نبود آب شرب، مشکل اساسی روستای نروي پاوه است/وقتي كه در شبانه روز 5 دقيقه آب شرب هست

سرویس: صرفا جهت اطلاعکد خبر: 296491|19:45 - 1396/05/28
نسخه چاپی
نبود آب شرب، مشکل اساسی روستای نروي پاوه است/وقتي كه در شبانه روز 5 دقيقه آب شرب هست
نبود آب آشامیدنی بهداشتی، زندگی در برخی از روستاها را دشوار کرده است که این موضوع به منظور جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها نیازمند رسیدگی است.

به گزارشهزار ماسوله، نبود آب آشامیدنی بهداشتی، زندگی در برخی از روستاها را دشوار کرده است که این موضوع به منظور جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها نیازمند رسیدگی است.

 

 روستای نروي در پاوه با 165 خانوار یکی از این روستاهاست که با مشکلات کم آبی روبروست. برخي از ساکنان این روستا بدليل نبود آب شرب آب مورد نیاز برای آشامیدن و یا موارد بهداشتی در چند سال اخير مجبور به مهاجرت به شهر شده اند.

 

دهیار روستای نروي در این خصوص در گفتگویی با خبرنگار ما اظهار داشت: روستای نروي در حوزه استحفاظی پاوه، با 165 خانوار و با جمعیت بيش از 700 نفر در حدود 30 کیلومتری پاوه در بخش نوسود قرار دارد.

بهمن نادري افزود: مشکل اساسی این روستا نبود آب شرب و آشامیدنی است که مردم این روستا همه روزه با تهیه آب شرب به روشهای سنتی متحمل زحمات می شوند.

 

وي ضمن تقدير و تشكر از فرماندار پاوه و بخشدار نوسود در اختصاص اعتباراتي براي احداث منبع آب و زمين فوتبال و كمك هاي خود به اين روستا گفت: يك منبع جديد آب شرب روستا در چند سال اخير در ترازي در وسط روستا احداث شد كه اين منبع با 45 متر مربع، يك شبانه روز زمان نياز است تا پر از آب گردد و اين آب ذخيره شده هم در 15 دقيقه پس از انكه در شبكه آبرساني روستا قرار گرفت در سه انشعاب هر كدام در 5 دقيقه ، خالي مي شود كه عمدتا انشعاب سوم روستا كه نقاط بالاي روستا را پوشش مي دهد، در ساعاتي از 3 بامداد در مدار قرار مي گيرد.

 

وي ميزان آبدهي چشمه روستا را 8 ليتر بر ثانيه عنوان كرد و گفت: در شبانه روز حدود يك سوم اين آب در منبع روستا ذخيره مي شود و دو سوم ديگر آن براي باغات روستا مصرف مي شود.

 

وی گفت: بدليل شكستگي لوله انتقال آب شرب نيز، آب باران در فصل بهار و پاييز وارد لوله ها شده كه علاوه بر انكه باعث آلودگي ان خواهد شد، باعث هدر رفت آب چشمه در طول مسير يك كيلومتري خواهد شد.

وي افزود: منبع فعلي آب روستا كه در ترازي در وسط روستا مي باشد به سه انشعاب توزيع آب ، تقسيم مي شود كه دو انشعاب آن به نقاط وسط و پاييني روستا بدون مشكل انجام خواهد شد اما انشعاب سوم كه انتقال آب به نقاط بالاتر روستا مي باشد، امكان پذير نيست، كه درخواست ما از مسئولين اين است كه يك منبع جديد در ترازي بالاتر از روستا كه خانه هاي بالايي را نيز پوشش دهد ، احداث شود.

 

نادري همچنين خواستار انتقال يك انشعاب از آب شرب روستاي نيسانه شد و گفت: اكنون كه روستاي نيسانه آب شرب زيادي دارد از مسئولين درخواست داريم كه يك انشعاب از آب روستاي نيسانه را كه در پايينتر از روستا قرار دارد براي ما اختصاص دهند كه بلكه بتوانيم ان افرادي هم كه بدليل نبود آب شرب مهاجرت كرده اند، به روستا بازگردند.

 

عضو شوراي روستاي نروي نيز به خبرنگار ما گفت: منبع آب اين روستا به دوران قبل از انقلاب بر مي گردد و اكنون نيز در چند سال اخير با احداث منبع جديدي با 45 متر مكعب ، اما نبود آب شرب از مشكلات اصلي روستا است.

هوشيار شاهويسي افزود: بزرگترين مشكل روستاي ما مشكل كم آبي است به طوري كه آب ذخيره شده در منبع در كمترين زمان توزيع مي شود، اما عملا برخي از خانواده هاي بالا دست روستا بدليل نبود نرسيدن آب شرب، تنها آب را با دينام و يا ظرفهاي خاص انتقال مي دهند.

 

وي گفت: اين خانواده ها آب شرب را آن هم شبانه كه مي توانند آب را ذخيره كنند، با ظرفهاي مخصوص و يا دينام به منازل خود انتقال مي دهند.

 

وي ادامه داد: اين مشكل ما باعث شده است كه اهالي اين روستا كه چند برابر جمعيت فعلي روستا مي باشند ، به شهرستان هاي اطراف مهاجرت كنند.

 

شاهويسي گفت: اين روستا داراي يك چشمه آب آشاميدني است كه آب شرب و آب باغات روستا از اين چشمه تامين مي شود كه جوابگوي هيچ كدام نيست به طوري كه برخي از باغات هم از نبود آب لازم خشك شده اند.

 

وي تصريح كرد: مسئولين امر هم اعلام مي كنند كه اصلا اين روستا تحت پوشش آبفاي روستايي شهرستان نمي باشد، و علت اصلي ان نيز نبود آب شرب مي باشد كه دهيار روستا نيز در اين رابطه گفت: جلسات متعددي در اين رابطه در بخشداري برگزار شده است بلكه اين روستا تحت پوشش آبفاي روستايي قرار گيرد.

 

شاهويسي خاطر نشان كرد: فاصله چشمه آب شرب تا شبكه آبرساني داخل روستا يك كيلومتر است كه لوله هاي انتقال آب تا داخل روستا بدليل فرسودگي و شكستگي، باعث آلوده شدن آب در مسير مي شود و گاها ريشه برخي درختان نيز از محل شكستگي وارد لوله شده و باعث گرفتگي آب روستا مي شود.

وي با اشاره به زمين هاي جوار رودخانه سيروان در پل دوآب نيز گفت: چراگاه دام هاي ما و محل سقز چيني ما در اين منطقه قرار دارد كه مسئولين سد داريان در اين رابطه نه تنها باعث ايجاد مشكل در استفاده از اين مراتع شده اند، بلكه هيچ گونه كمكي هم به روستا نكرده اند.

 

يكي از ساكنين اين روستا نيز به خبرنگار ما گفت: ما كه در خانه هاي بالا دست روستا مي باشيم، آب شرب روستا به آن نقاط بالا نمي رسد و مجبور هستيم كه آب شرب را در نقاطي پاينتر با دينام و ظرفهاي مخصوص با حدود 50 پله به بالا انتقال دهيم.

 

وي افزود: خانه هاي پايين دست روستا براحتي آب شرب در شبكه آبرساني ، وارد و به دست خانوارها مي رسد اما ما كه در نقاطي بالاتر هستيم بايد آب را خودمان حمل و يا با 3 دينام انتقال دهيم.

 

وي گفت: برخي از خانوارها هم اين مقدار آب شرب را كه در مدار شبكه قرار مي گيرد بدليل آنكه در نقاط آخر روستا هستند اصلا دريافت نمي كنند يعني در طول 24 ساعت اصلا آب شرب ندارند.

 

وي افزود: علاوه بر اين مشكل، آب شرب روستا هم بدليل شكستگي لوله در مسير آلوده مي باشد.

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد