امام جمعه پاوه:

اهانت به حضرات طلحه و زبیر، اهانت به یک میلیارد مسلمان اهل سنت است و از نظر ما محکوم است

سرویس: اجتماعیکد خبر: 294798|19:17 - 1395/05/30
نسخه چاپی
اهانت به حضرات طلحه و زبیر، اهانت به یک میلیارد مسلمان اهل سنت است و از نظر ما محکوم است
امام جمعه پاوه در خطبه های نماز جمعه این هفته گفت: اهانت به این اصحاب، اهانت به یک میلیارد مسلمان اهل سنت است و این امر از نظر ما محکوم و البته بیشترین گلایه و ناراحتی ما از رسانه ملی است، رسانه ای که باید برای همه مردم ایران باشد اما در آن به جمع زیادی از جامعه ایران اهانت می­شود.

به گزارشهزار ماسوله، حاج ماموستا ملا قادر قادریدر خطبه‌های نماز جمعه این هفته (29 مرداد‌ماه 95) که با حضور انبوه مردم نمازگزار در مسجد جامع این شهر برگزار شد، به مأموریت پیامبران عظیم الشأن از آدم تا خاتم (ع) اشاره کردند و گفتند: مأموریت پیامبران حفاظت و پاسداری از 5 اصل دین، مال، عقل، نسل و نفس بوده بوده است.

 

امام‌جمعه پاوهافزودند: خداوند متعال در سوره قصص خطاب به پیامبر بزرگوار اسلام (ص)، ضمن بیان گوشه ای از حیات حضرت موسی (ع) گفتند: خداوند می‌فرماید پیامبران قبل از تو هم دچار مشکل بوده‌اند و موسی (ع) با 3 قدرت فرعون، قارون و سامری که مظهر ظلم و ثروت و فریب بوده‌اند مبارزه نموده است و در مقابل آن‌ها ایستاده است. لذا تو و پیروانت باید درست گام بردارید و آنچه را که به شما عطا کرده‌ایم وسیله‌ای برای منزل آخرت خود قرار دهید و قبل از روشن نمودن منازل دنیا منزل آخرت را روشن کنید و سهم خود را نیز از دنیا بگیرید و در میان جامعه فساد نکنید و همچنانکه خداوند به شما لطف و عطا فرموده شما هم نسبت به بندگان خدا با لطف باشید و دنبال فساد نباشید، چراکه خداوند مفسدین را دوست ندارد.

 

ایشانواژه فساد را از دیدگاه مفسرین موردبحث قراردادند و گفتند: مفسرین بر این باورند که مراد به فساد، قسمتی فساد مالی است لذا ما نباید مال مردم را به‌ناحق بخوریم و به مردم ضرر برسانیم زیرا خداوند کسانی که فساد مالی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی می‌کنند را دوست ندارد و نمی‌خواهد سیمای آن‌ها را مشاهده نماید.

 

ماموستا قادریدر ادامه به بیع و ربا اشاره کردند و گفتند: بیع از نظر اسلام امری پاک و درست و نیاز حیات است اما ربا و سود که در آن درازای دادن وجوه از مردم بیشتر از آن را طلب کنیم ازنظر اسلام حرام است.

 

خطیب جمعه پاوهبه انواع ربا ازنظر شریعت اسلام اشاره کردند و گفتند: در شریعت اسلام دو نوع ربا وجود دارد که یکی ربای فضل و دیگری ربای نسیه است که اولی بیع دو کالای هم‌جنس با زیادی کالا در یک‌طرف است مثلاً درازای دادن هزار تومان به کسی از وی 1500 تومان درخواست نماییم؛ و در ربای نسیه هم دریافت زیادی کالا در مقابل تأخیر است. مثلاً به کسی 1000 تومان می‌دهیم و او نمی‌تواند در سر موعد قرض خود را ادا نماید و این بار 1500 تومان از او می‌خواهیم و بدین ترتیب قرض او بیشتر و بیشتر خواهد شد.

 

ایشانسپس به معاملات بی‌پایه و اساس و در اصطلاح امروزی معامله هوایی که در بازار باب شده است اشاره کردند و گفتند: در معاملات هوایی مثلاً دلار و سکه معامله می‌شود در صورتی‌ که دلار و سکه‌ای وجود ندارد و کسانی که این‌گونه معامله می‌کنند کلاه سر یکدیگر می‌گذارند و بعد از مدتی کلاه سر عده زیادی رفته و یکی از آن‌ها احتمالاً نفع برده و بقیه ضرر کرده‌اند و این معاملات از نظر شریعت اسلام مردود و باعث اختلال در امر اقتصاد و بلای جامعه و موجب ورشکستگی  و متضرر شدن و دربدری و یا زندان رفتن افراد شده است.

 

امام‌جمعه پاوهخطاب به کسانیکه مشغول اینگونه معاملات می باشند، گفتند: مردانه دست بکشید که اگر دست نکشید برعلیه خداوند و پیامبر وارد جنگ شده‌اید و اما اگر توبه کنید خداوند از گناهان گذشته شما چشم‌پوشی خواهد کرد. چه اشکالی دارد که پول کم داشته باشید اما حلال و با برکت و در عوض خانواده و فرزندانتان آرامش داشته باشند.

 

ماموستا قادریدر بخش دوم خطبه‌ها به اهانت مهران مدیری بازیگر و کارگردان فیلم‌های کمدی، به اصحاب پیامبر (ص) اشاره کردند و گفتند: مهران مدیری که برای پیشبرد کار خود هر سخنی را به زبان میاورد، در یک برنامه تلویزیونی که توسط سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش گردیده است به حضرات طلحه و زبیر که از یاران رسول خدا و در نزد ما اهل سنت جزو کسانی هستند که مورد توجه خاص رسول الله (ص) بوده­اند. اهانت کرده است.

 

ویافزودند: اهانت به این اصحاب، اهانت به یک میلیارد مسلمان اهل سنت است و این امر از نظر ما محکوم و البته بیشترین گلایه و ناراحتی ما از رسانه ملی است، رسانه ای که باید برای همه مردم ایران باشد اما در آن به جمع زیادی از جامعه ایران اهانت می­شود.

 

امام‌جمعهپاوهدر ادامه ضمن تقدیر و تشکر از 20 نفر از نمایندگان اهل سنت و 30 نفر ازنمایندگان اهل تشیع و نماینده خبرگان رهبری در استان جناب آقای نریمانی و سایر افراد دلسوز و وحدت خواهی که این موضوع را محکوم و پیگیری کردند، افزودند: باید همه بدانیم که این نوع اقدام، هم خلاف امر قرآن و هم با نظر مقام معظم رهبری که اهانت به رموز اهل سنت را حرام اعلام کرده اند، در تضاد است.

 

ایشاندر ادامه خطبه‌ها به مصائب دنیای اسلام اشاره کردند و گفتند: به‌راستی دنیای اسلام دچار مصیبت بزرگی شده است. امروزه شاهدیم که با بمب‌های آمریکایی و به‌وسیله هواپیماهای سعودی فرزندان سرزمین یمن به اتهام حوثی گری ضالمانه کشته می‌شوند. در عراق کودکان و زنان و مردان و جوانان با بمب‌های 41 کشور اسلامی و غیر اسلامی و در رأس آن‌ها آمریکا به اتهام مبارزه با دولت اسلامی به قتل می­رسند و در سوریه توسط هواپیماهای غول‌پیکر روسیه بمب‌های چند تنی بر سر مردم مظلوم و بی‌دفاع سوریه ریخته می­شود و به نام مبارزه با ارهاب زنان و مردان بی پناه سوری کشته می شوند، لذا  حقیقتاً در ایام عجیبی قرار گرفته ایم و باید همه بگوییم لعنت خداوند بر کسانی باد که روز اول آتش جنگ را به خاورمیانه آوردند.

 

ماموستا قادریدر پایان خطبه‌ها به سالگرد حادثه بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی اشاره کردند و گفتند: در سالگرد بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی وقتی خبرنگاران عراقی از سفیر ژاپن دلیل پیشرفت ژاپن را بعد از جنگ جهانی دوم جویا شدند او گفت: ما کاری را انجام دادیم که در آیه 11 سوره رعد آمده است که خداوند در این آیه فرموده است « إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم » سرنوشت هیچ قومی تغییر نخواهد کرد مگر آنکه خود بخواهند سرنوشتشان را تغییر دهند.

 

ویافزودند: پیام این جمله هم طعن است به ما و هم تشویق است یعنی تا خودتان دست به دست هم ندهید پیشرفت نخواهید کرد. بله عزیزان کافران از آیات قرآن ما استنباط و استفاده می‌کنند و موفق می‌شوند درحالی‌که ما هیچ فعالیتی نداریم و مرتب یکدیگر را مورد اعتراض و انتقاد قرار می‌دهیم. بدیهی است که ترقی نخواهیم کرد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد