هیچ جا ، اورامان نمی شود/لذتی که در خوردن "کلانه" است، در هیچ جای دنیا نیست

سرویس: اجتماعیکد خبر: 295984|11:03 - 1396/01/19
نسخه چاپی
هیچ جا ، اورامان نمی شود/لذتی که در خوردن "کلانه" است، در هیچ جای دنیا نیست
بسیار متاسفم، بهشت گمشده ای به اسم کردستان وجود دارد که به وسیله سد سازی و راه سازی نابود می شود و مردمانش مجبورند با کولبری امرار معاش کنند.

به گزارشهزار ماسوله، مصاحبه ای با دو نفر از گردشگران و مسافران که تنها با دوچرخه کیلومترها، راه را پیموده اند تا بلکه بتوانند از چشم اندازها و طبیعت شهرستان پاوه بازدید کنند.

 

در ذیل مصاحبه این دو نفر كه در نمايشگاه صنايع دستي هنار در سه راهي نسمه حضور پيدا كرده بودند، خواهد آمد.

 

ضمن معرفی خود، بفرمایید که از کدام استان تشریف آورده اید وباچه هدفی شهرستان پاوه را انتخاب کردید؟

 

من عبدالرضا کوه پایه هستم اهل سیرجان استان کرمان ولی ساکن بندر عباس هستم . تاحالا بیش از یازده هزار کیلومتر درایران سفر کرده ام ولی همیشه رویای سفر به کردستان و در واقع زاگرس در غرب ایران را داشتم، امسال هم فرصتی شد ، مسیر نوار مرزی را از جلفا انتخاب کردیم تا ماکو و چالدران و سپس ارومیه و سقز و مریوان تا اورامانات و اکنون هم پاوه را انتخاب کرده ایم که این مناطق را بجز از ارومیه تا سقز ، با دوچرخه سفر کردیم. 

 

اینکه چرا پاوه رو انتخاب کردیم یا غرب اورامان ، اورامان همیشه به عنوان  یکی از زیباترین نقاط ایران در ذهن مابوده است عکس هایی که دیدیم تعریف هایی که ازش شنیدیم و در کنار این خصوصیات مردم کُرد، من همیشه معتقدم بلوچ ها و کردها جزء بهترین مردمان این سرزمین هستند، نقل است که می گویند همه جا خوب و بد داره ولی من فکر میکنم بین مردم کرد و بلوچ آدم بد نیست همه خوبن و این تجربه چند ساله من از سفرکردنم به شرق و به غرب واقعا ثابت شده است.

 

برای شهرستان پاوه اولین بار است که سفر می کنید؟

 

بله من سه سال قبل از سمت کامیاران وارد کرمانشاه شدم و به سمت هرسین و کامیاران و سنندج رفتم ولی حسرت سفر به غرب را داشتم که این بار این فرصت برایم فراهم شد و واقعا هم این دو سه شب که مرتب به خانواده ام تماس می گرفتم، می گفتم در یکی از زیباترین نقاط دنیا هستم.

 

من در بیش از 12 کشور دنیا هم سفر کرده ام اما واقعا هیچ جا ، اورامان نمی شود و یکی از نقاطی که تا به حال دیدم بی شک یکی از زیبا ترین هاست.

 

شهر پاوه راچگونه دیدید؟

 

اول که به این شهرستان وارد شدم به دوستم گفتم پاوه چه شهر بامزه ای ست یک روستای طبقاتی مدرن یک شهرپلکانی مدرن .مردمان هم خیلی بامعرفت و مهمان نوازی هستند نمونه آن همین مکانی که الان نشسته ایم ما داشتیم رکاب می زدیم رد می شدیم مدیر این مکان با عشق و مهر ومحبت ما را دعوت کرد در جاده هم رکاب می زدیم، راننده کامیونی بود کلی با ما محبت و مهربانی کرد و ما رو به منزل خود دعوت کرد ولی مجالی نبود ، پاوه هم زیباست و هم در غرب اورامانات ، مردم بسیار دوست داشتنی دارد و این را هم به صورت رک بیان می کنم.

 

مردمان بسیار دوست داشتنی دارد و بسیار متاسفم برای کردستان که با این همه زیبایی که دارد رونق اقتصادی ندارد، به هرجایی که سفر کنید حتی با یک چشمه ، مردم آن مکان ثروتمند و صاحب روزی و زندگی شده اند و واقعا بسیار متاسفم، بهشت گمشده ای به اسم کردستان وجود دارد که به وسیله سد سازی و راه سازی نابود می شود و مردمانش مجبورند با کولبری امرار معاش کنند این منطقه میتوانست میلیونها گردشگراز نقاط مختلف دنیا جذب کند من سفر زیاد کرده ام و مکانهای زیادی را دیده ام، اما منطقه ای به این زیبایی واقعا بهشت گمشده ندیده ام.

 

از دید شما از لحاظ گردشگری شهرستان پاوه چه کم و کاستی هایی دارد؟

 

چندتا کم کاری در منطقه صورت گرفته است یکی اینکه منطقه ناشناخته است که این مورد مهمی است و دیگری اینکه فقر مردم باعث شده است کسانی که خدمات گردشگری را در شهرستان ارائه می دهند، در قبال خدمات خود هزینه های مضاعفی را دریافت خواهند کرد غافل از آن که دریافت این هزینه ها، دفع مسافران را در پی دارد. به لحاظ گردشگری مردم این منطقه بسیار ضعیفند من خودم راهنمای گردشگری و کارت راهنمای گردشگری از میراث فرهنگی را دارم که باید در بحث گردشگری آموزش های لازم به مردم بدهید.

 

و این ضعف هم به عملکرد مسئولین بر می گردد چرا که اگر قرار بود انجام بدن، تا الان انجام داده بودند، مثالی در این زمینه ، حمایت از تولید داخلی است حمایتی که مردم از خودرو میکنند روز به روز خودروی بی کیفیت تحویل مردم می دهند .

 

پیرشالیار در این منطقه ،حسی خیلی عجیبی به آدم می دهد که اگر همین مکان تبلیغ گردشگری می شد به آن فضایی که روبروی پیر شالیار با چشم اندازهای طبیعی در اطراف آن وجود دارد می توانست یکی از نقفاط گردشگری مهم در غرب کشور باشد، اما متاسفانه این تبلیغها در این منطقه نشده است.

 

با معرفی و عکس های خوب و تبلیغ و آموزش جامعه محلی به دیگر مناطق است که می توان گردشگران را به این منطقه سرازیر کرد، لذتی که در خوردن یک نان محلی به اسم کلانه در جاده مریوان به سقز در یک کلبه ی چوبی است، در هیچ جای دنیا نیست.

 

کسانی که به این مناطق سفر می کنند، دوست دارند که در همان خانه های روستایی و با همان معماری قبلی ببینند که من شخصا این منطقه رو به همشهریان خودم معرفی میکنم.

 

با تشكر از آقاي كيهان محمدي كه ما را در تهيه اين مصاحبه ياري نمودند

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد