بخش دوم نشست خبری اصحاب رسانه شهرستان با فرماندار پاوه

پرویز ایده پور: رضایت مندی مردم از توسعه به وجود می آید/ توسعه یک فرآیند فرهنگی است

سرویس: اجتماعیکد خبر: 295662|18:23 - 1395/11/12
نسخه چاپی
پرویز ایده پور: رضایت مندی مردم از توسعه به وجود می آید/ توسعه یک فرآیند فرهنگی است
نشست خبری اصحاب رسانه با فرماندار شهرستان پاوه به مناسبت آغاز دهه مبارکه فجر برگزار شد، دراین نشست سوالات متعددی درجهت تنویر افکار عمومی مطرح که در ذیل بخش دوم آن تقدیم حضور کاربران ارجمند می گردد.

به گزارشهزار ماسوله، بخشی از مطالب در قالب برنامه های دهه فجر قبلاً تقدیم حضور شهروندان ارجمند گردید واینک ادامه نشست را با هم مرور می نمائیم.

 

مدیر پایگاه تحلیلی خبری پاوه پرسضمن تبریک ایام الله دهه مبارک فجر، افزود: بنا به شرایط حضور در شورای شهر برخیلی از موضوعات مطروحه از جمله کمبودها و محدودیت تخصیص اعتبارات واقف می باشم، لکن در مقام رسانه وبه جهت تنویر افکار عمومی شهروندان محترم مکلف به طرح سوالاتی چند در راستای مشکلات شهرستان پاوه هستیم امیدواریم که بتوانیم در ادای وظیفه موفق عمل نمائیم.

 

محمدفاروق یوسفیدر ادامه گفت:جناب آقای فرماندار مرز کوله بری بنابه دستورات مقامات مافوق درحالت کمون واقع شد که با اهتمام جنابعالی واعضای محترم شورای تامین نمایندگان واستانداران مناطق مرزنشین مجدداً بازگشایی گردید، ضمن تمجید از اهتمام وافر همه ی عزیزان،انتظار معمول آن بود که با حذف محدودیت های قبلی رونقی در مرز کوله بری مشاهده گردد، لکن شواهد عکس آن را نشان می دهد،نگرش هایی درجامعه حاکم است که یکی از علت های اصلی تفاوت را وضع تعرفه های متفاوت در مرزهای منطقه از جمله شوشمی وشیخ صله عنوان می نمایند وهمین نیز در ادامه سبب گردیده تا تجار پاوه بجای واردات پارچه از مرز شوشمی از مرز شیخ صله اقدام نمایند. آیا این موضوع را تائید می نمائید؟

 

یوسفیافزود: این درشرایطی است که با عنایت حضرتعالی واهتمام شورا وشورایاران وهمراهی مردم پاوه ثبت نام سرپرست خانوارها صورت گرفت اما به محض حصول نتیجه با محدودیت ورود اجناس مواجه به نوعی منتفی گردید،حال که شرایط اولیه فراهم گردیده آیا این امیدواری وجود دارد که مزایای کوله بری به حساب شهروندان واریز گردد؟

 

پرویز ایده پوربا عرض خیرمقدم خدمت مدیران پایگاههای خبری پاوه گفت: رسانه رکن چهارم دمکراسی درهر جامعه محسوب می شود وما باید برای توسعه دموکراسی بدانها نیازمندیم وآن را موتور محرکه جامعه در ابعاد مختلف می دانیم و باید مورد حمایت قرار گیرند و بدین سان مقدمتان را گرامی می داریم.

 

فرماندار پاوهدر پاسخ به سوال کوله بری… گفت:کوله بری یعنی اقتصاد شهرهای مرزنشین،البته این اقتصاد تابع عوامل دیگری هم خواهد بود، بخشی از آن قاچاق وبخشی دیگر پیله وری است، یک روز درخصوص قاچاق وتجارت سخنی راندم وگفتم کهقاچاق شهرت می آورد وتجارت شخصیت ، قاچاق را خلاف تمام اصول برنامه ریزی می دانم،قاچاق سرطانی است که مانع رشد و توسعه اقتصادی منطقه می شود، فکر کردن را از جوانان ما می گیرد ،اولین ضربه ی قاچاق متوجه آموزش و پرورش مناطق مرزی ماست وآن را زمین گیر می نماید.

 

وی به مبادلات مرزی درپاوه اشاره نمود وگفت :درمرزهای ما علاوه برقاچاق کالا، ورود وخروج کالا از دو ظرفیت دیگر از جمله کوله بری وپیله وری انجام می گیرد،کوله بری از یک رویه ی قانونی برخوردار نیست اما بنا به مصلحت امنیتی درمناطق مرزی ایجاد شده استو با پیله وری که نوعی تجارت قانونی است و در بازارچه های غیررسمی فعال بوده متفاوت است ( درپیله وری فقط شامل تعداد معدودی ازافراد می باشد ).

 

پرویز ایده پوربه مساعی انجام شده وسیکل پیگیری کوله بری پرداخت وگفت: با تشریک مساعی عوامل دخیل درنهایت مجوز ورود ۷۵ قلم کالا صادرگردید، بخشی از کالاها با تعرفه های خوبی همراه بود تعدادی نیز نقدهایی برآنها وارد بود که آن را تعطیل نمودیم، درهر صورت اینک با واریانت متفاوت در مرزکوله بری فعالیت می شود روزی بیش از ۴۰۰ کارت کوله بری و روزی دیگر با ۴ کارت کوله بری اجناس وارد می گردد، این واریانت برای ما پیام هایی دارد ودر مجموع فرکانس هایی را منتقل می نماید که نیاز به تدبیر وبررسی لازم دارد.

 

وی گفت:انتظار این بود با فعالیت کوله بری قاچاق کمرنگ گردد اما واقعیت چیز دیگری را نشان می داد ، وقتی فرماندار حلبچه وتیم همراه به پاوه آمدند درهنگام برگشت درخواست خرید گردو را داشتند، ماهم متعجب شدیم که گردو در آنجا خیلی ارزان است وی درپاسخ گفت، ما به هیچ وجه از گردوهای آنجا استفاده نمی کنیم این گردوها از اوکراین می آیند وآلوده به مواد رادیواکتیو می باشند.

 

اما همین گردوها امروز به دلیل تفاوت قیمت فاحش در دو طرف مرز، محور مبادلات مرزی شهروندان ما قرار گرفته است ، ورود گردو وسایر بذرها هرچند منع قانونی ندارد اما زمانیکه آلوده به مواد رادیواکتیو هستند وموجب آلودگی وایجاد بیماری های سخت درمان می شود باید به گونه ای دیگر اندیشد ورفتار نمود.

 

بنابراین وقتی تجارتی سودآور است پذیرش بیشتری دارد باید رسانه ها در این زمینه با آگاه سازی همراهی نمایند تا زمینه آسیب وارده به حداقل ممکن کاهش یابد. واینجاست که کوله بری آسیب می بیند،هرچند که تعرفه ها را پائین آوردیم اما توفیقی حاصل نگردید.

 

وی در ادامه تفاوت تعرفه را در مرزهای کوله بری مناطق استان غیر واقع دانست وافزود: هیچ تفاوتی در نرح های تعیین شده وجود ندارد ودر بخش دیگر سخنان خویش به مزایای کوله بری شهروندان پاوه اشاره نمود وگفت: ما در تلاش هستیم تا وعده ای که خود دادیم اجابت نمائیم وان شاءالله برای واریزی مزایای کوله بری به حساب شهروندان پاوه مصمم هستیم.

 

فرهاد صالحی مدیرپایگاه تحلیلی خبری سلام پاوهدر سخنانی اظهار نمود: ما فرمانداری از جنس مردم داریم که حمایت از رسانه ها را در اولویت کاری خود می بیند وهمین نگرش هاست که سبب گردیده تا سایت های شهرستان درسطخ استان از رنج بالایی برخوردار باشند، اما در اینجا به عنوان یک رسانه دوست دارم دیدگاه ونظر جناب آقای فرماندار را درخصوص آینده ی پاوه جویا شوم،به عنوان یک صاحبنظر توسعه شهرستان را چگونه ارزیابی می کنید،مشکلات ترافیک، گردشگری … ودریک کلام با وجود شاخص های موجود وضعیت آینده پاوه به کجا منتهی می گردد؟

 

فرماندار پاوهدر این راستا افزود:آینده ی پاوه می تواند یک دورنمای خیلی روشن ویا غیراز این تصور شود،اگرما (مدیر، کارمند، پلیس …) رفتارمان براساس آنچه که انتظار داریم تنظیم کنیم می توانیم به آینده این شهر امیدوار باشیم، اگر بخواهیم به این مقوله بپردازیم متوجه می شویم که ما بعداز ۳۸ سال دوران انقلاب رشد وپیشرفت در تمام زمینه ها داشتیم، این رشد نیز بسیاری عالی بوده است ، استادی می گفت در ایران رفاه بیشتر از آلمان است ، در آنجا شب ها از یک لامپ استفاده می کنند وگاهاً گاز را خاموش می کنند چون درآنجا هزینه ها بالاست ولی در ایران اینطور نیست درهر اتاقی می توان بخاری گازی نصب نمود …،ما درجامعه رفاه را به مردم دادیم اما در ادامه نتوانستیم حتی در روستاها رضایت مردم را بدست آوریم.

 

ایده پور به محورهای توسعه روستایی پرداخت وگفت:پنج آیتم گاز، راه، آب، خانه بهداشت ومدرسه برای روستاهای کشور فراهم آوردیم اما مردم روستا همچنان به رضایت مندی نرسیده اند،بنابراین رفاه رضایت را به وجود نمی آورد وما اگر به دنبال رضایمتندی برویم، باید بدانیم رضایت مندی مردم از توسعه به وجود می آید،توسعه یک فرآیند ذهنی و فرهنگی استوباید به عنوان یک امر غیر مادی به آن نگاه کرد، به یک روستا رفتیم که اکثراً بازنشسته بودند، هرچند که حقوق داشتند واز رفاه نسبی برخوردار بودند لکن قریب به اکثریت ناراضی بودند علت را در بیکار آنان دیدیم بنابراین بیکاری می تواند یکی از عامل های نارضایتی قلمداد گردد….

 

وی گفت:قبلاً پتروشیمی دراستان وجود نداشت، گاز آمد وبه دنبال آن پتروشیمی هم آمد، توسعه اینگونه ایجاد می شود، اگر بتوانیم بجای مصرف گرمایشی گاز از سایر ظرفیت های آن بهره گیریم (ایجاد گلخانه ها…) آنگاه است که توسعه ایجاد می شود،به هرحال در کارکردمان نقیصه ای وجود دارد که ریشه در فرهنگ ما دارد، تا درک واقعی ایجاد نشود از ظرفیت ها نمی توانیم بهرمند گردیم وهمچنان با مشکل مواجه خواهیم بود.

 

فرماندار پاوه در ادامه افزود:اگر به ترافیک پاوه بنگریم هرچند که ضعف هایی وجود دارد(محدودیت خیابان وکم عرض بودن خیابان ها وازدیاد ماشین های سواری … یکی از عوامل بازدارنده است و سالها طول می کشد تا خطای برنامه ریزان گذشته اصلاح گردد)،علی ایحال بخش اعظمی از مشکلات ترافیک ناشی ازمشکلات فرهنگی جامعه ی ماست، اگر فرهنگ رانندگی نداشته باشیم ختی اگر سایر زیرساخت ها هم فراهم گردد باز هم با مشکل مواجه خواهیم بود،بنابرایناگربخواهیم شهرستان پاوه توسعه یابد،باید گفتگو را در بین مدیران خود نهادینه و به درستی از آن استفاده نمائیم، تمامی جوامعی که به توسعه رسیده اند، افراد آن ( همه ی آحاد جامعه) درگیر کار شده اند وبه نتیجه رسیدند،در اینجا نیز بازاری، راننده تاکسی، کارمند، مدیر و….همه باید تفکر توسعه داشته باشند تا توسعه در این دیار شکل گیرد.

 

صهیب زربان سرپرست خبرگزاری تابناک در  اورامانات،توسعه گردشگری را یکی از آیتم های توسعه دانستوبا توجه به فرارسیدن تعطیلات نوروزی وبه تبع آن حضور مسافرین ومهمانان نوروزی چه تمهیداتی اعمال گردیدهوآیا با وجود تنها یک هتل شهر می توان به جذب گردشگران خوشبین وخشنود بود؟ وضعیت جاده های شهرستان چندان مطلوب نیست ونیاز به روکش آسفالت دارد چه اقدامی در این راستا صورت می گیرد؟

 

فرماندار پاوه در ادامه گفت:قطعاً ستاد تعطیلات نوروزی درجهت ارائه خدمات به مهمانان و مسافران تشکیل و همه موارد هم بررسی خواهد شد، آمار خوبی سالانه از مسافران نوروزی در شهرستان ثبت می شود ولی آیا ارائه خدمات هم به خوبی انجام می شود.

 

ایده پور گفت:ما باید به ظرفیت های وجودی خود نیز واقف باشیم اگر تعداد بیشتر گردشگر ورود نمایند آیا ظرفیت پذیرش در این شهر وجود دارد، یکی از آیتم های موفق برای ارائه خدمات به مسافران در این شهر پارکینگ است وبه دلیل محدودیت فضا می بایست چندین پارکینگ طبقاتی ایجاد می شد که در نگاه برنامه ریزان در طول دوره های مختلف شورای شهر بدان پرداخته نشده ،همین محدودیت کافی است تا مانعی اساسی در جذب گردشگر قلمداد گردد،در این شرایط مسافر احساس نارضایتی دارد، این درشرایطی است که عقب نشینی منازل مسکونی به جهت تعریض ویا ایجاد خیابان های جدید به جهت وضعیت توپوگرافی سخت منطق به سهولت ممکن نیست.

 

پرویز ایده پور در ادامه گفت:وضعیت جاده ها بلاخص از قوری قلعه به پاوه ونیز داخل شهر نیازاساسی شهرستان قلمداد می شود وباید با توجه به اتمام سال بدان پرداخته شود

 

ویدرخصوص وضعیت نیاز به روکش آسفالت جاده ها از قوری قلعه به پاوه و داخل شهر هم ، از نیازهای اساسی شهرستان محسوب می شود کاش اداره راه را دعوت می نمودیم تا در این نشست حضور یابد به هرحال با توجه به نزدیک شدن به پایان سال تلاش خواهیم نمود فعالیت هایی را دراین راستا داشته باشیم.

 

 مدیر سایت خبری تحلیلی هزارماسولهنیز در سخنانی با اشاره به برگزاری جلسات اشتغالزایی در شهرستان اظهار داشت:حقیقتا جلسات زیادی در شهرستان در بحث ایجاد اشتغالزایی و ارائه گزارش آمار و ارقام برگزار می شود، اما به واقع روند ارائه خدمات و ایجاد اشتغال در پاوه خلاف ان را به اثبات می رساند.

 

یاور اسکات افزود:از یک طرف اعطای تسهیلات به مردم برای طرحهای اشتغالزایی با سود ۱۸ درصد همراه است که مشکل خواهد بود و از طرف دیگر نیز با توجه به آنکه متقاضیان طرحهای اشتغالزایی هزینه های زیادی را به امید دریافت اعتبارات و تسهیلات، برای طرحها متحمل شده اند، اما اکنون روند اعاطی تسهیلات با توقف همراه است.

 

فرماندار پاوهدرخصوص برگزاری جلسات اشتغالزایی گفت:دامنه مشکلات زیاد است اگر ما جمعیت فعال شهرستان را در نظر بگیریم، همواره ۳۰ درصد از این جمعیت بیکارهستند ، برای مثال اگر جمعیت فعال شهرستان ۱۵ هزار محاسبه کنیم ، با این نسبت حدود ۵ هزار نفر بیکار داریم، طبعاً این آمار، جمعیت بیکار زیادی را نشان می دهد ودر واقع کارهای انجام شده درقبال خیل بیکاران ناچیز خود را نشان می دهد.

 

پرویز ایده پوراشتغال ایجاد شده را متناسب با نیاز جامعه ندانست وافزود: در این مدت توانسته ایم برای ۸۸۹ نفر در سطح شهرستان اشتغال ایجاد نمائیم و در واقع تقریبا ۲۰ الی ۳۰ درصد اشتغال ایجاد کرده ایم، باید بپذیریم بزرگترین مشکل ممکلت هم بعد از انقلاب ، مشکل بیکاری جوانان بوده است.

 

ایده پور افزود:اما متاسفانه آمار و ارقام در برخی موارد اشتباه بوده است، به طوری که اگر آماری از اشتغال در هر روستایی مربوط به یک حرفه ارائه داده شود، متاسفانه کمترین محصول تولیدی از آن حرفه را در آن روستا داریم ، برای مثال یادآور می شوند در این روستا ۶۰ درصد بانوان گیوه باف هستند وقتی درخواست ۵۰ جفت گیوه می نمائید وجود ندارد، مورد دیگر اگر تعداد اشتغال بکاری دریک نقطه وجود داشته باشد باید به همان نسبت بازنشسته آن حرفه وجود داشته باشد که این نقاصان کار را می رساند. به همین منظور بهترین شیوه را تعیین یک سوله برای تولید محصولات توسط مردم همان روستاهاست بطوریکه در مدت زمانی مشخص و با پرداخت هزینه ای اندک بیمه شوند، دراین سوله تعدادی مشغول بکار شوند ودر بخش دیگر سوله مکانی برای عرصه تولیدات درنظر گرفته شود، اینکار علاوه بر اینکه میزان تولید را افزایش می دهد ، عرصه تولیدات نیز تسهیل می گردد وگردشگر ومسافر بیشتری را به سمت روستا سوق می دهد.

 

وی درخصوص تسهیلات ارائه شده افزود:خوشبختانه شهرستان پاوه در سطح استان بیشترین میزان تسهیلات دریافت و پرداخت نموده که خود دلیلی بر پویایی جلسات اشتغال وبه نتیجه رسیدن طرح های اجرایی شهرستان می باشد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد