با حضور استاندار كرمانشاه؛

جشن بزرگ ثبت ملي نودشه به عنوان شهر ملي گيوه در اين شهر برگزار شد/ازاهداي كلاش به استاندار تا فرنجي كه به سايز وي نيامد

سرویس: اجتماعیکد خبر: 296131|16:43 - 1396/02/25
نسخه چاپی
جشن بزرگ ثبت ملي نودشه به عنوان شهر ملي گيوه در اين شهر برگزار شد/ازاهداي كلاش به استاندار تا فرنجي كه به سايز وي نيامد
جشن بزرگ ثبت ملي نودشه به عنوان شهر ملي گيوه با حضور مسئولين استاني و شهرستان در نودشه برگزار شد.

به گزارشهزار ماسوله، استاندار كرمانشاه در مراسم جشن ملي ثبت گيوه نودشه ، كه در ميدان علامه اين شهر با حضور مسئولين استاني و شهرستاني برگزار شد اظهار داشت: از مدير كل اداره ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان كرمانشاه، براي ثبت هنر شهر نودشه به عنوان ثبت ملي و شهر ملي صنايع دستي و گيوه بافي اقدام كردند و اين مراسم مهم را برگزار كردند، تقدير و تشكر مي كنم.

 

اسدالله رازاني افزود: استان كرمانشاه، شهرستان پاوه ، منطقه اورامان ، مناطق مرزي ما و شهر نودشه هم به حمد الله در مسير توسعه هستند ، كرمانشاه اين روزها شاهد افتتاح پروژه هاي مهمي است ، سد داريان و مجموعه گرمسيري كه آب رودخانه عظيم سيروان را به مناطق گرمسيري غرب انتقال مي دهد پروژه مهمي است.

 

وي گفت: قطار كرمانشاه كه تا يك ماه ديگر وارد شهر مي شود ، پس از آن به سمت مرز امتداد مي يابد و ارتباط شرق و غرب را كه به صورت ريلي برقرار مي كند، نيز پروژه مهمي است.

 

وي با اشاره به مطالبات امام جمعه نودشه و فرماندار شهرستان در استعدادهاي گردشگري منطقه اظهار كرد: توسعه گردشگري منطقه ، بدون راه مناسب فراهم نمي شود، و امروز چهار بانده كردن مسير كرمانشاه به پاوه از برنامه هاي ما خواهد بود و حتما ان شاالله وارد مراحل اجرايي آن خواهيم شد.

 

وي با بيان اينكه منطقه وي‍ژه اقتصادي شهرستان پاوه نيز از ديگر برنامه هاي ما خواهد بود گفت: دولت براي هر خانوار شهري و روستايي در گازرساني، 6 ميليون تومان بودجه را در نظر گرفته است و در شهرهايي كه بودجه آن بيشتر از 6 ميليون باشد، در اولويت گازرساني قرار نخواهند گرفت اما امروز ما براي شهر نودشه بدليل توپوگرافي خاص خود، با هزينه هر خانوار 12 ميليون تومان آن را در اولويت قرار داديم.

 

وي ادامه داد: وزارت نفت در ابتدا پيشنهاد كرد، كه گاز مايع را به يك منبع توزيع در شهر نودشه انتقال دهيم و پس از آن از اين طريق گازرساني به شهر انجام شود، اما با پيگيري هاي زياد، وزارت نفت پذيرفت كه گازرساني به شهرهاي نودشه و نوسود، را با تقبل هزينه مصوب و قطعي و در يك يا دو سال آينده انجام دهد.

 

رازاني تصريح كرد: اين شهر شهر با ارزشي است، شهري كه تاريخ طولاني را دارد شهري كه در پهلوي اول فرمانداري را داشه است و پس از آن مردم اقدام به مهاجرت كرده اند.

 

وي افزود: امروز نيز كه اين مراسم جشن ملي گيوه در اين شهر برگزار شده است نشان از باارزش بودن آن را دارد و پس از اين نيز بيش از حد به اين شهر توجه خواهيم كرد و ان شاالله نودشه به روزهاي توسعه و پيشرفت خود بازگردد.

 

استاندار كرمانشاه گفت: براي احداث سالن چند منظوره شهر نودشه نيز ان شاالله بودجه ساخت ان را در نظر خواهيم گرفت.

 

مدير كل اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كرمانشاهنيز در سخناني اظهار كرد: آن چه كه مهم است اين است كه همزمان كه در خدمت شهردار و شوراي شهر براي دفاع از ثبت ملي شهر صنايع دستي با تمركز بر كلاش و گيوه در تهران و همزمان كه چندين استان رقيب ما بودند حضور يافتيم ، شوراي مركزي راي موافق را در ثبت ملي گيوه در شهر نودشه داد كه خود مرهون چندين عامل بود.

مهندس بالايي افزود: اولين عامل ، عنصر مشاركت مردم در اداره امور محلي است كه خوشبختانه در منطقه اورامانات به ويژه در شهر نودشه، و روستاهاي اطراف مردمان اين سرزمين در مقابل يكديگر و نسبت به مسائل پيراموني خود، احساس مسئوليت مي كنند، و در حل مشكلات خود مشاركت دارند.

 

وي گفت: خلاقيت در اين منطقه در ساخت صنايع دستي به ويژه گيوه يا كلاش، از عوامل مهم ديگري بود كه همزمان كه در ديگر استانهايي همچون استان كردستان ساخته مي شد، اما خوشبختانه بدليل عنصر خلاقيت در تنوع رنگ، اندازه و شكل هاي مختلف منجر به اين شد كه گيوه براي اين شهر ثبت ملي شود.

 

وي افزود: تعداد و تمركز افراد در اين شهر عامل مهم ديگري بود كه منجر به انتخاب شهر نودشه گرديد، كه بيش از 2 هزار نفر صنعتگر گيوه باف در اين شهر مشغول ساخت كلاش هستند.

 

وي در پايان با بيان اينكه ما تنها مستحضر به حضور به صنعتگران در شهر نودشه نيستيم گفت: اين شهر داراي بافت قديمي است و ما وظيفه داريم بر اساس تفاهم نامه وزارت كشور و ميراث فرهنگي كه وجود دارد، اولين توجه ما در مرمت سازي اين شهر كهن است.

 

بالايي افزود: با وجود مناظر طبيعي و روستاهاي بكر و شرايط جغرافيايي اين منطقه، ان شاالله به لطف خدا روستاهاي ملي نيز در اين منطقه شكل بگيرد و كم كم زمينه حضور و ثبت جهاني منظر هورامان را كه پايگاه آن بعد از اين مراسم نيز در شهر پاوه افتتاح مي شود، شاهد و نالظر خواهيم بود.

 

فرماندار شهرستالن پاوهنيز در اين مراسم در سخناني ضمن خير مقدم به مهمانان اظهار كرد: امتداد جاده توريسم و گردشگري در استان كرمانشاه، به شهر نودشه ختم مي شود و تمام گردشگراني كه از مسير كرمانشاه به پاوه مي آيند، نقطه پاياني آنها شهر نودشه است و شهر نودشه هم با كمترين امكانات ، بيشترين خدمت را به مسافران و مهمانان دارد.

پرويز ايده پور افزود: اين شهر، شهري بود كه در دوران جنگ تحميلي، مردان و زنان آن ايستادگي كردند و به نوعي در خدمت رزمندگان اين ديار بودند.

 

وي با بيان اينكه بمباران شيمايي شهر نودشه همزمان با بمباران شيميايي حلبجه بود گفت: امروز برگ زرين تاريخ مملكت، اين مردم هستند كه هنوز صداي سرفه بيماران شيمايي در كوچه هاي اين شهر به گوش مي رسد، لذا اين مردم بيشتر بر گردن ما حق دارند.

 

ايده پور گفت: صنايع دستي در اين شهر به عنوان تنها منبع درآمد مردم نودشه بعد از باغداري ، است كه رونق خاصي را در طول اين چهار سال، داشته است، هنرمندان وبزرگان اين شهر هم به ياري مسئولان شتافتند و با جذب يك ميليارد تومان حركتهاي خوبي در اين شهر صورت گرفت و ان چه كه امروز سبب رونق در اين شهر شده است، اندك خدمات دولت و مشاركت خود مردم بوده است.

 

وي ادامه داد: امروز سن گردشگر ما سن جواني است و در تورهاي توريستي، افرادي حضور دارند كه تركيبي از تمام ملت ايران مي باشند و خوشبختانه مردم اين منطقه هم آماده بهترين ارائه خدمات به اين گردشگران هستند.

 

وي با اشاره به حريم جاده هاي شهرستان نيز گفت: از جناب استاندار استدعا داريم كه اين مشكل را كه باعث عدم رونق منطقه گرديده است، در جهت رفع اين مشكل، گام موثري را بردارند بلكه با احداث مكانهاي اقامتي در حريم اين جاده ها، باعث رونق گردشگري در شهرستان شود.

 

وي گفت: اكنون در برخي از روستاهاي ما كه به عنوان قطب گردشگري معرفي شده اند،  هر روز مسافران زيادي را پذيرا خواهند بود.

 

فرماندار شهرستان پاوه گفت: با آبگيري سد داريان و هيرويي، چشم اندازهاي زيادي در منطقه ايجاد شده اند كه باعث جذب گردشگر خواهد شد.

 

وي در پايان با اشاره به برگزاري انتخابات گفت: آمادگي لازم را در برگزاري انتخابات در شهرستان پاوه با 72 شعبه اخذ راي و 143 صندوق و با كمك 1400 نفر داريم.

 

در اين هنگام يكي از شهروندان شهر نودشه نيز با اعتراض به فرماندار پاوه گفت: جناب فرماندار وعده بازگشايي مرز شوشمي را در مراسم قبلي داديد، اما تاكنون مرز شوشمي بازگشايي نشده است كه فرماندار نيز با بيان اينكه مرز اكنون باز است گفت: اكنون مرز شوشمي با واردات چندين قلم كالا باز است.

 

امام جمعه شهر نودشهنيز در اين مراسم ضمن خير مقدم به مهمانان اظهار داشت: مردم نودشه مردمي سخت كوش و سلحشور هستند كه در طول دوران خود از آب و خاك دفاع كرده اند و نشانه آن هم تقديم 107 شهيد و دفاع هشت ساله بوده است.

ماموستا ملا احمد مباركشاهي افزود: جا دارد كه از همه عزيزاني كه زحمت برگزاري اين مراسم را كشيده اند، و "كلاش" اين شهر را ثبت ملي كردند، تقدير و تشكر كنيم.

 

وي گفت: اين صنعتي كه امروز شاهد ثبت ملي ان هستيم يكي از هزاران فعاليت صنايع دستي است كه مردم در دل اين صخره ها درست كرده است.

 

وي ادامه داد: مردم نودشه مردمي هستند كه از لحاظ بيكاري با مشكل جدي مواجه هستند، مي طلبد از منابع خداداي نهايت استفاده شود، ما مي توانيم در بحث گردشگري و توريسم، با وجود پتانسيل هايي همچون چشم اندازهاي طبيعي و ميراث هزارساله نياكان اين شهر، آن را حفظ و سبب جذب گردشگر و مسافران شويم.

 

وي تصريح كرد: اميدواريم كه با عنايت استاندار، اعتباراتي براي مرمت و تعريض جاده هاي اين منطقه نيز در نظر گرفته شود تا باعث رونق صنعت گردشگري شود.

 

ماموستا مباركشاهي در پايان با اشاره به نبود اقامتگاههاي گردشگري گفت: در اين زمينه هم در صورت امكان تسهيلات لازمي را براي احداث اقامتگاههاي گردشگري داده شود كه جا دارد از مسئولين شهرستاني و استاني صندوق كارآفريني اميد نيز تقدير و تشكر كنيم.

 

در پايان مراسم نيز پس از اهداي لوح تقدير به صنعتگران ساخت كلاش در نودشه و رونمايي از ثبت ملي نودشه به عنوان شهر ملي گيوهاز طرف مردم نودشه، يك جفت كلاش و فرنجي نيز به استاندار كرمانشاه هديه گرديد.

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد