آغاز برداشت گیاهان خوراکی و دارویی در پاوه

سرویس: اجتماعیکد خبر: 296041|19:12 - 1396/02/06
نسخه چاپی
آغاز برداشت گیاهان خوراکی و دارویی در پاوه
با آغاز فصل بهار و مساعد شدن شرایط جوی، علاقه مندان به استفاده از گیاهان دارویی و خوراکی، بازار عرضه و فروش این محصولات را در شهرستان پاوه رونق می دهند.

به گزارشهزار ماسوله، هرساله در فصل بهار تعداد گسترده ای از مردم شهر پاوه و حومه برای برداشت گیاهان کوهی عازم کوههای اين شهر می شوند و گیاهان خوراکی مانند ریواس، کنگر، گیلاخه و... را برای فروش روانه بازار می کنند.

 

بهار فصل روئیدن دوباره طبیعت وسرسبزی کوه و دشت از راه رسیده و امسال با بارندگیهای مناسب طراوت خاصی به طبیعت شهرمان داده است.

 

در فصل رویش مجدد طبیعت در بسیاری از نقاط مستعد کشورمان گیاهان خودرو خوراکی و دارویی به وفور یافت می شود و در بسیاری از استانها ازجمله کردستان ذخایر ارزشمندی در این زمینه وجود دارد ومردم این منطقه با مصرف غذاهای پخته شده از این گیاهان، به تغییر فصلی رژیم غذایی رو می آورند.

 

 

 

کوههای بلند و سربه فلک کشیده، دره های سرسبز و آب فراوان در مناطق مختلف، پاوه و اورامانات را به محلی مناسب و پاکیزه برای رشد و نمو گونه های خاص و بسیار کمیاب گیاهان کوهی تبدیل کرده است.

 

شهرستان پاوه به دلیل این شرایط ویژه آب و هوایی همچنین ویژگیهای خاص جغرافیایی، یکی از مناطق ویژه از نظر وجود و تنوع گونه های گیاهی و دارویی است و در این بین وجود گونه های خوراکی که به آنها سبزیهای کوهی می گویند فرصت ارزشمندی را در اختیار مردم این منطقه قرار می دهد تا از آنها استفاده کنند.

 

در روزهای بهاری سراسر پاوه به ویژه منطقه وسیع كوههاي شاهو و آتشگاه و كوههاي اورامانات که از آب و هوایی مناسبتر برخودارند، از مناطق ویژه رویش گونه های گیاهی به شمار می روند و با ورود این گیاهان بازار خرید و فروش و مصرف آنها رونق چشمگیری می گیرد و مردم با مصرف این گیاهان ذائقه های خود را هم بهاری می کنند.

 

اين مناطق دارای گونه هاي گیاهان خوراکی شامل گوله، گیلاخه، قارچ، رسقان، پیچک، سولان، قازیاغی، ریواس ، کنگر، لوشه، کنیوال، پونه، شنگ، کوزله و خوژه است.

 

مصرف گیاهان کوهی بهاری در بین مردم پاوه و اورامانات دارای یک سنت دیرینه است و از گذشته دور مصرف گیاهان خوراکی در فصل بهار یک ضرورت بوده و گروهی از مردم در این فصل گیاهان را جایگزین مواد پروتئینی می کنند.

 

در فصل بهار و رویش این گیاهان، برخی شهروندان که انواع گیاهان خوراکی را می شناسند، به دامان طبیعت رفته و ساعات زیادی را صرف چیدن این گیاهان می کنند.

 

اغلب خانواده های این خطه نیز در روزهای بهاری با خرید گیاهان کوهی اقدام به تهیه انواع غذا و آش های محلی می کنند و معتقدند برخی از این گیاهان خواص دارویی دارند و برای سلامتی مفید هستند.

 

داروهای گیاهی و خوراکی بدون استفاده از مواد، سموم و کودهای شیمیایی در طبیعت رشد می کنند و با مصرف درست و به جا قادر به جلوگیری و درمان برخی بیماریها حتی از نوع صعب العلاج هستند.

 

وآنچه که لازم و قابل بیان است شیوه درست استفاده از این گیاهان کوهی است که کسانی که به این کار اقدام می نمایند در طرز تهیه، شیوه صحیح را در کندن و یا چیدن گیاهان مدنظر قرار داده و به نوعی در چیدن آن باعث از بین رفتن تمام و کامل ریشه اصلی گیاه نشوند که در این صورت امکان رویش مجدد گیاه را برای سالهای آتی فراهم نماید و این هم جز با نهادینه نمودن فرهنگ صحیح چیدن گیاهان خوراکی و دارویی در کوهستان، میسر نخواهد شد.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد