تکمیل کلکسیون واردات های عجیب و غریب؛

لشکرکشی ملکه چینی به قلمرو ملکه ایرانی

سرویس: اجتماعیکد خبر: 297068|00:13 - 1396/10/23
نسخه چاپی
لشکرکشی ملکه چینی به قلمرو ملکه ایرانی
این روزها شاهد ورود ملکه های زنبور عسل به کشور هستیم در حالی که چنین امری مشکلاتی نظیر ورود بیماری های ناشناخته را ایجاد می کند.

به گزارشهزار ماسوله، به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، پس از واردات انواع کالاهای قاچاق این بار شاهد پرواز هزاران فروند ملکه چینی به سمت ایران هستیم؛ نوعی از قاچاق که سایه آن بر صنعت زنبورداری سنگینی می کند.

عفت رئیسی؛ مدیر کل اتحادیه زنبور داران در این باره با اشاره به اینکه ملکه های وارداتی انواعی از بیماری های ناشناخته را به کشور وارد کرده اند گفت: این ملکه های وارداتی و بسیار بی کیفیت با قیمتهای گزاف به وارد کنندگان فروخته می شود.

وی افزود: البته این واردات از مبادی قانونی انجام نمی شود بلکه از طریق فرودگاه ها، بازارهای کوله بری، همراه مسافران وارد می شوند و در این میان افرادی هستند که از این فضا سو استفاده می کنند.

سودجویان این ملکه های ناقل بیماری را به قیمت 70 دلار وارد و با قیمت سه میلیون تومان در اختیار زنبورداران قرار می دهند این در حالی است که ملکه ایران بین 60  تا 70 هزار تومان به فروش می رسد.

واردات رسمی ملکه زنبور عسل نداریم

مدیر کل مرکز توسعه زنبور داری جهاد کشاورزی نیز گفت: ما ورود رسمی ملکه زنبور عسل نداریم بلکه برخی از مسافران سه چهار ملکه را در جعبه هایی کوچک نگهداری می کنند که ما هم خیلی سختگیری نمی کنیم و آن را حاد نمی دانیم.

ورود ملکه های وارداتی سهل انگاری مرکز تحقیقات است

همچنین رئیس تعاونی زنبور داران نیز گفت: ورود ملکه های وارداتی سهل انگاری مرکز تحقیقات است زیرا در وهله اول باید این ملکه ها در شرایطی پرورش یابند و بررسی شود که آیا با شرایط آب و هوایی ایران سازگاری دارند یا خیر و در این صورت می توان اطلاعاتی از این ملکه ها ارائه داد.

ملکه های ایرانی با شرایط جوی ما سازگارترند

عفت رئیسی درباره ملکه های ایرانی گفت: این نژاد با شرایط آب و هوایی ما سازگار است زیرا وقتی شرایط جوی خوب بوده، باران بی موقع نیاید گرد و خاک بی موقع نیاید حتی می توان از این کندوهای عسل با ملکه های ایران تا 25 کیلوگرم عسل نیز برداشت کرد بنابراین سازگاری آن بیش از دیگران است.

در حالی که ناب ترین عسلها توسط ملکه های ایرانی تولید می شود عده ای کم بودن میزان عسل دهی آنان را مورد نقد قرار می دهند که البته این امر نیز در پی نتایج 15 ساله محققین ایرانی مرتفع خواهد شد.

ورود ملکه های اصلاح نژاد شده به بازار

مدیر کل مرکز توسعه زنبور داری جهاد کشاورزی در این باره گفت: زیستگاه هایی داریم که طی15 سال اخیر بحث پرورش ملکه و اصلاح نژاد را پیگیری می کند و درصدد هستیم با شرایط خوبی از سال آینده این زیستگاه ها بتوانند ملکه های خوبی را وارد کشور کنند.

وی افزود: در این باره هزینه های زیادی انجام و نتایج خوبی نیز حاصل شده، این ملکه ها از نظر بیماری ها بسیار بهتر از ملکه های خارجی هستند و کاملا در برابر بیماری های داخل کشور مقاوم هستند بنابراین از سال آینده ملکه های اصلاح نژاد شده وارد صنعت زنبورداری خواهند شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، از آنجا که در سالهای اخیر صنعت زنبور در ایران رشد خوبی داشته است نباید به عده ای سودجو اجازه داد که چنین صنعتی با تهدید مواجه شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد