مراسم باستانی کومسا 15 اردیبهشت ماه در شهر اورامان برگزار می شود

سرویس: اجتماعیکد خبر: 296046|00:51 - 1396/02/08
نسخه چاپی
مراسم باستانی کومسا 15 اردیبهشت ماه در شهر اورامان برگزار می شود
مراسم باستانی کومسا 15 اردیبهشت ماه در شهر اورامان تخت برگزار می شود.

به گزارشهزار ماسوله، مراسم"کومسا"یکی از آئین های وی‍ژه و مقدس در منطقه هورامان تخت است که هر ساله توسط مردم منطقه و ریش سفیدان برگزار می شود.

 

این مراسم یکی از مراسمات و آیین های ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور است که هر ساله در اردیبهشت ماه با حضور مردم منطقه برگزار می شود.

 

در گذشته در چنین روزی بزرگان هورامان برای برنامه ریزی امورات منطقه دور هم جمع می شدند و اهالی این منطقه بر این اعتقادند که ˈپیر شالیارˈ بنیانگذار چنین انجمنی بوده است.

 

در این مراسم مردم منطقه اورامانات با جمع شدن در مزار پیرشالیار ابتدا فاتحه ای خوانده و سپس گروه دف نوازی به اجرای مراسم تلیله خوانی پرداخته و در پایان مردم شروع به شکستن سنگی که در این مکان وجود دارد، مي كنند.

 

از جلوه های این مراسمرسم شکستن سنگاست بدین ترتیب که قطعه سنگی در اطراف مزار پیر شالیار وجود دارد که بنا به اعتقادات اهالی هورامان هر مقدار از آن که شکسته شود سال دیگر به همان اندازه جایگزین می شود.

 

به گفته مردم اورامان هر چقدر از این سنگ که شکسته شود سال بعد به همان اندازه رشد خواهد کرد و دوباره باید در مراسم کومسای سال آینده شکسته شود.

 

مراسم «کومسای» یکی از رسومات کهن منطقه اورامان است که همه ساله در چنین روزی با حضور مشتاقان و علاقه مندان، در مزار مقدس «پیر شالیار» برگزار و مورد توجه همگان قرار می گیرد.

 

این مراسم هر سال در فصل بهار و اواسط اردیبهشت ماه با حضور پرشور مردم منطقه اورامانات و گردشگران و جهانگردان زیادی برگزار می گردد.

 

یکی دیگر از ایین سنتی منطقه اورامان، مراسم سالانه جشن عروسی پیرشالیار ، یکی از جشن های رایج است که هر سال 45 روز بعد از شروع فصل زمستان و هم زمان با جشن سده به مدت چند روز در روستای اورامان تخت برگزار می شود.

 

این مراسم، سالگرد ازدواج پیری افسانه ای به نام ˈشالیارˈ است که ریشه در اسطوره ها و اعتقادات و آیین های قدیم مردم این سرزمین دارد این مراسم طی مراحل مختلف مانند قربانی کردن گاو و گوسفند، دف نوازی و رقص عرفانی و توزیع نذری، مراسم تبرک تسبیح و کفش پیر و پخت نوعی نان و در نهایت با رفتن به زیارت مزار پیر به پایان می رسد.

 

شهر اورامان تخت به دليل نوع معماري، سبك زندگي، طبيعت زيبا و مراسم پير شاليار شهرت خاصي دارد، به همين دليل گردشگران زيادي در تمام فصول سال به اين منطقه سفر مي‌كنند.

 

مراسم پیر شالیار، مولودی خوانی، مراسم کومسای، تربی، کلاوروچنی، گورزان و کوته کوته هفت از جمله آثاری هستند که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند.

 

مراسم کومسای به شماره 63 مورخ 28/9/88 در فهرست آثار ملی میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد