پورابراهیمی داورانی: پیگیری کمیسیون اقتصادی برای رسمی شدن مزر شوشمی و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در اورامانات /شهاب نادري:رسمی بودن مرز شوشمی و مرز شیخ صله و تصویب منطقه ویژه اقتصادی از مطالبات مردم اورامانات است

سرویس: اجتماعیکد خبر: 296172|01:26 - 1396/03/06
نسخه چاپی
پورابراهیمی داورانی: پیگیری کمیسیون اقتصادی برای رسمی شدن مزر شوشمی و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در اورامانات /شهاب نادري:رسمی بودن مرز شوشمی و مرز شیخ صله و تصویب منطقه ویژه اقتصادی از مطالبات مردم اورامانات است
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاوه گفت: بحث رسمی شدن مرز ششمی و شیخ صالح در اورامانات پیگیری خواهد شد و در این رابطه با وزارت خارجه و دستگاه های ذیربط هماهنگی صورت خواهد گرفت و از ظرفیت های کمیسیون اقتصادی برای رفع مسائل اورامانات استفاده خواهد شد.

به گزارشهزار ماسوله، جلسه ی شورای اداری شهرستان پاوه با حضور اعضاء کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، فعالین اقتصادی و مدیران و فرمانداران شهرستان پاوه و روانسر در فرمانداری پاوه برگزار شد.

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عصر امروز (جمعه 5 خردادماه) در نشست شورای اداری شهرستان پاوه گفت: با توجه به اطلاعی که از دغدغه ها و مشکلات اقتصادی مردم و فعالان اقتصادی منطقه اورامانات  کسب شد کمیسیون اقتصادی تلاش خواهد کرد که این مسائل را در حوزه های بانکی و بیمه ای رفع کند.

 

وی ادامه داد: بحث رسمی شدن مرز ششمی و شیخ صالح در اورامانات پیگیری خواهد شد و در این رابطه با وزارت خارجه و دستگاه های ذیربط هماهنگی صورت خواهد گرفت و از ظرفیت های کمیسیون اقتصادی برای رفع مسائل اورامانات استفاده خواهد شد.

 

پورابراهیمی داورانی افزود: با توجه به تصویب کلیات لایحه ایجاد مناطق آزاد در کمیسیون اقتصادی تلاش خواهد شد تا بحث ایجاد منطقه آزاد قصرشیرین و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در اورامانات نیز پیگیری شود.

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: 26 میلیون فقره وام زیر 100 میلیون تومان وجود دارد که بر اساس محاسبات باید 78 هزار میلیارد تومان منابع تامین شود تا بحث بخشش جرایم دیرکرد و سود وام های زیر 100 میلیون تومان به نتیجه برسد اما در حال حاضر 2 هزار و 500 میلیارد تومان به این موضوع اختصاص داده شده که بر این اساس اولویت بندی برای بخشش سود و جریمه دیرکرد صورت گرفته که البته استان کرمانشاه از این ظرفیت استفاده مناسبی کرده است.

 

پورابراهیمی داورانی افزود: امیدوارم با اصلاح لایحه برداشت یک و نیم میلیون دلار از صندوق توسعه ملی زمینه اشتغال زایی روستاییان فراهم شود و باید برنامه ریزی ها صورت گیرد تا زمینه برای رفع مشکل مهم بیکاری در استان کرمانشاه فراهم شود.

 

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: با توجه به برنامه ششم توسعه در صورتی که نرخ بیکاری یک استان بالاتر از میانگین کشوری باشد می توان با ارائه معافیت های مالیاتی زمینه جذب سرمایه گذار را فراهم کرد.

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت های کشاورزی استان کرمانشاه افزود: باید موضوع ساماندهی کوله برها در اصلاح لایحه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به سرانجام برسد.

 

 در این جلسه نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی نيز با بیان اینکه اولین بار است حضور حداکثری نمایندگان کمیسیون اقتصادی در یک شهرستان اتفاق می افتد، گفت: جادارد که تشکر ویژه ای از کمیسیون اقتصادی مجلس بابت حضورشان در نقطه صفر مرزی داشته باشم که با شرایط و دغدغه هایی که داشتند در استان کرمانشاه و اورامانات شرف حضور پیدا کردند.

 

شهاب نادری با بيان این نکته که فعالین اقتصادی دغدغه هایی داشته و آن را مطرح کردند، گفت:ما فقط سه خواسته داریم،بیش از این درخواست دیگری نداریم.که رسمی بودن مرز شوشمی و مرز شیخ صله و تصویب منطقه ویژه اقتصادی است. این سه مسئله برای ما حل شود؛ فکر می کنم بیشتر مشکلات اقصادی منطقه حل شود و منطقه اورامانات رونق خواهد گرفت.

 

وي در ادامه از همه شرکت کنندگان در جلسه تشکر کرد و گفت: ما در هر استان و شهرستانی حضور یافته ایم به این تعداد نبوده ایم این جمعیت نیز حضور نداشته اند. بابت حضور شما عزیزان کمال تقدیر و تشکر دارم. از استاندار محترم کرمانشاه، مدیران کل  و فرمانداران حوزه انتخابی خودم کمال تشکر را دارم؛ از اصحاب رسانه و جناب آقای دکتر رضوی قطعا نظر لطف دارند. مدیران ارشد بانکی از همه متشکرم.

 

وی در پایان با اشاره به پیگیری هایی که برای درخواست های مطروحه انجام خواهد گرفت، گفت:این درخواست هایی که مطرح شد، دسته بندی ، بررسی و پیگیری خواهد گردید.قطعا حضور کمیسیون اقتصادی مثمر ثمر خواهد بود. منتظر نتایج خوبی از این جلسات باشید.

 

فرماندار شهرستان پاوه نيز در اين نشست ضمن خير مقدم به مهمانان در سخناني اظهار كرد: يكي از مشكلات ما در اين شهرستان، انعطاف ناپذير بودن توان گمركي ما است كه از طرفي هم حكومت كشور همسايه ، ناسيوناليسم حرف اول را مي زند.

 

پرويز ايده پور افزود: در صادرات ما رقابت ما با كشور تركيه است كه متاسفانه هزينه هاي حمل و نقل در كشور همسايه خيلي بالا است و اين موضوع باعث شده است كه صادركنندگان ما قيمت گزافي را بايد در ارسال كالا متقبل شوند لذا در اينجا ارتباط ما با تركيه دچار مشكل شده است.

 

وي با بيان اينكه مرز ما مرز سياسي است و ارتباط هاي فاميلي مردم ما با كشور همسايه ناگسستني است گفت: متاسفانه اينجا، شهرستان هاي اطراف ما در كشور همسايه، هركدام قانون خاص خودشان را دارند  كه متاسفانه از بازار عراق بي بهره ايم.

 

وي گفت: در دو سال گذشته 2 ميليارد و 400 ميلوين تومان از اعتبارات استاني براي مرز شوشمي هزينه كرده ايم اما متاسفانه نتوانسته ايم به اين مقدار سود برسانيم.

 

وي ادامه داد: اميدواريم كه نمايندگان كميسيون اقتصادي در مجلس نشست هاي مشتركي را با سران كميسيون اقليم كردستان عراق براي برقراري ارتباط تجاري كه مردم اين شهرستان چندين سال خواستار بازگشايي مرز شوشمي هستند، داشته باشند .

 

ايده پور گفت: در آخرين مذاكراتي كه داشته ايم حكومت مركزي عراق مجوز تردد مسافر به اقليم كردشتان از مرز پاوه و اورامانات را نداده است كه مردم ما منتظرهستند از اين مرز براي تردد استفاده بكنند.

 

وي با اشاره به اقتصاد داخلي شهرستان نيز گفت: من به اعلام آمار بيكاري خوشايند نيستم اما دلايل وجود اين بيكاري را بيان مي كنم كه در طول جنگ با ارائه خدمات در شهرها، معمولا جذبه اي براي مردم ايجاد شد اما در شهرستان پاوه براي 41 روستا تمام خدمات پنج گانه را در اختيار مردم قرار داده ايم.

 

فرماندار شهرستان پاوه با بيان اينكه امروز در برابر اين خدمات ارائه شده، ما پديده مهاجرت از شهر به روستا را داريم گفت: اما روستاييان ما منتظر هستند كه ما بتوانيم با اعطاي تسهيلات بانكي در مشاغل سنتي خود در روستا كمك كنيم كه شايد بتوانيم با اين كار نيز بستري براي جذب گردشگري كه در اين روستاها هست ، فراهم كنيم كه متاسفانه سيستم بانكي در اين زمينه با ما همراه نيست.

 

ايده پور گفت: روستاييان ما توان پرداخت بازپرداخت تسهيلات 18 درصد را ندارند، و استدعا دارم كه براي اشتغال روستايي در راستاي مهاجرت شهري به روستايي تسهيلات ارزان قيمت ارائه داده شود.

 

گفتنی است صبح امروز اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با حضور در یادمان شهدای شهر پاوه به مقام شامخ شهدا نيز ادای احترام کردند.

 

با تشكر از خبرنگار كوثر فخري در همكاري در تهيه گزارش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد