از پرورش ماهی در روستای شمشیر تا تولید سالانه 3 تن ماهی در این روستا

سرویس: اجتماعیکد خبر: 294929|23:54 - 1395/06/19
نسخه چاپی
از پرورش ماهی در روستای شمشیر تا تولید سالانه 3 تن ماهی در این روستا
ماهی به دلیل ارزش غذایی بالا و نیز برخورداری از بازار صادراتی مناسب از جمله عرصه هایی است که از منظر اقتصاد مقاومتی موضوعیت دارد.

به گزارشهزار ماسوله، حدود 20 درصد از مجموع پروتئین حیوانی مورد نیاز انسان از ماهی تأمین می شود و تقریبا یک سوم مردم جهان بیشترین پروتئین مصرفی خود را از ماهی بدست می آورند. ماهی های گرم آبی یکی از مهمترین منابع تأمین پروتئین است. سالانه حدود 140 هزار تن ماهی گرمابی در ایران تولید می‌شود. سرانه مصرف ماهی در کشور حدود 8 کیلوگرم است که یک سوم متوسط سرانه جهانی آن است.

 

ماهی به دلیل ارزش غذایی بالا و نیز برخورداری از بازار صادراتی مناسب از جمله عرصه هایی است که از منظر اقتصاد مقاومتی موضوعیت دارد.

 

در این زمینه با یکی از تولید کنندگان موفق پرورش ماهی در روستای شمشیر پاوه گفت و گو کردیم.

 

محمد رئوف فتحی با وجود برخورداری ازشغل آزاد با توجه به این که شهرستان پاوه یکی از شهر های مرزی می باشد ودرآمد های کاذب وقاچاق در آن زیاد می باشد، کار تولیدی را ترجیح داده و در روستای محل تولدش سالانه 3 تن ماهی قزل آلا تولید می کند. او با دریافت وام 10 میلیون تومانی اقتصاد مقاومتی از بسیج سازندگی استخر پرورش ماهی خود را راه اندازی کرده و هم اکنون ماهانه 4 میلیون تومان در آمد دارد.


وی به خبرنگار ما می گفت: با توجه به این که از شغل آزاد برخوردار بودم کار تولید را ترجیح دادم و استارت کار رابا کمک تسهیلات بانکی اقتصاد مقاومتی آغاز و پس از آن توانستم یک استخر پرورش ماهی با مساحت 200 متر مربع وبا ظرفیت 10 تن در روستای شمشیر ایجاد کنم .

 

وی از وضعیت بازار خیلی خوب بازار فروش ماهی در روستا می گفت و اظهار می کرد:با توجه به گردشگری بودن این منطقه و همچنین کیفیت خوب این ماهی ها اهالی شهر و برخی از یروستاهای شهرستان پاوه ازاین استخر، ماهی خود را تهیه می کنند.

 

وی ادامه داد: با قیمت کیلویی 13هزار تومان در بین مردم به فروش می رسد و پس از فروش در هر دوره ، هیچ ماهی برای عرضه مجدد به بازار باقی نمیماند و بحمد وسپاس خداوند حدود 3 نفر نیز بطور مستقیم همزمان مشغول به کار شده واقتصاد خانواده ام را نیز از این طریق تامین می نمایم وبیشتر از اینکه بعنوان یک فرد روستایی باشم اما توانسته ام نقش کوچکی در تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشم.

 

فتحی تصریح کرد: مشاغل کاذب اگر چه دارای سودی موقت می باشد ولی به هیچ عنوان به اندازه طرح های اقتصاد مقاومتی ارزش ندارند چون با این کار علاوه بر امرار معاش خود می توانیم افرادی رابه کار مشغول وسبب رزق وروزی آنان شویم ومهم تر از این به عنوان یک فرد ایرانی در تحقق اقتصاد مقاومتی بنا بر فرامین مقام معظم رهبری (مد ظله العالی ) نقش بسزایی داشته باشیم.


وی در پایان گفت:ماهی یک غذای سالم است و در هنگام خرید باید دقت لازمرا داشته باشیم که ماهی از لحاظ ظاهر زخم خوردگی و زدگی نداشته باشد و نیز آبششهایماهی باید سرخرنگ باشند و هنگام فشار انگشت برروی گوشت ماهی سریع به حالتاولیه برگردد.بوی نامطبوع نداشته باشد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد