گفتگو با کارآفرین برتر شهرستان پاوه در سطح استان

تجلی اقتصاد مقاومتی در کاشت یک هکتاری زعفران توسط کارآفرین برتر پاوه

سرویس: اجتماعیکد خبر: 294183|23:36 - 1395/01/23
نسخه چاپی
تجلی اقتصاد مقاومتی در کاشت یک هکتاری زعفران توسط کارآفرین برتر پاوه
محسن رحمانی کارآفرین و کشاورز برتر شهرستان در سطح استان گفت: در زمینه کاشت و برداشت این محصول با توجه به توپوگرافی خاص این منطقه و نبود زمین ، به عنوان یکی از 4 نفر برتر استان از سوی بسیج سازندگی انتخاب و به تهران معرفی شدم.

به گزارشهزار ماسوله، محسن رحمانی کارآفرین برتر این شهرستان، و کشاورزی موفق در پاوه در گفتگویی با خبرنگار هزارماسوله در خصوص کاشت و برداشت محصول زعفران در روستای خانقاه این شهرستان اظهار داشت: زعفران، گیاهی دارویی است که در اصل این گیاه خاص منطقه غرب کشور بوده است و بدلیل کم آبخواری بودن آن اکنون بیشتر در منطقه شرق کاشت و برداشت می شود.

 

علاقه مندی به کاشت زعفران؛

 

وی افزود: با توجه به اینکه این منطقه در سالهای اخیر خشکسالی های زیادی را تجربه کرد و ساکنان آن، آب و هوای خشک و نیمه گرمسیری را تجربه می کردند به این فکر افتادم که کشت زعفران با آبیاری کم ان می تواند در سبد کشاورزی ، کشاورزان منطقه سهم مهمی را داشته باشد.

 

وی گفت: این گیاه گیاهی نیمه دیمی است که تنها در فصل پاییز و در آبان ماه نیز ، هم گیاه و گل اصلی آن روییده می شود.

 

نحوه کاشت و برداشت این محصول؛

 

وی ادامه داد: زمان مناسب برای کاشت این محصول نیز در اواخر خرداد ماه و اوایل تیر می باشد که به صورت پیازچه هایی در کنار هم قرار داده می شوند.

 

وی افزود: دوره کاشت این محصول نیز 7 الی 10 ساله است که هر ساله این گیاه کاشت شده، خودبخود پیازچه های دیگری را در کنار خود می رویاند به طوری که همه ساله زمین مورد کشت؛ اشباع از این گیاه خواهد شد.

 

این کارآفرین برتر خاطر نشان ساخت: بعد از یک دوره ده ساله که زمین مورد کشت این محصول اشباع از این محصول گردید، برداشت آن نتیجه معکوس خواهد داد که در این زمان باید کل گیاه کشت شده را نابود و به کشت مجدد آن اقدام کرد.

 

وی گفت: برداشت این محصول هم در آبان ماه و زمان مناسب ان نیز از ساعت 6 صبح تا 12 ظهر خواهد بود.

 

کاشت و برداشت این محصول با همکاری خانواده؛

 

محسن رحمانی در خصوص نیروی انسانی مورد نیاز برای کاشت و برداشت این محصول گفت: مجموعه مراحل کاشت و برداشت این محصول نیاز به نیروی انسانی دارد که در این زمینه تمام اعضای خانواده ام درگیر این کار بوده به طوری که برای برداشت ان ما روزانه حداقل نیاز به 6 نیروی انسانی جهت جدا کردن گیاه و گُل آن داشته ایم.

 

همکاری نهادهای ذیربط؛

 

وی تصریح کرد: برای این کار نیز در مرحله اول از طریق جهاد کشاورزی و زیر نظر کارشناسان این نهاد ، با ارائه تسهیلات و یارانه بلا عوض، کار خود را شروع کردیم و در مرحله بعد نیز معرفی و ارائه تسهیلات بسیج سازندگی سپاه پاوه از طریق بانک مهر اقتصاد بود که به این کار گسترش و توسعه دادیم.

 

وی اظهار کرد: امسال نیز که به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نام گرفته است و در مرحله اول با توجه به فرمایشات ایشان در این مقوله؛ ما باید از حداقل امکانات بیشترین استفاده را ببریم.

 

رحمانی افزود: زمانی که انسان در هر نقطه ای، وارد بحران شود و اگر بتواند از این بحران خارج شود این به نوعی اقتصاد مقاومتی است.

 

وی ادامه داد: در پی خشکسالی های اخیر و نبود زمین در این شهرستان نیز، بهترین محصول با دو بار آبیاری در طول سال ، محصول زعفران بود که می توان گفت نهایت استفاده زمین در این شرایط ، یک نوع اقتصاد مقاومتی است.

 

رحمانی افزود: این محصول علاوه بر اینکه آب کمتری مصرف می کند دارای سود اقتصادی بسیار بالایی است و در این شرایط و بحران کم آبی می تواند بعنوان یک کشت جایگزین برای محصولات پرمصرف آب، معرفی و توسعه داده شود.

 

وی با بیان اینکه بنده یک هکتار از زمین خود را مختص کاشت زعفران کرده ام گفت: کاشت یک هکتار از این محصول، می تواند به اندازه چندین برابر محصولات دیگر سود اقتصادی داشته باشد.

 

کارآفرین برتر سطح استان؛

 

وی گفت: در زمینه کاشت و برداشت این محصول با توجه به توپوگرافی خاص این منطقه و نبود زمین ، به عنوان یکی از 4 نفر برتر استان از سوی بسیج سازندگی انتخاب و به تهران معرفی شدم.

 

وی خاطر نشان ساخت: در این زمینه نیز برای کسانی که به چنین کاری اقدام می کنند، حاضر هستم که راهنمایی های لازم را برای آن ارائه دهم.

 

وی در پایان گفت: شهرستانی همچون پاوه، پتانسیل و استعداد های زیادی را برای اشتغال دارد که جوانان ما باید به این سمت اقتصاد مقاومتی آمده و در زمینه های کشاورزی، صنعتی، صنایع دستی اشتغالی را برای خود فراهم نمایند.

 

وی ضمن تقدیر و تشکر از همسر خود در جهت کمک و همکاری های لازم در کاشت و برداشت این محصول افزود: من و همسرم در این زمینه هم اطلاعات خاصی نداشتیم و با کمک و پشتکار ایشان توانستم به این امر بپردازم.

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد