"گیوه" پاافزار گامهای بلند اقتصادی

سرویس: اقتصاد مقاومتیکد خبر: 294846|02:26 - 1395/06/07
نسخه چاپی
"گیوه" پاافزار گامهای بلند اقتصادی

به گزارشهزار ماسوله، اقتصاد مقاومتی واژه‌ای است که با بالا گرفتن فشارها و تحریم‌های ظالمانه به کشور توسط مقام معظم رهبری در سال 89  وارد ادبیات کشور شد و امروز با توجه به تأکیدات ایشان تنها راه رفع مشکلات اقتصادی کشور، تحقق بخشیدن به اقتصاد مقاومتی است.

 

تولید صنایع دستی از جمله گیوه بافی و قالی بافی و همچنین پرورش زنبور عسل به عنوان نمونه می توانند در اقتصاد مقاومتی نقش بسزایی را ایفا کنند که در این رابطه گزارشی از وضعیت گیوه بافی در شهرستان پاوه ارائه می گردد.

 

صنایعی که با قدمتی چندهزار ساله نه تحریم می شناسند و نه وابستگی به مواد اولیه خارجی دارند، تولیداتی صد در صد بومی و در عین حال بسیار نفیس و دوست داشتنی که می توانند آمیزه ای از هنر و صنعت را در عصر تکنولوژی ارائه کنند.

 

خانم انتها قادری از کسانی است که توانسته است در زمینه گیوه بافی نقش بسزایی را در تولید صنایع دستی منطقه و اقتصاد مقاومتی داشته باشد.

 

وی به خبرنگار ما گفت: پای افزار گیوه، از سالیان دراز در این منطقه به عنوان پای افزار مردان تنها با محصولات داخلی این منطقه درست شده است.

 

وی افزود: گیوه زیره ای یکی از صنایع غالب در منطقه اورامانات است که با توجه به ویژگی های آن از جمله عدم نیاز به تکنولوژی پیچیده، فراوانی مواد اولیه، فراوانی افراد داوطلب برای جذب به این صنعت و روز افزون شدن تقاضا برای این محصول در داخل و خارج از کشور، حمایت از آن به بارور شدن اقتصاد منطقه و اشتغالزایی منجر می شود.

 

وی گفت: هم اکنون گیوه بافی در این منطقه رواج دارد و زنان این منطقه اگر به تولید صنایع دستی روی بیاورند، گیوه بافی را انتخاب می کنند.

 

وی ادامه داد: بیش از حدود 20 سال است که به این شغل مشغول هستم و این حرفه را به صورت تجربی و علاقه خودم فرا گرفته ام.

 

خانم قادری با بیان اینکه تحصیلات اینجانبه سیکل است گفت: در این زمینه هم جهت دریافت گواهی لازم در کلاسهای آموزشی شرکت کرده ام و با دریافت تسهیلات لازم از بسیج سازندگی این حرفه را توسعه دادم .

 

وی در پایان گفت: گیوه بافی اکنون در پاوه از بازار فروش خوبی برخوردار نیست و با توجه به آنکه تقاضا برای آن اکنون کاهش پیدا کرده است با قیمتی پاین تر نیز به فروش نمی رسد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد