مهندس افشار در نشست خبری با اصحاب رسانه شهرستان:

نیروگاه سد داریان، مربوط به ستاد اقتصاد مقاومتی است و هیچ تعجیلی در کار نبود/مجموعه ما ، سیاسی نیستند/شرکت فرامنطقه غرب به جد پیگیر و در تلاش اند

سرویس: صرفا جهت اطلاعکد خبر: 296029|01:40 - 1396/02/02
نسخه چاپی
نیروگاه سد داریان، مربوط به ستاد اقتصاد مقاومتی است و هیچ تعجیلی در کار نبود/مجموعه ما ، سیاسی نیستند/شرکت فرامنطقه غرب به جد پیگیر و در تلاش اند
نماینده سد داریان گفت: این بحث، بحث ستاد اقتصاد مقاومتی با دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر به بهره برداری رساندن فاز پروژه ها بود که برای پروژه های عمرانی تمامی وزارتخانه ها همچون وزارت نیرو و شرکت آب نیرو خواهد بود که یکی از این طرح ها هم، بحث نیروگاه سد داریان است.

به گزارشهزار ماسوله، در پي انتشار اخباري در فضاي مجازي در رابطه با نيروگاه سد داريان نشستي از جانب مسئولين سد با اصحاب رسانه در فرمانداري پاوه برگزار شد كه جناب مهندس افشار به عنوان نماينده سد در اين نشست حضور يافت.

 

در ابتدا مهندس افشار در سخناني، با اشاره به وجود برخي محدوديت ها اظهار كرد: محدوديت هاي بسياري از بخش نامه و دستور العمل ها باعث شد كه ما به خوبي نتوانيم ابعاد پروژه را براي مردم رسانه ای كنيم.

 

وي افزود: اكنون پروژه به جايي رسيده است كه حتي با وجود آنكه برخي از اين محدوديت ها از بين نرفته اند، پس از نجات بخشي چشمه بل و اتمام پروژه سد داريان، اكنون در خدمت اصحاب رسانه باشيم.

 

وي گفت: در پي وقوع اتفاقي در نيروگاه سد داريان در چند وقت پيش (اينجاواينجابخوانيد) ، تصميم بر اين گرفته شد كه براي كاناليزه كردن اين موضوع ، نشستي با اصحاب رسانه برگزار شود.

 

در ادامه هريك از اصحاب رسانه هم سخنان خود را به صورت پرسش و پاسخ ارائه دادند.

 

مدير سايت خبري تحليليهزارماسولهدر اين نشست در سخناني با اشاره به تردد ماشين آلات سنگين پروژه سد داريان در خيابان هاي سطح شهر اظهار كرد: تردد ماشين آلات سنگين سد داريان در طول اين سالها، باعث خرابي و نابودي زيرساختها و خيابان هاي اين شهر شده است كه باعث به وجود آمدن خسارات سنگيني براي مردم شده است.

 

ياور اسكات افزود: گرچه همواره هم منتقد شهرداري بوده ام، اما به واقع تردد اين ماشين آالات باعث ايجاد خيابان هايي نامناسب در شهر شده است.

 

وي با اشاره به قطع راههاي ارتباطي برخي از روستاهاي بالاتر از تراز درياچه سد داريان گفت: راه روستاهاي بالاتر از محدوده درياچه سد كه مسير ارتباطي انها با شهرستان پاوه در محدوده درياچه بود، عملا با با آبگيري سد داريان ، قطع شده است.

 

وي ادامه داد: مردم روستاهاي اين شهرستان در زمان قبل از وقوع انقلاب و نبود جاده هاي ارتباطي به دلايلي به شهرستان هاي اطراف مهاجرت كردند، اما پس از وقوع انقلاب و احداث راههاي ارتباطي ، مردم اين روستاها كه در مركز شهرستان سكونت داشتند به جهت به جاي آوردن ضروريات تعامل اجتماعي بين اقوام، با اين روستاها بيش از گذشته در ارتباط بودند.

 

وي افزود: اما اكنون بدون در نظر گرفتن خواسته هاي مردم، به راحتي راه ارتباطي روستاهاي اسپريز، زوم، رودبار، دله مرز ، دل و ديوزناو كه با شهرستان پاوه در ارتباط بودند، قطع شده است و اهالي اين روستاها مجبور به طي نمودن مسافتي دو برابر و يا سه برابر راه قبلي، از روانسر-كامياران مي شوند.

 

اسكات گفت: پروژه سد داريان با هزينه هاي ميلياردي كه از يك طرف باعث نابودي زيرساختهاي خيابان هاي شهر پاوه گرديد و از طرف ديگر هم مجوز بهره برداري از زمين هاي پايين تر از سد به جهت باغداري داده نشد، مسئولين اين سد مي توانستند به جهت رضايت مندي و كمك به مردم شهرستان هاي پاوه ، مريوان و سروآباد، يك تونل را در مسير گردنه تته كه در سال بيش از 4 ماه مسدود است، احداث كنند.

 

وي با اشاره به وجود برخي از شايعات در فضاي مجازي مبني بر مختلط شدن آب درياچه با آب چشمه بل گفت: در اين رابطه آيا آزمايشاتي از آب چشمه بل صورت گرفته است كه مشخص شود آب آن با آب درياچه مختلط نشده است؟در اين رابطه گزارشاتي را ارائه نماييد.

 

وي در ادامه با اشاره به وقوع مشكل در نيروگاه سد داريان گفت: براساس شنيده ها، تعجيل در عمليات اجرايي براي افتتاح يك فاز از نيروگاه سد تا قبل از انتخابات باعث وقوع اين حادثه با خسارت ميلياردي شد، اكنون بفرماييد اولا آيا اين پروژه به اقوام نزديك يكي از شخصيت هاي سياسي خاص سپرده شده است، تا تعجيل در افتتاح ان باعث حادثه شود؟ و آيا تعجيل در اين پروژه با هدف تبليغات انتخاباتي باعث وارد امدن اين خسارت شد؟آيا سهل انگاري هم در اين مورد دخيل بود؟

 

وي در پايان گفت: اكنون نيز كه سرريز شدن آب درياچه را متوقف كرده ايد، براساس شنيده ها، نقص فني يكي از دريچه ها را عنوان کرده اند، ایا این صحت دارد؟

 

مهندس افشار در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر کمک در احداث یک تونل توسط مسئولین سد داریان گفت: این امر بستگی به مطالعه اداره راه و شهرسازی است که باید در ابتدا، ادارات راه و شهرسازی دو شهرستان پاوه و مریوان در این رابطه اقدام کنند.

 

وی گفت: این مورد را هم به مسئولین سد انتقال خواهم داد و آن هم بستگی به تصمیمات مسئولین دارد.

 

وی در خصوص آب چشمه بل هم گفت: دبی این چشمه در طول سال و در زمان فصول پربارش زیاد است و در دیگر فصولی که بارش کم خواهد بود، دبی آب هم کاهش پیدا خوهد کرد.

 

وی در رابطه با نیروگاه سد داریان نیز گفت: این بحث، بحث ستاد اقتصاد مقاومتی با دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر به بهره برداری رساندن فاز پروژه ها بود که برای پروژه های عمرانی تمامی وزارتخانه ها همچون وزارت نیرو و شرکت آب نیرو خواهد بود که یکی از این طرح ها هم، بحث نیروگاه سد داریان است.

 

وی افزود: بحث بهره برداری برای یک فاز از این نیروگاه در دستور کار بود که آن را در یک زمان مشخص در مدار قرار دهیم و در صورتی که این فاز بدون نقص فنی و مشکل در مدار قرار می گرفت در فاصله زمانی فصلی، بقیه واحدها هم در مدار قرار می گرفتند.

 

وی ادامه داد: افتتاح این فاز، استارتی برای کل نیروگاه بود، هرچند که این تحلیل هنوز پابرجاست و احتمال می رود در سال جاری هر سه واحد از آن در مدار قرار بگیرند.

 

وی تصریح کرد: پست فعلی هم تقریبا کار آن تمام شده است و مسئولان فرامنطقه ای غرب هم با تعامل در تولید برق و ارسال آن در این پست که متولی این خط ،شرکت فرامنطقه غرب است، تلاش دارند.

 

وی افزود: این دوستان به جد پیگیر هستند و اکنون ، دو پیمانکار دکل های ارسال برق تولیدی را نصب می کنند و نظارت کاملی هم انجام می شود.

 

وی ادامه داد: چون این مربوط به ستاد اقتصاد مقاومتی خواهد بود بحث تعجیلی در کار نیست.

 

وی با بیان اینکه مجموعه ما سیاسی نیستند گفت: مسئول نیروگاه سد داریان هم که از نزدیک با ایشان در ارتباط هستم، خیر؛ از اقوام نزدیک شخصیت سیاسی خاص نمی باشند بلکه اصالتا از یک شهر هستند.

 

وی در پاسخ به سوال دلیل وقوع حادثه نیروگاه نیز با بیان اینکه خسارت وارده به نیروگاه هنوز برآورد نشده است گفت: تونل آب نیروگاه بدین صورت است که باید آبگیری شود و پس از که نیاز شود به جهت چک کردن دستگاهها، دوباره آب آن تخلیه می گردد.

 

وی افزود: آب در چندین مرحله عبور خواهد کرد تا به توربین های دستگاه و چرخش آن برسد و مجدد از نیروگاه خارج شود.

 

وی ادامه داد: اگر هر کدام از این قسمت ها نقص فنی داشته باشد میزان ورودی آب با خروجی آن هماهنگ نخواهد بود و آب ورودی مشخصا بیشتر از آب خروجی خواهد بود.

 

مهندس افشار گفت: یکی از پمپ های نیروگاه بدلیل نقص فنی قادر به تخلیه آب ورودی نبوده است و به همین خاطر آب زیادی در قسمت زیرین نیروگاه جمع شد و دلیل آن هم نصب دستگاههای معیوب و سهل انگاری مسئولین نبوده است.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا نقص فنی دریچه های سد باعث توقف سرریز شدن آب سد شده است گفت: این موضوع هم صحت ندارد و هیچ گونه نقص فنی از دریچه ها نمی باشد.

 

وی گفت: اکنون که در فصل پر بارشی هستیم ، امکان وقوع سیلاب های سنگین در تراز بالاتر از سد را خواهیم داشت، و آب نیرو هم هشدار داده است که در معرض وقوع یک سیلاب خواهیم بود، در این شرایط ما قبل از وقوع سیلاب ، دریچه های سد را باز کرده بلکه در آن زمان، سیلاب جاری شده، در محدوده دریاچه سد ذخیره گردد و مانع از هرگونه خسارت گردد.

 

 

مدیر پایگاه تحلیلی خبری پاوه پرسضمن تمجید از اقدام مذکور افزود:گذشته از مباحث مطروحه طرفداران محیط زیست، ما شاهد احداث دوسد داریان وهیروی در سطح منطقه هستیم وبه نوبه ی خود ظرفیتی بدیع در امر گردشگری را به وجود آورده اندواز ماحصل این ظرفیت روزانه دهها نفر ز جاده ساحلی بازدید نموده واز منظار زیبا لذت می برند.

 

محمدفاروق یوسفیبه تفاوت مدیریتی سدهای مورد نظر اشاره نمود وگفت: هرچند که مسئول مستقیم این پروژه ها، همان آب نیروست ، لکن هردو پروژه از منظر پیمانکاری وتعهدات فی مابین تفاوت هایی با هم دارند واین تفاوت از منظر مردم نیز بسیار عینی وقابل توجه است.

 

یوسفی گفت:درابتدای شروع فازعملیاتی ، مسئولین سدهای مورد نظر تعهداتی را درحضور مسئولین شهرستان وعده نمودند، پیمانکار سد هیروی( موسسه حرا وابسته به سپاه پاسداران بود) قبل از هر اقدامی به احداث جاده باینگان به مرخیل به طول ۳۰ کیلومتر، تعریض و روکش آسفالت آن اقدام نمود وفراتر از تعهدات معمول خدمات شایان وقابل عرضی را برای شهروندان آن دیار ارائه نمود، همزمان مقرر گردید که از پاوه تا دوآب وزلته نیز به جهت تخریب های وارده روکش آسفالتی صورت گیرد، که بنابه پیشنهاد مسئولین سد که منطقی نیز جلوه می نمود، به جهت بهره برداری بیشتر، اقدام آن به اتمام پروژه موکول گردید، از آنجائیکه اینک پروزه ی مذکور افتتاح گردید اما تاکنون خبری از تحقق وعده ی مذکور به چشم نمی رسد.

 

وی به طبیعت زیبای هیروی اشاره نمود و گفت:به دلیل کیفیت مطلوب خاک رس هیروی ونزدیکی آن با بدنه ی سد، مقرر گردید تا خاک مورد نظر از باغات هیروی برداشت گردد وبعداز اتمام پروژه با ریختن یک لایه گیاه خاک به بهسازی ومرمت فضای تخریبی اقدام گردد، آیا در این راستا تدابیری را در این راستا اتخاذ نموده اید؟

 

یوسفیبه سیکل مراجعات مکرر اعضای شورای اسلامی شهر به استان وتهران بمنظور پیگیری خسارت زیرساخت های شهری پاوه اشاره نمود ولکن تاکنون وعده های داده شده که آخرین آن به تخصیص ۲۵۰ میلیون تومان به شهرداری پاوه تاکنون عملیاتی نگردیده است؟

 

محمدفاروق یوسفیبه نشست شورا وشهردار پاوه با مسئولین سد داریان اشاره نمود گفت: یکی از مصوبات نشست تهیه المان شکل ومنحصربفرد در میدان شهدای پاوه بود، براساس توافق حاصله مقرر گردید شهرداری پاوه در اولین فرصت اقدام به تخریب المان موجود نماید، اما علی رغم گذر زمان تاکنون به وعده ی داده شده اعتنایی به عمل نیامده واین امر با نقد شهروندان محترم روبرو گردیده است.

 

یوسفی گفت:مردم منطقه به جهت خدمات مخلصانه به نظام از این ظرفیت جهت کاستن از بعضی کاستی ها توقعات منطقی داشتند واز سر لطف همچنان دنبال می نمایند، درنشستی که با تنی چند از مسئولین محترم سد داشتیم، آنان تصریح نمودند : زمانی که می شد کاری را برای منطقه انجام داد مسئولین وقت شهرستان تمام دغدغه شان، سفارش بکارگیری گزینه های معرفی شده بود، اگر آن وقت فشاری وارد می گردید، قطعاً قبل از هر اقدامی جاده ی کمربندی پاوه ساخته می شد، الان سد به اتمام رسید وکار زیادی نمی توان انجام داد، همچنان که مسئولین استان کردستان ساخت سد در رودبار را موکول به احداث جاده عباس آباد نموده اند وقطعاً قبل از احداث این مطالبه مورد توجه قرار می گیرد، حال سوال این است این مردم چه گناهی داشتند که مسئولین وقت به دلایل متعدد که ناشی ازعدم اطلاع بودند ویا به هردلیل دیگری که مطرح می فرمائید ، مطالبه گر نبودند وتا از خوان سفره ی گسترده شده آنگونه که مورد انتظار بود برخوردار می شدند، جناب مهندس اینک به دلیل عدم آشنایی حضرتعالی نیازی به پاسخگویی نمی بینم واز محضرتان استدعا دارد درذ نشست دیگر پاسخگوی افکار عمومی مردم باشید؟

 

 

در ادامه مدیر سایت سلام پاوه نیز گفت: زیرساختها و خیابان های پاوه بدلیل تردد ماشین الات سنگین سد داریان بوده است که اکنون نامناسب و خراب شده اند.

 

فرهاد صالحی افزود: با تحقیقی که بدست آمده است حدود 10 میلیارد متر مکعب آب در کل کشور در مخزن های ما تبخیر می شود درحالی که اکنون امریکا درحال تخریب سدها می باشد، ولی ما در حال احداث هستیم.

 

وی گفت: ظرفیت کل سدهای کشور حدود 45 میلیارد مکعب آب است که تاکنون 19 میلیارد از آن ذخیره سازی شده است، و حدود 56 درصد از کل سدهای کشور خالی از آب هستند.

 

وی با بیان اینکه دسترسی به اخبار پروژه سد داریان همواره برای ما سخت بوده است ادامه داد: با این وجود و احداث سد داریان در این شهرستان، متاسفانه مطالبات مردمی ما را انجام ندادند.

 

وی گفت: سد داریان در بحث فرهنگی می تواند زمینه مناسبی را برای فعالیت داشته باشد و تعامل خوبی را با مردم در ارائه خدمات مناسبی به سازمان های مردم نهاد داشته باشند و تاثیرات مثبتی را بگذارند.

 

وی در پایان گفت: در بحث گردشگری نیز می تواند این شهرستان را به شهر گردشگری با ارائه خدمات تبدیل کند.

 

در ادامه صهیب زربان خبرنگار سایت سلام پاوه و خبرگزاری تابناک در سخنانی اظهار کرد: حقیقتا جناب مهندس موسوی از مهندسین سد داریان در چند وقت اخیر، چند تاریخ از افتتاحیه سد را اعلام نمودند، اما برای عموم مردم این تاریخ ها مبهم هستند و به واقع نمی دانند تاریخ افتتاحیه این سد چه زمانی بوده است.

 

وی افزود: برای مردم هم تشریح بفرمایید که مزیت های اصلی این سد برای مردم شهرستان چه بوده است ؟

 

وی گفت: حقیقتا سد داریان غیر از آنکه زیرساخت و خیابان های شهر پاوه را خراب کرد و باعث ترافیک سنگین می شد، چه سود و منفعتی را برای مردم به ارمغان آورد.

 

زربان با اشاره به کمبود آب شهرستان پاوه ادامه داد: باغ های این هشریتان اکنون اکثرا با فاضلاب ابیریا می شوند و برای مردم جای سوال است که این سد با آن عظمت چرا باید باغهای آن کمبود آب داشته باشند؟

 

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد