توليد بيش از 20 تن عسل در سال گذشته در شهرستان پاوه/ ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی عسل در اين شهرستان

سرویس: اجتماعیکد خبر: 296634|23:20 - 1396/06/29
نسخه چاپی
توليد بيش از 20 تن عسل در سال گذشته در شهرستان پاوه/ ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی عسل در اين شهرستان
عسل پاوه به عنوان بهترین و مرغوبترین عسل استان در حالی بی نام و نشان به استانهای همجوار ارسال می شود که نبود صنایع تبدیلی و فرآوری این محصول سبب شده عسل پاوه با برند سایر استانها به نقاط محتلف کشور صادر شود .

به گزارشهزار ماسوله،  شهرستان پاوه با داشتن مواهب طبیعی و تنوع آب و هوایی و منطقه اي كوهستاني پوشیده از گل و گیاه ، دارای ظرفیت بالقوه ای برای توسعه صنعت زنبورداری و تولید عسل در استان و حتي غرب كشور است.

 

علاوه بر طبیعت متنوع از درختچه ها ، بوته ها و گونه های درختی وجود چشمه ساران پر شمار و رودخانه ها و وجود طبيعت سرسبز تا نصفي از سال با وجود كوههاي مرتفع و پوشيده از برف، بر کیفیت طعم عسل این منطقه افزوده است و به بستر مطلوبی برای تولید عسل در این شهرستان زیبا و چهار فصل تبدیل شده است.

 

از دیگر مزایای این حرفه قرار گرفتن و جریان داشتن این چرخه تولید در کنار دیگر مشاغل نظیر باغداری توسط مردم منطقه است.

 

عسل پاوه به عنوان بهترین و مرغوبترین عسل استان می تواند از سوغاتی های معروف شهرستان باشد تا مسافران و گردشگرانی که در طول سال از اين شهرستان و جاذبه های مختلف آن دیدن می کنند را به خود جذب کند اما متأسفانه تا کنون بعلت آنكه برند معرفی برای آن مشخص نشده و از وجود صنعت بسته بندی محروم است ناشناخته مانده و عسل مرغوب بدون برند به استانهای همجوار منتقل می شود و با برند سایر استانها به فروش مي رسد.

 

این در شرایطی است که شهرستان پاوه دارای پتانسیل های بالا برای تولید عسل طبیعی بوده و در صورت احداث صنایع جانبی می تواند اولین قطب تولید عسل استان باشد.

 

رئيس جهاد كشاورزي شهرستان پاوه در خصوص توليد اين محصول در اين شهرستان در گفتگويي با خبرنگار ما اظهار داشت: بر اساس سرشماري زنبور عسل در مهر ماه سال گذشته، تعداد كندوهاي مدرن شهرستان 10231 فروند و تعداد كندوهاي بومي شهرستان نيز 594 فروند شناسايي شده است.

 

مهندس صفيعي با بيان اينكه در مهر ماه هر سال ، اقدام به سرشماري و يا مشخص نمودن ميزان توليد عسل مي شود افزود: ميزان توليد اين محصول نيز بر اساس آمار همين سال، 20391 كيلوگرم براي كندوهاي مدرن و 929 كيلوگرم براي كندوهاي بومي ثبت شده است.

 

وي گفت: با توجه به گرماي شديد تابستان در سال جاري و كم بودن شهد گل ها، پيش بيني مي شود ميزان توليد امسال نسبت به سال گذشته با افت همراه باشد.

 

يكي از زنبور داران شهرستان نيز به خبرنگار ما گفت: گرد و غبار که از کشورهمسايه به ایران وارد می شود، خشکسالی و نبود برند مشخص شهرستان از عوامل اصلی مشکلات زنبورداران در امر تولید عسل در اين شهرستان است.

 

محمد ازكات افزود: توليد عسل طبيعي در اين شهرستان و در زماني كه از شکر در فصل وجود شهد طبیعی استفاده نشود ، در درمان بیماری ها مي تواند بسيار موثر باشد.

 

وي كه داراي كندوهاي بومي مي باشد گفت: با توجه به موقعيت جغرافيايي شهرستان پاوه با وجود منطقه كوهستاني و طبيعت سرسبز تا نصفي از سال، ما زنبورهاي خود را به ارتفاعات شاهو كه داراي گل و گياه فراوان و به دور از گرماي شديد تابستان خواهند بود، انتقال مي دهيم.

 

وي با بيان اينكه به هيچ عنوان به عسل توليدي ما، شكر اضافه نشده است گفت: در زمان برداشت اين محصول در مهر و يا آبان ماه، عسل توليدي ما در كمترين زمان ممكن به ديگر شهرستان هاي اطراف بدون برند مشخصي صادر مي شود.


 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد