شهروندان ،حقوق شهروندی و مشارکت / فاتح گلالی

کد خبر: 292761|13:28 - 1394/03/08
نسخه چاپی
شهروندان ،حقوق شهروندی و مشارکت / فاتح گلالی
شهروندی و جامعه مدنی دو مفهومیست که همواره با یکدیگر همراه بوده اند ، بسیاری از اندیشمندان جامعه مدرن را جامعه مدنی می دانند ، زیرا مهمترین ویژگی جامعه مدرن پیوستگی ، تفکیک ناپذیری ، آیین شهروندی و مشارکت های مدنی است .

به گزارشهزار ماسوله، شهروندی و جامعه مدنی دو مفهومیست که همواره با یکدیگر همراه بوده اند ، بسیاری از اندیشمندان جامعه مدرن را جامعه مدنی می دانند ، زیرا مهمترین ویژگی جامعه مدرن پیوستگی ، تفکیک ناپذیری ، آیین شهروندی و مشارکت های مدنی است .

بنابراین قهرمان اصلی جامعه مدنی شهروندی است که مشارکت از جمله حقوق اساسی وی بشمار می رود .

شهروندی یکی از نقشهای اجتماعی اصلی افراد در جامعه مدرن است و پایگاهی است که به تمامی افراد جامعه که عضو تمام عیار اجتماع هستند داده شده است و این افراد دارای حقوقی برابر ، جایگاه و تکالیف مناسب با این پایگاه هستند و سطح برقراری ارتباط با نهادهای جامعه و توانایی تحلیل مسائل اجتماعی ، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی همراه با مراقبت از محیط زندگی خود از ویژگی های یک فرهنگ شهروندی می باشند .

در حقوق شهروندی به راوبط شهرنشینان با همدیگر و رابطه آنها با دولت دلالت دارد و حقوق شهروندی مورد نظر در شهر ما همان قواعدی است که مرتبط با شهرداری می باشد ، پس حقوق شهروندی در ظرفیت مشارکت مردم اثر دارد . بنابراین قطعا آگاهی از آن بر میزان مشارکت اثرگذار است.

نکات مشترک در گفتمانهای شهروندی عبارتند از حقوق و وظایف شهروندی ، مسئولیت شهروندی، مشارکت شهروندی ، برابرسازی شهروندی و نهادی شدن شهروندی است و شهروند فعال فردی است که مشارکت جو که سرنوشت حیاط شهر و محیط زندگی برای او در سلسله مراتب ارزشی و جایگاه والایی قرار دارد .و با مشارکت فعال و داوطلبانه چنین سرنوشتی را بیشتر به سعادت و خوشبختی نزدیک کند و شهروند فرهنگی کسی است که خود را نسبت به مشارکت در امور مربوط به فرهنگ عمومی جامعه مسئول بداند. بنابراین مفاهیم کلیدی فرهنگ شهروندی : مسئولیت پذیری شهری ، قانونمند بودن شهروندان ، هنجار پذیری از الگوهای شهرنشینی می باشند و در یک جامعه شهری تا این مفاهیم که از بطن یک فرهنگ شهری نشأت گرفته نهادینه نشود و هر یک از شهروندان با حقوق و وظایف خود آشنا نگردند فرهنگ شهروندی شکل نمی گیرد .

بنابراین لازمه حل مسائل شهری ، بحرانهای شهرنشینی و اصلاح رفتار شهروندان وجود یک فرهنگ مناسب شهروندی و شهر نشینی است که این اصل جزء پایه های اساسی و دوام شهری می باشد .

در زیر نمونه ای از تجارب کشورهای مختلف در همکاری و احساس وظیفه شهروندی به اختصاربه عرض می رسد:

برزیل:شهر کوریتیبا برزیل از نمونه های بارز مدیریت اجتماعی محور است در این شهر بجای اینکه شهرداریها برای حل مسائل شهری با ارگانهای دولتی تماس بگیرند و در گیر امور وقتگیر و هزینه بردار شوند به شیوه دیگر عمل می کنند .طرح بازیافت زباله در این شهر بیانگر اقدامات کم هزینه و مبتنی بر مشارکت مردمی برای بهبود محیط شهری است ، دراین راستا شهرداری ، مدارس و محلات تلاشهایی را بمنظور تشویق زنان خانه دار به راه انداختند تا زباله های آلی را از زباله های غیر آلی و بازیافتی جدا کنند ، آنها میتوانستند از زباله های آلی به عنوان کود استفاده کنند، با این مشارکت بیش از ۱۶ پارک در کنار معادن سنگ متروکه در سراسر شهر ساختند .

آلمان : شهر کوچک وردن بورگ نمونه خوبی در زمینه بهره گیری از مشارکت مردمی برای بهبود محیط شهری می باشد ،شهرداری این شهر در کنار مردم شهر توانسته است تاحد امکان از نیروهای طبیعی برای اموری که نیاز به انرژی دارند بهره گیرد ، بامشارکت مردمی شهرداری توانسته فضای مناسبی را به شکلی گسترده در شهر فراهم کند ، این اقدام سبب شده است تا کیفیت هوای شهر وردن بورگ بهبود یابد و آگاهی و تعهد شهروندان این شهر به بهبود محیط شهری خود تا حدی است که ۱۴ هزار نفر از ساکنان آن هرگز از وسایل و ظروف ساخته شده از ترکیبات شیمیایی سرطانزا استفاده نمی کنند .

هلند : اجرای طرح (نگهبان شهر)با برنامه ریزی شهرداری شهر آمستردام با هدف فعال کردن افراد بازنشسته و داوطلب جهت ارائه کمک و راهنمائی به شهروندان محله های مختلف در موارد زیر اجرا شده است

  • اطلاع رسانی به شهروندان.
  • ۲ – جلوگیری از تخریب و ویرانی تأسیسات شهری.
  • جلوگیری از وقوع جرمهای کوچک و هنجار شکنی در سطح محلات.
  • انعکاس مشکلات و نظرات مردم به واحدهای شهرداری و دیگر ارگانهای زیربط.

درنتیجه یکی از راهکارهای جلب مشارکت مردم در امور شهری شهر ما تشکیل سرای محله و شورایارهایی می باشد که بستر مناسبی را برای بست، تقویت و نهادینه کردن مشارکت شهروندان در عرصه های مختلف اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی ، عمرانی و خدماتی و رفاهی را به همراه دارد و مشارکت دادن شهروندان در امورات شهرداری شفاف سازی و احساس مسئولیت پذیری برای مردم را به ارمغان ی آورد.

با این امید که شهر فرهنگی پاوه و شهروندان فهیم با احساس مسئولیت پذیری ، قانونمندبودن و کمک به نهادینه شدن فرهنگ شهروندی در ساختن گلستان نمونه ما را همراهی نمایند.

                                                             مدیرعامل شرکت لیزان صنعت گلاله

                                                                            فاتح گلالی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد