شناسایی یک محوطه تاریخی با قدمت چند هزار ساله در روستای روار

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 293529|21:15 - 1394/08/22
نسخه چاپی
شناسایی یک محوطه تاریخی با قدمت چند هزار ساله در روستای روار
آثار معماری شناسایی شده درکاوش محوطه سرچم روستای روآر شهرستان سروآباد نشان از یک محوطه با قدمت بیش از چندهزار سال متعلق به اواخر دوره آهن وتاریخی دارد.

به گزارشهزار ماسوله، به نقل از خبرگزاری میراث فرهنگی امیرساعدموچشی سرپرست هیات باستان شناسی محوطه سرچم گفت : دراین فصل کاوش تعدادی از محوطه‌ها برای کاوش انتخاب شدند که محوطه سرچم روستای روآر یکی از آنهاست.

 
ساعد موچشی افزود: آثارمعماری شناسایی شده درکاوش این محوطه مانند معماری رایج درروستاهای کنونی اورامان سنگ چین است وشواهدی مانند ماله‌های سنگی نیز براین تشابه دلالت دارد.
 
این باستان شناس با اشاره به شناسایی سفالهای نخودی، نارنجی و خاکستری عصر آهن همراه با اثار معماری سنگ چین گفت: تعدادی مهره، سنگ ساب، قطعاتی از ابزارهای آهنی، فنجان نماها(هاون سنگی) و ابزار سنگی ازدیگر یافته‌های این کاوش است.
 
ساعدموچشی وجود چنین محوطه‌های کهنی درمنطقه اورامان راحائز اهمیت دانست و افزود: براساس بررسیهای انجام شده در منطقه بقایای محوطه‌های استقراری به دلیل فرسایش طبیعی و استفاده از معماری سنگ چین تاحدودی از بین رفته و لایه‌های باستانی معمولا متعلق به دوره‌های اخیر اسلامی است.
 
وی در ادامه تصریح کرد که وجود چنین محوطه‌ای با قدمت بیش از چند هزار سال که متعلق به اواخر دوره آهن و تاریخی است اهمیت این کشفیات را دوچندان کرده است.
 
به گفته این باستان شناس علاوه بر کاوش میدانی مطالعات قوم باستان شناسی نیز درروستای روآر شروع شده که اطلاعات بدست آمده می‌تواند کارشناسان را دردرک بهتر یافته‌های باستان شناسی منطقه یاری کند.
 
این محوطه وچند مکان دیگر در بررسی‌های باستان شناختی شهرستان سروآباد با مدیریت فریدون بیگلری دراواخرسال93 و اوایل 94 شناسایی شدند که تعدادی ازآنهادر فصل اول کاوشها در بهار امسال کاوش شدند.
 
کاوش نجات بخشی درمحوطه سرچم روستای روآر شهرستان سروآباد استان کردستان با مجوز رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صورت گرفت.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد