رحمانی‌فضلی در نشست خبری:

169 زائر ایرانی کشته، 295 نفر مفقود و 45 نفر مجروح شده‌اند/جانباختگان به محض تحویل به تهران منتقل می‌شوند

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 293235|19:20 - 1394/07/06
نسخه چاپی
وزیر کشور گفت: پیکر جانباختگان ایرانی حادثه منا به محض اینکه از سوی مسئولان عربستانی تحویل داده شوند به تهران منتقل خواهند شد.

به گزارشهزار ماسوله، 

به گزارش خبرنگار حوزه دولتخبرگزاری فارس، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در تشریح آخرین اقدامات و پیگیری‌های ستاد ویژه پیگیری حادثه منا که ریاست این ستاد را برعهده دارد، گفت: براساس آخرین آمار نیز در این حادثه 169 زائر ایرانی کشته، 295 نفر مفقود و 45 نفر مجروح شدند.

وی با اشاره به دستور ویژه رئیس‌جمهور برای پیگیری این موضوع و انتقال جانباختگان به کشور افزود: این ستاد نیز تاکنون سه جلسه اصلی و 5 جلسه فرعی داشته است. همچنین آقای نهاوندیان و آقای فریدون هم پیگیری‌های زیادی در تماس‌های تلفنی با تهران نسبت به انتقال جانباختگان و بررسی موضوع داشتند.

وزیر کشور با اشاره به آخرین آمار اعلامی از سوی مقامات عربستانی تصریح کرد: آنها در آخرین آمارهایشان تعداد فوتی‌ها در حادثه منا را که مربوط به تمامی کشورها می‌شود بیشتر از آن چیزی اعلام کردند که در گذشته مطرح بود و ما نیز آمار جدید مربوط به خودمان را پس از نهایی شدن اعلام می‌کنیم.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه برخی کشورها با مسئولان عربستانی به این توافق رسیده‌اند که اجساد جانباختگانشان در داخل مکه دفن شوند، گفت: ما به مسئولان عربستانی اعلام کردیم که تمام پیگیری‌ها را انجام خواهیم داد تا نسبت به منتقل کردن تمام زائران از جمله جانباختگان، مجروحان و مفقودین اقدام کنیم.

وی با تاکید براینکه عربستان مسئول است تمام همکاری‌ها را انجام دهد، افزود: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند قبول مسئولیت و برخورد با عواملی که در مدیریت این صحنه کوتاهی کردند. باید از سوی مسئولان عربستانی انجام بگیرد. البته آنان برخی از مسئولان و وزرا را در پی این حادثه برکنار کردند که البته کافی نیست.

وزیر کشور با بیان اینکه پیگیری‌های حقوقی و قانونی حادثه منا برای ما محفوظ است، اظهار داشت: وزارت امور خارجه و دادستانی کل کشور حاضر است این حادثه را از نظر سیاسی، حقوقی و قضایی از نهادهای بین‌المللی پیگیری کند.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه ما به هیچ عنوان از حق مردم و زائرانمان نخواهیم گذشت کفت: بازگشت حجاج از امروز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: پیکر جانباختگان ایرانی به محض اینکه به ما تحویل داده شود در اسرع وقت به تهران منتقل خواهد شد.

وی با بیان اینکه در تهران نیز مراسم تشییع به طور رسمی برای جانباختگان این حادثه برگزار خواهد شد، تاکید کرد: تمام آمادگی‌ها برای انتقال جانباختگان به استان‌های خودشان فراهم شده است.

وزیر کشور با بیان اینکه این وزارتخانه به عنوان مسئول ستاد با تمام قوت برای پیگیری این موضوع تلاش دارد، گفت: از رسانه‌ها می‌خواهیم نسبت به پخش اخبار صحیح و واقعیت‌ها اقدام کنند زیرا در این میان نیز برخی با استفاده از فضای مجازی و انتشار اخبار نادرست قصد تحریک کردن دارند که باید اقدام مناسبی در مقابله با آن انجام شود.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه که ما اکنون 60 هزار زائر در  عربستان داریم، تصریح کرد: باید با تدابیر درست و اقدامات لازم تمام زائرینمان را برگردانیم که مسئولان مرتبط نیز با تمام قوت برای انجام این موضوع در تلاشند. 

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: همچنین مقرر شد وزیر بهداشت و رئیس هلال‌احمر و تیمی از ایران به عربستان اعزام شود که قطعا این کار در هماهنگی‌های داخل بعثه مثمرثمر خواهد بود تا بتوانیم هرچه زودتر مفقودین را شناسایی و همچنین مجروحین و جانباختگان را بازگردانیم.

وی تاکید کرد: توقع این است که به گونه‌ای عمل کنیم تا اقداماتمان به سمت حل و فصل این موضوع و ایجاد آرامش در جامعه و موجب تسلی خاطر بازماندگان شود. هیچ کدام از مسئولان در پیگیری این موضوع کوتاهی نکردند و با دقت این موضوع در حال پیگیری است.

رحمانی‌فضلی در پاسخ به این سوال که آیا درخواست تجمعی در اعتراض به دولت سعودی ارائه شده یا خیر؟ گفت: دیروز این تجمع که به صورت مردمی و خودجوش بود صورت گرفت. همچنین تجمعی باب همین موضوع در حوزه علمیه و در مشهد مقدس در مقابل کنسولگری عربستان انجام شد که با قانون‌گرایی که مردم انجام دادند این تجمعات ساماندهی شد.

وزیر کشور همچنین در پاسخ به این سؤال که نظر شما در خصوص برخی اخبار که گفته شده بعضی از مسئولان کشوری و لشکری‌مان در این حادثه از طریق موساد ربوده شده‌اند، گفت: اخبار منتشر شده برای ایجاد اضطراب در جامعه بوده که در فضای مجازی منتشر می‌شود هر اطلاعی که مسئولین از واقعه چه به صورت پنهان و چه آشکار به دست ما برسد به اطلاع مردم می‌رسانیم و با گسترش فضای مجازی و دشمنی برخی کشورها انتظار انتشار چنین اخباری وجود دارد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد