیکار می مانند و برای پرکردن اوقات بیکاری فصلی خود و نیز کسب درآمد بیشتر با استفاده از مواد اولیه موجود در منطقه به تولید صنایع دستی از جمله گیوه بافی می پردازند.

 

گیوه‌بافی یا گیوه‌دوزی از جمله قدیمی ترین صنایع دستی منطقه اورامانات است که با توجه به آب و هوای معتدل این منطقه خنک، سبک و قابل شستشو طراحی شده و به دلیل داشتن این ویژگی‌ها توسط روستاییان و کشاورزان، از گذشته تا امروز مورد استفاده قرار گرفته‌است.

خانم شهلا منوچهری از کسانی است که توانسته است در زمینه گیوه بافی نقش بسزایی را در تولید صنایع دستی منطقه و اقتصاد مقاومتی داشته باشد.

 

وی به خبرنگار ما گفت: پای افزار گیوه، چپ و راست ندارد و از نظر طبی نیز کاملا تایید شده و برای افرادی که مبتلا به دیسک کمر، زانو درد و دیابت هستند، توصیه شده است. 

 

وی افزود: گیوه زیره ای یکی از صنایع غالب در منطقه اورامانات است که با توجه به ویژگی های آن از جمله عدم نیاز به تکنولوژی پیچیده، فراوانی مواد اولیه، فراوانی افراد داوطلب برای جذب به این صنعت و روز افزون شدن تقاضا برای این محصول در داخل و خارج از کشور، حمایت از آن به بارور شدن اقتصاد منطقه و اشتغالزایی منجر می شود.

 

وی گفت: هم اکنون گیوه بافی در این منطقه رواج زیادی دارد و زنان این منطقه اگر به تولید صنایع دستی روی بیاورند، اکثر آنها گیوه بافی را انتخاب می کنند.

 

وی ادامه داد: بیش از حدود 40 سال است که به این شغل مشغول هستم و این حرفه را به صورت تجربی از والدین خودم فرا گرفته ام.

 

منوچهری گفت: مجوز رسمی این حرفه را از اداره میراث فرهنگی کسب کرده و با دریافت تسهیلات لازم از بسیج سازندگی این حرفه را توسعه دادم ولی اکنون به سبب بیماری خاصی که برایم پیش آمده است، این حرفه را کنار گذاشتم.

 

وی در پایان گفت: گیوه بافی در پاوه از بازار فروش خوبی برخوردار است علاوه بر آنکه مورد استفاده مردم منطقه می باشد به استانهای همجوار و حتی کشور همسایه هم ارسال می شود.

 

گوهر بیگامیری از دیگر کسانی است که به حرفه گیوه بافی روی آورده است و توانسته است پس از یک دهه هنوز به این حرفه مشغول باشد.

وی در گفتگویی با خبرنگار ما اظهار کرد: به سبب علاقه خاصی که به گیوه بافی داشتم حدود 11 سال است که در کنار خانه داری به حرفه گیوه بافی هم مشغول هستم.

 

وی افزود: مهارت لازم را هم از سازمان میراث فرهنگی فراگرفته و تسهلات لازم را هم برای توسعه آن از بسیج سازندگی دریافت کرده ام.

 

وی در پایان گفت: گیوه بافی در پاوه از بازار فروش خوبی برخوردار است علاوه بر آنکه مورد استفاده مردم منطقه می باشد به استانهای همجوار و حتی کشور همسایه هم ارسال می شود.

 

نگین شبرنگ نیز از کسانی است که به حرفه گیوه بافی روی آورده است، وی به خبرنگار ما گفت: با علاقه و انگيزه به احياي گيوه بافي و با استفاده از تسهيلات حمايتي بسيج سازندگي شروع به كار بافتن كلاش بعنوان يك حرفه اصلي و درآمدزا نمودم.

وی افزود: ماده اوليه كلاش پنبه است ، بافت هر جفت از اين پاپوش محلي مدت چهار روز طول مي كشد.

 

وی با بیان اینکه مدرک آموزشی را از سازمان میراث فرهنگی دریافت کرده ام گفت: توليد اين كفش بومي و دستباف از ظرفيتهاي اقتصادي مناسب شهرستان مي باشد كه مي تواند نمود كامل اقتصاد مقاومتي محسوب شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد