دکتر غلامی:

عناصر معنوی قدرت در ایران سبب پیروزی انقلاب اسلامی گردید

سرویس: اجتماعیکد خبر: 293906|22:34 - 1394/11/19
نسخه چاپی
عناصر معنوی قدرت در ایران سبب پیروزی انقلاب اسلامی گردید
دکتر غلامی با اشاره به چگونگی وقوع انقلاب در ایران گفت: آن چه که باعث وقوع انقلاب اسلامی در ایران گردید عناصر مادی قدرت نبودند بلکه عناصر معنوی دیگر در کنار این عناصر مادی سبب پیروزی انقلاب گردید.

به گزارش هزار ماسوله، مدیر گروه معارف سیاسی دانشگاه جامع امام حسین تهران در مراسم نهضت روشنگری و گفتمان انقلاب اسلامی که در سپاه ناحیه پاوه برگزار شد با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی اظهار داشت: یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ، سرنگونی استبداد 2500 ساله رژیم شاهنشاهی و بالا رفتن آگاهیهای مردمی و رسیدن این ملت به استقلال و آزادی بود.

 

دکتر روح الله غلامی گفت: قدرت ملي هر کشور متاثر از عناصري مانند قدرت نظامي، قدرت اقتصادي و قدرت سياسي و مانند آن مي باشد که برخلاف گذشته می توان گفت که امروزه قدرت اقتصادی در صدر قرار دارد.

 

وی افزود:عناصر اکتسابی قدرت از طریق مولفه های اقتصادی کشور و عناصر اکتسابی قدرت از طریق مولفه نظامی و همچنین مولفه های حاصل از قدرت سیاسی به عنوان سه عوامل مادی قدرت نام برده می شوند.

 

وی گفت: امروزه در دنیا اولین مولفه مادی قدرت ، بر خلاف گذشته که قدرت نظامی پیشانی دیگر قدرت ها محسوب می شد ،قدرت اقتصادی است.

 

وی با بیان اینکه با این وجود ارزش قدرت نظامی کشور کاهش پیدا نکرده است ادامه داد: امروز قدرت نظامی به عنوان اصل اول در مبانی قدرت مادی کشورها نیست و عنصر فرهنگی و اقتصادی جایگزین این قدرت نظامی شده است.

 

دکتر غلامی با اشاره به چگونگی وقوع انقلاب در ایران گفت: آن چه که باعث وقوع انقلاب اسلامی در ایران گردید عناصر مادی قدرت نبودند بلکه عناصر معنوی دیگر در کنار این عناصر مادی سبب پیروزی انقلاب گردید.

 

وی با بیان اینکه عناصر مادی قدرت در زمان پهلوی ها نیز تا اندازه ای وجود داشت گفت: ایران در سیاست دوستونه نیکسون و در راهبرد خاورمیانه امریکا به عنوان ستون نظامی امریکا عمل می کرد ولی با این احتساب باید اتفاق جدیدی برای امریکا رخ داده باشد که احساس خطر را در منطقه داشته است و آن چیزی که احساس خطر را نیز برای امریکا به وجود آورد، علی رغم انکه عناصر مادی هم تقویت شده بودند، ولی عناصر معنوی در این مملکت بود.

 

وی با بیان اینکه اهداف استراتژیک باعث قدرت کشور می شود تصریح کرد: ایران در طول تاریخ هزارساله خود فاقد اهداف استراتژیک بوده است که برای اولین بار با وقوع انقلاب، این کشور دارای سند استراتژیک شد.

 

دکتر غلامی افزود: سند استراتژیک کشورها برنامه های دراز مدت کشورها محسوب می شوند و زمانی حاصل می شود که پتانسیل معنوی قدرت برای آنها در کشور وجود داشته باشد و در غیر این صورت صاحب این سند نخواهد شد.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه داشتن سند استراتژیک در کشور، آفریننده قدرت است گفت: این عامل که باعث شد در انقلاب اسلامی ما دارای عمق استراتژیک شویم و باعث شود در روابط بین الملل حرفی برای گفتن داشته باشیم به اذعان خود غربی ها و از جمله فوکویاما از نظریه پردازان معروف در امریکا، ان عامل اصلی که باعث قدرت در انقلاب شد عنصر ولایت فقیه بود که با شهادت پیوند خورده است.

 

وی افزود: به واسطه ایجاد وحدت ولایت فقیه در بین ملت بود که مبانی قدرت را تغییر داد.

 

وی عنصر پنجمی انقلاب را اراده رسیدن به اهداف استراتژیک بیان کرد و گفت: این عنصر اراده مستقل رسیدن به اهداف استراتژیک در ایران هم وجود داشت.

 

فرمانده سپاه ناحیه پاوه نیز در ابتدای این مراسم ضمن گرامی داشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران و خیرمقدم به مهمانان گفت: انقلاب اسلامی ایران ، انقلابی که با رهبری امام راحل به فرجام رسید، آن روزها، برای ملت بزرگ ما، ماندگار و فراموش ناشدنی است.

 

سرهنگ بهشتی را در ادامهبا بیان این که مشارکت در رأی‌گیری یکی از وظایف عموم ملت اسلامی است، گفت: در شرایط امروز منطقه حضور در راهپیمایی 22 بهمن و مشارکت در انتخابات 7 اسفند ماه ضروری است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد