اقتصاد مقاومتی و راهکارهای تحقق آن

سرویس: ایران و جهانکد خبر: 294064|00:27 - 1394/03/24
نسخه چاپی
از سال‌های گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی مسئله اقتصاد مقاومتی را مطرح و بر ضرورت بازبینی در نظام‌های کنونی اقتصادی تٱکید کرده بودند.

به گزارشهزار ماسوله، همچنین خودداری از خام‌فروشی نفت و حرکت به سمت اقتصاد غیرنفتی، استفاده حداکثری از کالاهای داخلی و نهراسیدن از تحریم‌های اقتصادی از دیگر نکاتی است که سال‌ها پیش از آغاز تحریم‌های نفتی و غیرنفتی مقام معظم رهبری بر آن تٱکید کردند، معظم له اقتصاد مقاومتی را راهکار عبور از تحریم‌ها عنوان کردند و در جای دیگر اقتصاد مقاومتی را حفظ روند پیشرفت کشور و کاهش آسیب‌پذیری نظام است را بیان فرمودند. در ابتدا باید  به تعریف اقتصاد مقاومتی و تفاوت آن با ریاضت اقتصادی پردازیم.

اقتصاد مقاومتی:اقتصادی است فعال و پویا مبنی بر دانش و سرمایه بومی، فرهنگ دینی و اسلامی که برای مصرف سیاست‌گذاری کرده و به وسیله آن می‌توان بر تحریم‌ها پیروز شد.

فرق اقتصاد مقاومتی با ریاضت اقتصادی؛برخی اقتصاد مقاومتی را همان ریاضت اقتصادی می‌دانند؛ ولی این دو با هم متفاوت است. در اقتصاد مقاومتی محدودیت منابع وجود ندارد، اما استفاده بهینه از منابع موجود باید طی یک برنامه زمان‌بندی شده صورت گیرد این در صورتی است که در ریاضت اقتصادی با محدویت منابع و سرمایه روبه‌رو هستیم و به ناچار باید سهمیه‌بندی کنیم و با کم مصرف کردن با محدودیت‌های موجود مقابله کنیم.

ریاضت اقتصادی که توسط برخی از دولت‌ها انجام می‌گیرد، گاهی اوقات به افزایش میزان مالیات و افزایش دریافت وام‌ها و کمک‌های مالی خارجی می‌انجامد، چیزی که کشورهای غربی گریبان‌گیر آن هستند.

هدف از طرح ریاضت اقتصادی بازپس گرفتن اعتماد از دست رفته، بهبود وضعیت مالی کشورها و توانمندکردن کشورها برای بازیابی طولانی مدت است. در این صورت این دو با هم تفاوت زیادی است چون اقتصاد مقاومتی تبلور اقتصاد در مقابل تحریم‌ها و فشارهای خارجی و شکوفایی اقتصاد ملی است که در نتیجه آن رشد تولید داخلی اقتصاد بومی را به ارمغان می‌آورد و برعکس ریاضت اقتصادی با خودکفایی و استقلال اقتصادی همراه است.

نکاتی درباره تحقق اقتصاد مقاومتی:

1-مقاومت فرماندهی متمرکز (مقاوت مدیرانه)؛در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی باید به آسیب‌شناسی اقتصاد کشور و موانع و نیازمندیهای تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخت و مرکز و محوری برای فعالیت در عرصه اقتصاد مقامتی داشته باشیم.

2-اصلاح نظام آموزشی؛نظام آموزشی ما متناسب با اقتصاد مقاومتی باید عمل کند. کارکرد نظام آموزشی آن است که کودکان و نوجوانان و جوانان یک کشور را متانسب با شرایط و نیازهای تاریخی آن برهه تربیت کرد؛ اما متٱسفانه در کشور ما این اتفاق به خوبی نمی‌افتد.

حال این سؤال مطرح است که نظام آموزشی در این زمینه چه کار کرده است؟ آیا فکری برای این دارد که فرزندان این مرزوبوم را جهادی بارآورد؟ آیا فکری به حال کتاب‌های درسی فرزندان این مملکت کرده است؟

بنابراین توجه به نظام آموزشی  و تربیتی در این عرصه بسیار مهم و حیاتی است، زیرا که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی نیز از سالهای پیش رهنمودهای خویش را در این زمینه بیان نمودند.

3-اصلاح نظام تبلیغاتی؛ما به نظام تبلیغاتی هماهنگ منسجمی احتیاج داریم که بتواند این آموزه‌ها را از طریق رسانه‌های رسمی وغیررسمی مختلف، به خوبی به مردم عرضه کند. حال در این خصوص این سؤال پیش می‌آید که رسانه‌های ما در این زمینه فقط  در حد شعار عمل کردند یا کاری هم صورت گرفته است؟ این در حالی است که ما شاهد تبلیغات کالاهای غربی که مشابه ایرانی دارند به صورت انبوه هستیم؛ چرا مسئولین هنوز در حد شعار به فرامین مقام معظم رهبری نگاه می‌کنند؟ مشکل از کجاست؟

4-تحقق اقتصاد مردمی؛ایفای نقش پررنگ مردم در اقتصاد مقامتی را نمی‌توان نادیده گرفت. اقتصاد مقاومتی ماهیت اقتصاد مردمی است. اگر قرار باشد ما اقدام در نهاد سازی اقتصاد مقاومتی داشته باشیم، هیچ لزوم ندارد که این نهادسازی را دولت انجام دهد بلکه لزوم دارد مردم وارد این عرصه شوند تا از ورود رانت خوارها به اقتصاد جلوگیری کنند. نهادهای اقتصادی مردمی می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای داشته باشند، اگر ما فضا را برای حضور جوانان مؤمن و خلاق ایران اسلامی در عرصه اقتصادی فراهم کنیم، قطعا تحولی مثبت در این عرصه شاهد خواهیم بود.

5-حمایت از فعالان اقتصادی؛لزوم توجه و دلجویی و حمایت دولت از فعالان اقتصادی است؛ اگر دولت در حالت عادی از فعالان اقتصادی و کارگران و کشاورزان و... حمایت کند آن وقت می‌توان انتظار داشت آنها هم در روز مبادا به کمک کشور بیایند.

حال این سؤال پیش می‌آید دولت در زمینه حمایت از فعالان اقتصادی تا چه حد کار کرده است و باید چه کارهای دیگری را انجام دهد تا از فعالان در موقع ضرورت توقع داشته باشد؟

6-گفتمان سازی؛لزوم تبدیل بحث اقتصاد مقاومتی به گفتمان رایج در دانشگاه‌ها، مراکز علمی و مجامع مذهبی است. در اینجا به اهمیت جوانان و دانشگاه‌ها برای تحقق اقتصاد مقاومتی می‌رسیم. اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست و این یک واقعیت هست و آن را باید تبدیل به فرهنگ و گفتمان کرد. بهترین الگو برای ایجاد رابطه بین فرهنگ و اقتصاد مقاومتی، الگوبرداری از فرهنگ بسیج و دفاع هشت ساله ما در برابر همه دنیا است.

7-کاهش وابستگی به نفت؛کاهش وابستگی به نفت یکی دیگر از نکات برای تحقق اقتصاد مقاومتی می‌باشد. این وابستگی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب "میراث شوم صد ساله ماست باید از بین برود". صنایع دانش بنیان از جمله کارهایی است که می‌تواند تا میزان زیادی این خلٱ را پرکند. حمایت از تولیدکنندگان داخلی، ترویج مصرف کالاهای ایرانی در بازار مصرف و همچنین حمایت از صادرات غیرنفتی یکی از مؤلفه‌هایی است که موجب کاهش وابستگی اقتصاد به نفت می‌شود.

8-مدیریت مصرف؛مسئله مدیریت مصرف یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است یعنی مصرف متعادل و پرهیز از اسراف و تبذیر. همه باید به این مسئله توجه داشته باشیم یکی از جنب‌های مصرف این است که از تولید داخلی حمایت کنیم باید سعی کنیم که از کالاهای داخلی استفاده کنیم و از مصرف کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند بپرهیزیم. درآخر باید به این نکته توجه کنیم که در اقتصاد مقاومتی همه وظیفه دارند در نوبه خود به وظایفشان عمل کنند، از کودک ایرانی گرفته تا مسئولین کشور.

به قلممحمد غلامحسینی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد