رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در پاوه:

سازمان جهاد کشاورزی از طرح احداث باغات دیم و گیاهان داروئی حمایت می کند/تخصیص از منابع آبی سد سیروان برای منطقه،مستلزم عزمی جزم از مدیران و نمایندگان استان است

سرویس: اجتماعیکد خبر: 295572|15:07 - 1395/10/28
نسخه چاپی
سازمان جهاد کشاورزی از طرح احداث باغات دیم و گیاهان داروئی حمایت می کند/تخصیص از منابع آبی سد سیروان برای منطقه،مستلزم عزمی جزم از مدیران و نمایندگان استان است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی به تشریح راهبردهای سازمان در ارتقای خدمات به کشاورزان پرداخت و گفت: تخصیص از منابع آبی سد سیروان مستلزم عزمی جزم از ناحیه مدیران و نمایندگان استان است و واگذاری اراضی شیب دار به منظور توسعه باغات دیم و آبی در دستور کار این سازمان قرار دارد.

به گزارشهزار ماسوله، با پیگیری های مستمر شهاب نادری، نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی هیئتی به ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از شهرستان پاوه بازدید به عمل آورند.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استاندر معیت مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه با جمعی از معاونان و مدیران این سازمان به منظور بررسی مشکلات کشاورزی از شهرستان بازدید کردند.

 

در ابتدای این نشست رئیس سازمان با هیئت همراه به دیدار باامام جمعه پاوه حاج ماموستا ملا قادر قادریرفتند که ماموستا ملاقادر قادری در این دیدار با بیان اینکه جهاد کشاورزی در انقلاب اسلامی نقش اساسی را در کنار سپاه و بسیج در امر خدمات رسانی به مردم ارائه نموده است گفت: اگرچه  مردم پاوه  از نعمت اراضی زراعی محروم هستند اما خداوند را شاکریم که نعمتهای دیگر از جمله باغات سرسبز و باران فراوان به ما اعطا کرده است که خوشبختانه در این زمینه ظرفیتهای زیادی داریم .

وی افزود: اورامانات در سال 70 دچار خشکسالی شد که بعد از آن مردم به سمت صرفه جویی در مصرف آب و گسترش باغات دیم رفتند که در این زمینه باید جهادکشاورزی کمک کند که باغات پاوه مدرن شود و میوه های دیگری با ارزش افزوده بیشتر کاشته شود.

 

وی افزود؛ باغات قدیمی پاوه اکثرا اصولی احداث نشده اند و سنتی هستند و حتی برای چیدن میوه بعضا مردم به مشکل برخورده و صدماتی را می بینند.

 

ماموستا ملاقادر قادری با تقدیر و تشکر از خدمات جهادکشاورزی به مردم منطقه اورامانات افزود: باید به درخواستها و مشکلات باغداران اورامانات خصوصا پاوه بیشتر رسیدگی شود زیرا باغداران این منطقه در اراضی با شیب بسیار بالا و انتقال آب به این باغات خیلی زحمت می کشند و اقدام به تولید محصولات سالم و باکیفیتی میکنند به همین دلیل انتظار داریم که بیشتر از گذشته  از ابن مردم حمایت  و نهاده های مورد نیاز را برای آنها فراهم کنند.

در ابتدای جلسه اداری که در محل ساختمان جهاد کشاورزی شهرستان پاوه نیز برگزار شد،مهندس اردشیر صفیعی مدیر جهادکشاورزی شهرستانبا ارائه آمار و گزارش وضعیت کلی کشاورزی شهرستان گفت: ایجاد واحدهای کوچک روستایی در زمینه دامپروری و امکان احداث اراضی خارج از روستاها وجود دارد ولی عدم تخصیص اعتبار لازم در این بخش از مشکلات این حوزه است. همچنین بحث تبصره 4 الحاقی و درخواست سند از متقاضیان و عدم وجود سند ثبتی املاک از مشکلات دیگر این حوزه است. مشکلات دیگر بخش کشاورزی شهرستان شامل؛ واگذاری اراضی ملی جهت ایجاد باغات و مشکل کمبود زمین، احراز قدمت بنا در خانه باغ ها و خانه های کارگری باغات، طرح کاداستر باغات تو عدم اجرایی شدن آن جهت سند دار کردن اراضی کشاورزی، کاهش نزولات جوی و لزوم تمهید مقدمات ضروری در سال زراعی هستند.

 

سپسمهندس وهبی احمدی عضو شورای مشورتیو ارتباطات مردمی دفتر نماینده، مشکلات بخش کشاورزی را برشمرد و خواستار رفع مشکلات و پیگیری آنها گردید و گفت: پیگیری تخصیص از منابع آبی سد سیروان جهت مصارف کشاورزی در اجرای فاز دوم سامانه انتقال آب موسوم به «سردسیری» جهت توسعه باغات و تبدیل اراضی دیم به اراضی آبی برای رونق اقتصادی منطقه بسیار واجب است. همچنین در بخش مشکلات خانه های کارگری، با توجه به وجود فرهنگ استفاده از خانه باغ ها در طی سال های متمادی با عدم تامین روشنایی مواجه هستیم. در روستاها عدم احیای دامپروری سبب بروز آتش سوزی های زیادی در جنگل ها و مراتع منطقه گریده است. وی افزود: بروکراسی های اداری در واگذاری اراضی منابع طبیعی و صدور مشکل طرح های اشتغال زایی از مشکلات بخش اشتغال جوانان است.

 

احمدی در زمینه آبیاری مدرن گفت: عدم بکارگیری سامانه هوشمند و استاندارد آبیاری باغات و تدوام روش سنتی باعث هدر رفتن منابع آبی شهرستان شده است. 

 

وی در پایان در زمینه تسهیلات ارائه شده به باغداران گفت: هزینه های سنگین احیای باغات شامل؛ تسطیح، دیوارچینی، و تراس بندی از دیگر مشکلات بخش باغداری شهرستان است که متاسفانه تسهیلات ناچیزی در این زمینه به باغداران تعلق می گیرد.

 

در ادامه این نشستدکتر خسرو شهبازی رئیس سازمان جهاد کشاورزیبه تشریح راهبردهای سازمان در ارتقای خدمات به کشاورزان پرداخت و گفت: تخصیص از منابع آبی سد سیروان مستلزم عزمی جزم  از ناحیه مدیران و نمایندگان استان است. واگذاری اراضی شیب دار به منظور توسعه باغات دیم و آبی در دستور کار این سازمان قرار دارد.

 

وی به آمادگی سازمان جهت پرداخت تسهیلات کم بهره جهت احداث باغ؛ کشت گیاهان دارویی و گلخانه ای اشاره کرد و گفت: سازمان جهاد کشاورزی یارانه نهال، کمک بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت با سود مناسب را به باغداران پرداخت می کند. محدودیت اعتباری در زمینه پرداخت  اعتبارات و تسهیلات گلخانه های متوسط و کوچک در شهرستان پاوه وجود ندارد.

 

دکتر شهبازی در ادامه به حذف حدنصاب اراضی و واگذاری آنها اشاره کرد و گفت: در خصوص مجوز احداث خانه باغ های مستثنیات اشخاص می باشد و طبق مقررات اقدام خواهد شد.

 

وی در پایان سخنانش در خصوص تأمین مایحتاج و ادوات آبرسانی گفت: به دلیل وضعیت نامشخص بارش ها و نزولات آسمانی، سازمان آمادگی دارد از محل اعتبارات خشکسالی در خصوص تأمین ماشین آلات کشاورزی با قطعاتی مانند موتور پمپاژ، تراکتور و ... جهت مکانیزاسیون باغات، اعتبار نامحدود پرداخت کند. متقاضیان با رعایت دستورالعمل های سازمان می توانند این تسهیلات را دریافت کنند.همچنین در خصوص احیای باغات منتظر گزارش کارشناس و پیگیری مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان هستیم که ان شاءالله مشکلات کمبود اعتبار را مرتفع کنیم.

 

در ادامه جلسهمهندس کولانی؛ مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزیگفت: تمامی سازوکارهای لازم به کار گرفته خواهد شد تا مسائل و مشکلات کشاورزان شهرستان پاوه از نظر نقشه های کاداستری ، صدور اسناد کشاورزی و ... برطرف شود. و تعیین تکلیف تعداد 12 فقره پلاک ثبتی شهرستان مستلزم آمارگیری و پیگیری های لازم مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان است.

 

وی در خصوص احراز قدمت بناهای احداثی در باغات گفت: احراز قدمت با تفسیر عکس های هوایی و نظریه کارشناس رسمی دادگستری مقدور است.

 

مهندس عسگری معاونت حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استاننیز در ادامه جلسه گفت: شهرستان پاوه دارای بیشترین آمار تعاونی های فعال می باشد و منابع طبیعی آمادگی خود را مبنی بر واگذاری اراضی منابع طبیعی جهت توسعه باغات مخصوصا در اراضی شیب دار اعلام می کند.

 

در پایان جلسهمهندس سیاوش سیفی رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزیاز وجود توافق نامه فی مابین سازمان نظام مهندسی و مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: جهت رفع تصدی گری و برون سپاری وظایف مدیریت، تهیه نقشه های کاداستری را برعهده خواهد گرفت و باید در این خصوص از دانش آموختگان رشته کشاورزی در تمام زیربخش های کشاورزی استفاده شود.

 

پس از اتمام جلسه به منظور بررسی مشکلات مجریان طرح های تولیدی سطح شهرستان هیئت به اتفاق از چندین طرح بازدید کرده که پس از بررسی های کارشناسی در خصوص حل مشکلات آنان اقدام خواهد شد.

 

تنظیم گزارش: کوثر فخری-خبرنگار

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد