ماموستا قادری: حضرت امام خمینی (ره) احیاگر تفکر اسلامی در قرن بیست و یکم بود

سرویس: اجتماعیکد خبر: 296201|17:36 - 1396/03/14
نسخه چاپی
ماموستا قادری: حضرت امام خمینی (ره) احیاگر تفکر اسلامی در قرن بیست و یکم بود
ماموستا ملا قادر قادری در مراسم بزرگداشت بیست و هشتمین سالگرد عروج امام خمینی(ره)، امام خمینی را احیاگر تفکر اسلامی قرن ۲۱ خواندند و گفتند: حقیقتاً ایشان احیاگر تفکر اسلامی قرن حاضر است و اگرچه در سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی قرار داریم، لیکن فکرشان زنده است و تا این تفکر زنده باشد، امام نیز زنده است.

به گزارشهزار ماسوله، امام جمعه پاوه در اين مراسم در ابتدای صحبت‌های خود به مفهوم مرگ و زندگی از دیدگاه‌های مختلف پرداختند و گفتند: در نظر بسیاری از مردم زندگی همان غذا خوردن و نفس کشیدن و راه رفتن و خوابیدن و مرگ از دست دادن حیات و به زیرخاک رفتن است؛ اما مردان خدا و صاحبان فکر و اندیشه می‌گویند: بسیاری از انسان‌ها سالهاست مرده‌اند اما در نزد مردم زنده‌اند چون منشأ خیر و خدمت به خلق بوده‌اند و بسیاری از انسان‌ها هم زنده‌اند اما درواقع مرده‌ای بیش نیستند چون برای جامعه خود منشأ خیروبرکت نیستند.

 

امام‌جمعه پاوهسپس به مرگ و حیات پیروزمندانه از دیدگاه حضرت علی (رض) پرداختند و گفتند: آن حضرت می‌فرماید: شما اگر به زندگی خود نظری بیفکنید خواهید دید که بسیاری از شما مرده‌اید اما دارید می‌خورید و می‌خوابید. بعضی‌ها هم مرده‌اند و زیرخاک‌اند اما آنان زنده هستند و مکارم آنان در میان مردم تا قیامت باقی است. همچنان که سعدی شیرازی می‌فرماید:

سعدیا مردم نکونام نمیرد هرگز ... مرده آن است که نامش به نکویی نبرند

 

ماموستا قادریدر ادامه امام خمینی را احیاگر تفکر اسلامی قرن ۲۱ خواندند و گفتند: حقیقتاً ایشان احیاگر تفکر اسلامی قرن حاضر است و اگرچه در سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی قرار داریم، لیکن فکرشان زنده است و تا این تفکر زنده باشد، امام نیز زنده است.

 

ویافزودند: امام خمینی(ره) نقش حکیمانه و پدرانه‌ای در زندگی مردم ایران ایفا کرد و حیات خود را فدای مردم و اسلام نمود.

 

ماموستا قادریافزودند: امام حرکت و نهضت اسلامی خود را با دو واژۀ و کلمۀ توحید و وحدت کلمه آغاز نمود و با این دو شعار جهان را تکان داد و هر جامعه‌ای شعارش این باشد هرگز شکست نخواهد خورد و در تاریخ جاودانه خواهد ماند.

 

ویدر ادامه به مقولۀ امنیت اشاره کردند و گفتند: در طول تاریخ مسئٖلۀ امنیت دغدغۀ همه ملوک و سلاطین و سران دولت‌ها بوده است و تمام جوامع بشری روی امنیت حرف داشته‌اند چه جوامع متمدن و چه جوامع عشایری و قبیله‌ای.

 

اما جمعه پاوهسپس به وظایف حکومت‌ها در قبال ملت‌های خود اشاره کردند و گفتند: همه حکومت‌ها باید برای ایجاد امنیت و تأمین معیشت ملت‌های خود بکوشند. هر دولت و حکومتی بتواند این دو را تأمین کند باید برایش درود فرستاد و آفرین گفت و کف زد اما اگر حکومت و یا دولتی قادر به برآوردن این دو نیاز نباشد شایستۀ تقدیر و تشکر نیست.

 

ایشانانقلاب اسلامی را امانتی در دست ملت خواندند و گفتند: حفظ انقلاب و دیار و پاسداری از وطن یک وظیفه است. لاجرم ماهم به‌عنوان یک ایرانی حافظ انقلاب بوده و هستیم و این امانت گران‌بها را که با خون هزاران شهید به دست آورده‌ایم ساده از دست نخواهیم داد. همچنان که شاعر پارسی گوی گفته است:

روزی که به امر حق جهان شد ایجاد ... آدم شد خلق و آدمی‌زاده بزاد

مهر وطن و محبت قوم و نژاد ... در طینت مردم به ودیعت بنهاد

 

ماموستا قادریقوم کرد را حافظ وطن و آب و خا ک دانستند و گفتند: این قوم در پاسداری از وطن و حفاظت از دیار قهرمانی‌ها داشته‌اند. ما در فتوای بزرگان مشایخ بیاره و علمای اورامان داریم زمانی که روسیه به ایران تجاوز کرد فتوای جهاد داده اند و مردم ما تا زنجان برای جهادو حفاظت از وطن رفته اند.

 

ویتصریح کردند: در زمان حمله صدام به خاک جمهوری اسلامی نیز ۸ سال همه اقوام ایرانی بخصوص مردم این دیار در حد توان هرگز اجازه ندادیم که وطن ما مورد ملعبۀ دشمن قرار گیرد.

 

ایشاندر ادامه به دو جریان ملی‌گرایی و تفکر مذهبی در دهه اول انقلاب اشاره کردند و گفتند: این دو جریان اگر به حد افراط و خشونت نرسند مبارک اند اما تجربه ثابت کرده است در ۴ دهه گذشته کسانی که پشت جریانات ملی‌گرایی و مذهب گرایی بوده‌اند کمتر از منطق استفاده کرده اند و بیشتر از اسلحه به‌جای منطق استفاده نموده اند.

 

امام‌جمعه پاوهدر همین زمینه با اشاره به تندروی‌های داعش تحت لوای دفاع از اسلام، خاطرنشان کردند: امروز همه دنیا شاهدند که منطق داعش زیر عنوان دفاع از دین یا مذهب، مواد انفجاری و اسلحه است و کسانی هم که زیر عنوان ملی‌گرایی دارند کار می کنند، دفاع و مجاهدتشان ترور جوانان است و به طور کلی دنیا دچار جنگ تندروی شده است

 

ویبه نقش مرزداران در جلوگیری از فتنه تکفیر و تندروی اشاره کردند و گفتند: داعش دارد در عراق و سوریه هر روز اراضی بیشتری را از دست می دهد و با برنامه‌ریزی مدوّن نیروهایش را برای ایجاد ناامنی به سایر کشورها می‌فرستد. از طرفی هم این جنگی که ما شاهد آن در عراق و سوریه هستیم به این زودی خاتمه نخواهد یافت. می‌طلبد ما به‌عنوان مرزداران از مرز خود غافل نباشیم و با حفظ هوشیاری توطئۀ دشمنان را خنثی نماییم.

 

ایشانسپس به دیدار جمعی از مردم پاوه با امام راحل اشاره کردند و گفتند: در اواخر اردیبهشت 1360 طی نشستی که با جمعی از مسئولان و روحانیون شهرستان داشتیم به این نتیجه رسیدیم که به تهران و قم برویم و مشکلات شهرستان را با مسئولان امر در میان بگذاریم. در مدت ده روز بسیاری از بزرگان قم و تهران را دیدیدم و آخرین دیدار ما ملاقات با بنیانگذار جمهوری اسلامی در جماران بود که بدون تعیین وقت قبلی و بدون هیچ تشریفات خاصی امام ما را به حضور پذیرفتند

 

ماموستا قادریافزودند: در دیدار حضرت امام بنده عرض کردم: روحانیونی که اینجا حضور دارند جمعی از روحانیون انقلابی شهر پاوه و شهردار و جمعی از نمایندگان نهادهای انقلابی شهر پاوه هستند خدمتان رسیده ایم چرا که در پاوه احساس خطر کردیم؛ این خطر تندروی مذهبی، از خطر آمریکا و شوروی و حتی از احزاب ضد انقلاب برای ما خطرناک‌تر است، ما خدمت رسیده ایم تا از رهنمودهای امام یاری جوییم و امام ما را راهنمایی فرمایند.

 

امام در پاسخ فرمودند: توجه دارید که این طرح در طایف ریخته شده و الحمد لله شما توجه دارید آنان که بین شیعه و اهل سنت جدایی ایجاد کنند نه سنی هستند و نه شیعه. شماها به حمداله خودتان بیدار هستید و ملت را در آنجا بیدار کنید. شما به آنان بگویید هر گونه اختلاف به ضرر اسلام و به نفع آمریکا و شوروی است. من از همۀ شما توقع دارم که به حرف این مفسدین گوش نکنید. از خدای تبارک‌وتعالی سلامتی و سعادت همۀ آقایان را خواهانم.

 

امام جمعه پاوهدر ادامه به دیدار هفتۀ گذشتۀ خود با مقام معظم رهبری و اهدای ماکت کتاب خاطراتش به معظم له اشاره کردند و گفتند: خدمت مقام معظم رهبری عرض کردم این کتاب که در ۸۰۰ صفحه تهیه گردیده، محتوایش این است مردم اهل سنت برای این نظام زحمت‌کشیده‌اند و شایسته است این زحمت آنان در تاریخ ثبت شود؛ در چهار دهه گذشته هیچگاه نظارگر و منزوی نبوده ایم؛

 

ویافزودند: این کتاب دو پیام دارد؛ پیام اول آن به نسل آینده و کسانی است که در آینده جای ما را می‌گیرند و پیام دوم هم به همسایگان ماست که ما در ایران باهم بوده ایم و به همین دلیل است تا امروز مانده ایم.

 

فرماندار پاوه نیز در این مراسم گفت: امروز به برکت هوش و درایت امام خمینی (ره) مردم ایران با مشارکت مستقیم در عرصه های مختلف می توانند ریاست جمهوری، نمایندگان مجلس خبرگان و شورای اسلامی، شورای شهر و ... را خود انتخاب کنند و با رأی مستقیم سرنوشت کشور را تعیین کنند.

 

پرویزایده پور افزود: این مشارکت و دموکراسی به برکت جمهوری اسلامی است که حضرت امام (ره) با رأی مردم بنا گذاشت.

 

وی از حضور و مشارکت مثال زدنی مردم این شهرستان در انتخابات 29 اردیبهشت و افزودن برگ زرین دیگری بر افتخارات خود در تاریخ انقلاب اسلامی قدردانی کرد و آن را مایه مباهات دانست.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد