چشه بل ، از جاذبه هاي گردشگري شهرستان پاوه/ديدن از اين كاني را فراموش نكنيد

سرویس: اجتماعیکد خبر: 297287|12:51 - 1396/12/19
نسخه چاپی
چشه بل ، از جاذبه هاي گردشگري شهرستان پاوه/ديدن از اين كاني را فراموش نكنيد
"چشمه بل" یا همان "کانی بل" یکی از جاذبه های حیرت انگیز ایران به حساب می آید که در استان کرمانشاه و شهرستان پاوه واقع است.

به گزارشهزار ماسوله، "چشمه بل" یا همان "کانی بل" یکی از جاذبه های حیرت انگیز ایران به حساب می آید که در استان کرمانشاه و شهرستان پاوه واقع است.

 

این چشمه که حجم آب حیرت انگیزی دارد در نزدیکی روستای "ناو" و "هجیج" واقع است و به درياچه سد داريان می ریزد. این چشمه از ارتفاعات کوهستان "تخت" تغذیه می شود و بسیار پر خروش است. قبل از آبگيري سد داريان ، اين چشمه با 15 متر طول به عنوان کوتاه ترین رودخانه دنیا شناخته شده است.

 

این چشمه نامش را از خداي آب بابليان باستان گرفته است

 

اين چشمه كه در محل و زبان كردي به نام "كاني بل" معروف است و احتمالا نام خود را از خداي آب بابليان باستان كه بل نام داشت گرفته است، در دو كيلومتري هجيج و در فاصله كمي از درياچه سد داريان واقع شده و آب آن پس از خروج از دل كوه، تشكيل آبشاري پر خروش داده و به درياچه مي ريزد.

 

قبل از آبگيري سد داريان محل خروج آب اين چشمه از دل كوه شباهت بسياري به دهانه يك غار كه به علت ريزش مسدود شده باشد، دارد.

 

اين چشمه اكنون در تراز 838 متر از سطح دریا در مظهر جدید قرار دارد.

 

 وجود لایه هایی نفوذ ناپذیر در دو کوه اطراف خروجی چشمه بل باعث شده است که تمام بارش های سالیانه کوه دربند در لایه های زمینی نفوذ کرده و در یک مسیر اصلی این کوه در دامنه و دهانه چشمه بل خارج شود.

 

 آب چشمه بل از کوه دربند که تا ارتفاعات گردنه تته را شامل می شود ، تنها در دامنه این کوه بدلیل وجود لایه های نفوذ ناپذیر در اطراف آن ، خارج می شود و بر این اساس چون از ارتفاعاتی بالاتر آب این چشمه تامین می شود می تواند در ترازی بالاتر از این کوه خارج شود.

 

آب چشمه از مظهر قديم بدون هیچ پمپاژی به ارتفاعی بیش از 110 متر در مظهر جديد انتقال داده می شود.

 

در حال حاضر میزان آبدهی آب این چشمه در ترازی بالاتر از سد داریان یک و نیم متر مکعب در ثانیه است که در فصول مختلف سال قابل تغییر خواهد بود.

 

اكنون اين مكان به عنوان يك مكان طبيعي براي مسافران و گردشگران داخلي و خارجي قلمداد مي شود كه با وجود چشم اندازهاي زيبا از درياچه سد داريان، مكان مناسبي براي گذران ايام تعطيلات عيد نوروز به شمار مي رود.

 

مظهر قديم چشمه

 

مظهر جديد چشمه

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد