نمایندگان مردم درگفت وگو با خانه ملت انتقاد کردند؛

کوله برها پیشمرگان قاچاقچیان بزرگ/ اقتصاد مناطق مرزی فراموش نشود

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 294883|14:17 - 1395/06/13
نسخه چاپی
کوله برها پیشمرگان قاچاقچیان بزرگ/ اقتصاد مناطق مرزی فراموش نشود
کوله بری شغلی پرزحمت که با بی مهری مسئولان مواجه می شود،درحالی که قاچاقچیان عمده با غفلت دستگاه های مسئول هر روز چابک تر از قبل به فعالیت های سازمان یافته خود می پردازند.

به گزارشهزار ماسوله، مقام معظم رهبری در بسیاری از فرمایشات خود به موضوع قاچاق و ضرورت برخورد با آن تاکید داشته اند،به خصوص قاچاق و ورود کالاهای غیرمجاز کانتینری به کشور و همچنین برخورد با بازرگانان و ملوانان مرزنشینی که برای امرار معاش خانواده فعالیت دارند،ایشان با تاکید بر جلوگیری از واردات قاچاق یک نقد جدی به مبارزه با قاچاق را مطرح کردند:« ما تا حالا در مبارزه با قاچاق خیلی جدی عمل نکرده‌ایم».این صحبت مهم رهبری نشان می دهد که در مبارزه با قاچاق کم کاری شده است.البته رهبری معظم انقلاب میان دو نوع قاچاق کالا تمایز قائل می شوند و یکی از آن ها را «بلای بزرگ» کشور می نامند.

رهبرمعظم انقلاب در بحث قاچاق می گویند:« مراد من از قاچاق، فلان کوله‌بَرِ ضعیفِ بلوچستانی نیست که می رود آن‌طرف یک چیزی را برمی دارد روی کول خودش می‌آورد این‌طرف؛ اینها که چیزی نیست، اینها اهمیتی ندارد؛ با آنها مبارزه هم نشود اشکالی ندارد.»اما نوع دوم قاچاق را قاچاق سازمان یافته معرفی کردند: «من قاچاق های سازمان‌یافته بزرگ را می گویم؛ ده‌ها کانتینر یا صدها کانتینر اجناس گوناگون قاچاق وارد کشور بشود.

مناطق مرزی کشور که با محدودیت های بسیار مشکلات گوناگونی را برای مرزنشینان فراهم کردند؛در نبود کارخانه ها و صنایع تولیدی هر روز به شغل کوله بری که جان و مال آن ها را تهدید می کند،روی می آورند.

کوله بری که در محدودیت های بسیار مناطق مرزی شغلی تعریف شده قلمداد می شود با معایب و مشکلات بسیار برای مرزنشینان همراه است؛زیرا در سال های اخیر گویا کوله برها عاملان اصلی نابودی تولید ملی قلمداد شده و اشد مجازات برای آن ها از جمله مصادره اموال و کشتن حیونات باربر آن ها صورت می گیرد؛درحالی که در سایه این برخوردهای شدید قاچاق سازمان یافته از مبادی رسمی وارد کشور شده و اجازه نفس کشیدن به تولید ملی را نمی دهند.

راهکار برخورد با قاچاق چه درحجم وسیع آن و چه درحجم کم ایجاد اشتغال و حمایت از تولید ملی است؛زیرا اگر شغلی مناسب وجود داشته باشد؛مرز نشین کشور مجبور به حمل کالای سنگین و به خطر انداختن جان خود نخواهد شد.

مواضع قاطع رهبری انقلاب دربحث مبارزه با قاچاق ایجاب می کند؛مسئولان در برخوردهای خود تجدید نظرکرده و فکری اساسی برای این معضل کنند.

خبرگزاری خانه ملت درگفت وگو با برخی نمایندگان مجلس به بررسی مشکلات ایجاد شده قاچاق برای کشور و همچنین برخورد نامناسب با کوله برها پرداخته است که در ذیل می خوانید: 

شادمهر کاظم زاده

 

کاظم زاده: راه مقابله با کوله برها ایجاد اشتغال در نقاط مرزی است

شادمهر کاظم زاده در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از بی توجهی مسئولان به قاچاق در کشور، گفت: متاسفانه برخورد با قاچاق در حال حاضر به مجازات شدید کوله برها محدود شده است.

نماینده مردم دهلران در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه نقاط مرزی کشور از محرومیت های بسیار در رنج هستند، افزود: نبود کارخانه و صنایع تولیدی در نقاط مرزی کشور به رشد آمار بیکاری جوانان منجر شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه بسیاری از مردم در نقاط مرزی از سر ناچاری و برای امرار معیشت خود دست به کوله بری می زنند، تصریح کرد:اگر از فرصت های بالقوه موجود در مرزها استفاده شود به طور حتم اشتغال زایی و رشد اقتصادی عاید کشور خواهد شد.

برخورد با کوله برها و کشتن حیوانات چهارپای آن ها صحیح نیست

وی با تاکید بر اینکه برخورد با کوله برها و کشتن حیوانات چهارپای آن ها صحیح نیست، افزود: برخورد با این کوله برها باید بدون از بین بردن حیوانات باربر صورت بگیرد زیرا در غیر این صورت اقدامی خلاف مصلحت محیط زیست صورت گرفته است.

کاظم زاده ادامه داد:برخورد با قاچاق سازماندهی شده و کلان باید در دستورکار مسئولان قرار بگیرد؛نه کوله برهایی که برای نان شب جان خود را به خطر می اندازند.

وی با بیان اینکه باید مسیر صحیح مبادلات با کشورهای خارجی تدوین و تعریف شود، گفت: تا زمانی که این مسیر شکل نگیرد شاهد بروز معضلاتی چون کوله بری و قاچاق خواهیم بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: باید از فرصت بالقوه موجود در مرزها استفاده کردهو به رونق و آبادانی کشور اقدام کنیم.

عضوکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق باید ابتدا مبادی رسمی بسته شود و پس از آن اقدامی برای تامین معیشت مرز نشینان صورت بگیرد تا برای امرار معاش مجبور به کوله بری نشوند.

رسول خضری

 

خضری:برخورد با کوله بر ،جای خود را به برخورد با قاچاقچی داده است

رسول خضری درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با تاکید برضرورت مقابله با پدیده قاچاق در بحث جنگ نرم گفت: درحال حاضر به جای اینکه با قاچاق برخورد شود با قاچاقچی کوله بر ضعیفی که برای امرار معاش دست به این کار می زند، برخورد می کنند.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت درمجلس شورای اسلامی،با طرح سوالی مبنی براینکه آیا مرزنشینی که در اولین سنگر مبارزه و مقاومت در برابر دشمن باید سینه خود را سپر کند در بحث اشتغال دیده شده است؟ تصریح کرد: کوله برها از ضعیف ترین اقشار جامعه هستند که با برخوردهای قاطع مسئولان امکان فعالیت برای امرار معاش ندارند.

خضری ادامه داد: اکنون 90 درصد کسبه، اصناف و بازاریان مرزنشین از جمله ضعیف ترین قشر کارگری که کوله برها هستند به شمار می روند،قطعا مبارزه با قاچاق به معنی مبارزه با این افراد نیست.چرا در بحث مبارزه با قاچاق ،قاچاقچی کلان آزادانه فعالیت می کند؟

تنها نیم درصد کالای قاچاق از مبادی غیررسمی وارد می شود!

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه از مجموع بالای 20 میلیارد دلار واردات قاچاق که درکشور داریم کمتر از نیم درصد از طریق معابر غیررسمی صورت می گیرد،گفت:متاسفانه درخصوص معابرمرزی که یکی از دروازه های اصلی معیشت مرزنشینان است،هیچ فکری اندیشیده نشده است.

خضری،گفت:امنیت پایدار در گرو معیشت پایدار است؛ما در مرزها اگر اشتغال نداشته و بحران بیکاری داشته باشیم،امنیت برقرار نخواهد شد.

وی با تاکید برضرورت ارایه لایحه درخصوص معابر مرزی از سوی دولت به مجلس،تاکید کرد: اگر دولت در خصوص انسداد مرزها بدون اینکه جایگزینی داشته باشد به صورت کاملا چکشی عمل کند،قطعا تبعات بسیاری برای کشور خواهد داشت.

این نماینده مردم درمجلس دهم،افزود:به جای مبارزه با قاچاقچی باید با قاچاق مبارزه کنیم که این موضوع در کشور ما تنها به کوله برها محدود شده و قاچاقچیان کلان آزادانه پول به جیب می زنند.

محسن بیگلری

 

بیگلری: برخورد با قاچاق سازمان یافته جای خود را به قلع و قمع کوله برها داده است

محسن بیگلری درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با انتقاد از نحوه برخورد با قاچاق در کشور،گفت: برخورد با قاچاق درکشور ما محدود به کوله برها و قاچاقچیان خرد شده است.

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه رهبر انقلاب بارها در خصوص برخورد با قاچاق عمده و درحد کلان هشدار داده اند،افزود:متاسفانه دستگاه های برخوردکننده با قاچاقچیان تمام وظیفه خود را در قلع و قمع قاچاق خرد معطوف کرده و از حجم کلان آن غافل شده اند.

اقتصاد مناطق مرزی نباید با برخی اقدامات نسنجیده فلج شود

وی با تاکید براینکه اقتصاد مناطق مرزی کشور درگرو فعالیت های خرد کوله برها است،تصریح کرد: متاسفانه برخورد نامناسب پلیس نیروی انتظامی با کوله برها و گشتن حیوانات باربر خارج از قاعده و قانون است.

بیگلری ادامه داد:درگذشته حیوانات باربر ضبط شده از کوله برها در مزایده به فروش می رسیدند؛اما درحال حاضر این حیوانات بیگناه کشته می شوند که این مخالف هر نوع سیاستی است.

وی با تاکید براینکه نباید اقتصاد مناطق مرزی با اقدامات نسنجیده برخی مسئولان فلج شود،تصریح کرد: کشتن حیوانات کوله برها آلودگی های زیست محیطی بسیاری را نیز منجر می شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: باید قوانینی وضع شود تا کالاهای مشروع از سوی حیوانات باربر حمل شوند و همچنین برخورد با کوله برها نیز مورد بازنگری واقع شود.

شهاب نادری

 

نادری تاکید کرد: قاچاق کالا مخرب تولیدملی/کوله برها پیشمرگان قاچاق سازمان دهی شده و کلان

شهاب نادری درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با تاکید بر ضرورت برخورد با قاچاق کلان که از مبادی رسمی صورت می گیرد،گفت:متاسفانه مسئولان به جای برخورد قاطع با قاچاق کلان و سازمان دهی شده که اقتصاد کشور را فلج کرده؛خود را مشغول قلع و قمع کوله برها کرده اند.

نماینده مردم پاوه و اورامانات درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری درخصوص برخورد با کالای قاچاق، تصریح کرد:گویا توصیه های رهبر معظم انقلاب در بحث مبارزه با قاچاق مسئولان را بر کوله برها متمرکزکرده که سهم عمده ای در رشد اقتصادی مناطق مرزی دارند.

بسیاری از کوله برها برای امرار معاش روزانه جان و مال خود را به خطر می اندازند

وی با تاکید بر اینکه درحال حاضر برخی به طور سازمان یافته به راحتی دست به واردات عمده از مبادی رسمی کشور می زنند، افزود: نیروی انتظامی در برخورد با کوله برها خلاف توصیه های اکید رهبر معظم انقلاب عمل نکند.

این نماینده مردم در مجلس دهم،ادامه داد:بسیاری از کوله برها برای امرار معاش روزانه جان و مال خود را به خطر می اندازند از این رو برخورد نیروی انتظامی با آن ها،ضبط اموال و همچنین کشتن حیوانات باربر آن ها خلاف قاعده و قانون است.

نادری با بیان اینکه بنده مخالف قاچاق و نابودی تولید ملی هستم،افزود:کوله برها در مناطق مرزی کشور راهی جز واردات برخی اقلام مصرفی آن هم در حد بسیار ناچیز برای امرار معاش خود ندارند.

وی تاکید کرد:درمناطق صفرمرزی که کارخانه ای برای اشتغال جوانان وجود ندارد؛نباید با کوله برها که متحمل سختی های بسیاری می شوند،برخوردی درحد ضبط اموال و کشتن حیوانات باربر صورت بگیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی،یادآور شد:سازوکار مشخصی باید برای قاچاق کلان در نظر گرفته شود؛ضمن اینکه حمایت های لازم از کوله برها جهت امرار معاش نیاز است.

سیدتقی کبیری

 

کبیری:ضرورت درنظرگرفتن مبادی رسمی برای عبور و مرور کوله برها/اقتصاد مناطق مرزی باید تقویت شود

سیدتقی کبیری درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با انتقاد از برخورد های صورت گرفته با برخی کوله برها، گفت: به جای اینکه برای کوله برها به فکر شغل باشیم ،تنها ممر درآمد آن ها را نیز نابود می کنیم.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی،با اشاره به ضبط اموال کوله برها و کشتن حیوانات باربر آن ها، افزود: در مناطق مرزنشین کشور که کارخانه و شغل مناسبی وجود ندارد،نباید با کوله برها که درفکر امرار معاش خود هستند؛ برخورد شود.

زمینه اشتغال زایی درمناطق مرزی باید فراهم شود

این نماینده مردم درمجلس دهم،ادامه داد:زمینه اشتغال زایی درمناطق مرزی باید فراهم شود تا به این ترتیب با هر نوع قاچاقی بتوان برخوردی در خور آن صورت داد.

وی با بیان اینکه بسیاری از قاچاقچیان بزرگ که اقدام به واردات عمده از مبادی رسمی می کنند مورد غفلت مسئولان هستند، گفت: برخورد با کوله برها که در اقتصاد منطقه ای در نقاط مرزی نقش چشمگیری دارند،نباید قربانی قاچاق کلان شود.

سازوکاری برای ثبت ورود و خروج کالاها به صورت چمدانی صورت بگیرد

کبیری با تاکید براینکه باید سازوکاری برای ثبت و ضبط ورود و خروج کالاها به صورت چمدانی صورت بگیرد، تصریح کرد: در صورتی که کوله برها شناسایی شوند،می توانیم برای اقتصاد آن ها فکری کرده و به طور حتم از آسیب دیدن تولید ملی با این طریق نیز جلوگیری خواهد شد.

برای امرار معیشت مردم در مناطق مرزی باید فکری شود

این نماینده مردم درمجلس دهم،با بیان اینکه باید اقدامی برای حمایت از اقتصاد منطقه ای درمناطق مرزی صورت بگیرد، افزود: با توجه به کمبود امکانات و دور بودن از وضعیت رفاهی مطلوب در نقاط مرزی کشور باید فکری برای امرار معیشت مردم در این مناطق صورت بگیرد.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی،یادآور شد:درصورت درنظرگرفتن معابر رسمی برای عبور و مرور کوله برها می توانیم جلوی بروز حوادث ناگوار را گرفته و اقتصاد منطقه ای در مناطق مرزی را تقویت کنیم./

خبرگزاری خانه ملت

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد