ماموستا قادری: هر کردی داعش نیست و اگر کردی هم داعش شد، دیگر کرد نیست/ هیچ کُرد باشرفی فکر داعش را نمی پذیرد

سرویس: صرفا جهت اطلاعکد خبر: 296229|18:38 - 1396/03/22
نسخه چاپی
ماموستا قادری: هر کردی داعش نیست و اگر کردی هم داعش شد، دیگر کرد نیست/ هیچ کُرد باشرفی فکر داعش را نمی پذیرد
ماموستا ملا قادر قادری در مراسمی که با حضور سردار سرتیپ رضایی فرماندهی کل مرزبانی ناجا؛ به سخنرانی سال ۹۴ خود در میدان امام اصفهان اشاره کردند و گفتند: بنده به مردم شریف اصفهان عرض کردم درست است داعش سنی است ولی شما این را از ما بپذیرید که هر دودی آتش نیست و هر سنی هم داعش نیست؛ امروز هم می‌گویم درست است که این تروریست‌ها به زبان کردی صحبت کردند ولی هر کردی داعش نیست و اگر کردی هم داعش شد، دیگر کرد نیست.

به گزارشهزار ماسوله، به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام‌جمعه پاوه؛  پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام‌جمعه پاوه؛ شامگاه یکشنبه 21/3/96 حاج ماموستا ملا قادر قادری در مراسمی که با حضور سردار سرتیپ رضایی فرماندهی کل مرزبانی ناجا و جمعی از مسئولان، علماء و مردم پاوه در مرزبانی برگزار گردید حول محورهای«۱-تأثیرگذاری قرآن کریم در جامعه ۲-نعمت امنیت ۳-حادثه تروریستی اخیر تهران و دیدگاه اهل سنت در خصوص آن»به بحث پرداختند و در ابتدای صحبت‌های خود به نقش قرآن کریم اشاره و گفتند: آنچه امروز ما را در این مملکت حفظ کرده تأثیرات قرآن کریم و آثار این کتاب آسمانی است.

 ایشاندر ادامه به حدیثی گهربار از پیامبر بزرگوار اسلام (ص) اشاره کردند و گفتند: پیامبر بزرگوار می‌فرمایند: دو نعمت مهم هستند که انسان‌ها در زندگی کمتر به آن‌ها توجه دارند ۱-نعمت سلامتی جسم ۲-نعمت امنیت جامعه.

وینعمت امنیت را مقولۀ بسیار مهمی در فرهنگ کُردها عنوان کردند و گفتند:ما کُردها در طول تاریخ چون بیشتر در مرز قرارگرفته‌ایم و مرزها نیز محل تاخت‌وتاز بوده، لذا امنیت را یکی از نعمات بزرگ الهی می‌دانیم و برای حفظ آن هیچ‌گاه  دریغی نداشته‌ و در این خصوص شهدا و جانبازان کثیری تقدیم کرده‌ایم.

ماموستا قادریافزودند:مردم شهرستان پاوه به ازای کمتر از ۱۰۰ نفر یک شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند و هم‌اکنون نیروهای بسیجی و فکری بسیار مخلص و انقلابی داریم و کسی نمی‌تواند اراده آنان را مخدوش کند.

ایشانبه مشکلات بسیار دنیای امروزی و عوامل آن اشاره کردند و گفتند: هر عصری مقتضیات خاص خود را دارد؛ ۱۰۰ سال پیش وضعیت مانند امروز نبود و ۵۰ سال آینده هم قطعاً مثل امروز نخواهد بود. عصر ما عصر جنگ و افراطی‌گری و خشونت و تکفیر است که عامل این عصر آلوده، قدرتمندان و ثروتمندان جهان هستند

ویافزودند: این دو گروه قدرتمند و ثروتمند به خاطر حفظ خود و فروش امکاناتشان این جنگ و فتنه را در خاورمیانه و اطراف ما برپا کرده‌اند به‌طوری‌که در این عصر هم مدارا و هم چالش و هم سازش خیلی مشکل است ولی ما همه ایرانی و یکی هستیم و باید با صبر و هوشیاری در مقابل هجمات ایستادگی کنیم. به قول شاعر کرد:

ز یک‌شاخیم اگر شیرین اگر تلخ ... زیک بزمیم اگر هشیار اگر مست

امام جمعه پاوهبه یکی از جلسات خود در بهمن‌ماه گذشته در حضور اعضای مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در تهران اشاره کردند و گفتند:در آن جلسه آقایانی از جنوب آمریکا و آفریقا گزارشات خود را ارائه دادند و بنده هم عرض کردم به‌جز خوزستان و ایلام و تبریز، مرزداران ایران همه اهل سنت هستند؛ داعش نیز ظاهراً شناسنامۀ اهل سنت دارند، شما به آمریکای لاتین و آفریقا سفر می‌کنید مبارک است اما برنامه‌ای هم برای اهل سنت مرزنشین داشته باشید تا دشمن نتواند در بین جوانان ما نفوذ کند و به فکر جذب افراد بیکار و فقیر و ساده که زود گول می‌خورند، باشید.

ماموستا قادریدر بخش سوم بیانات خود به حادثه تروریستی ۱۲ رمضان اشاره کردند و گفتند:در طول عمر انقلاب اسلامی مردم اورامانات بخصوص مردم شهرستان پاوه به‌اندازه حادثه اخیر ناراحت نبوده و نیستند و می‌گویند ای‌کاش یکی از فرزندانمان را از دست می‌دادیم ولی شاهد این حادثه و خبر آن نمی‌بودیم.

ایشانادامه دادند: این مزدوران به حرم و حریم بنیان‌گذار جمهوری اسلامی بی‌ادبی کردند؛امام راحل (ره) حقی بر گردن مردم ایران دارند اما دو حق بر گردن اهالی پاوه دارند. زمانی ما در سال ۵۸ در تنگنای ناامنی گرفتار بودیم با آن پیام رسا و پدرانه و مخلصانه باعث شدند که مردم پاوه نجات پیدا کردند و هر نوع بی‌ادبی به ایشان شدیداً محکوم است.

ماموستا قادریسپس به حرکت ناجوانمردانه این گروه در خانه ملت نیز اشاره کردند و گفتند:آنان با این حرکت ناجوانمردانه جمعی افراد فقیر روستایی و شهری را که در سالن انتظار نشسته بودند تا مشکلاتشان را با نمایندگان خود در میان بگذارند، شهید کردند این عمل هم اکیداً محکوم است.

امام‌جمعه پاوهافزودند:اگرچه شناسنامۀ چند تن از این فریب‌خوردگان به نام این منطقه است، اما اینان از ما نیستند، معهذا خیلی ناراحت هستیم.

ایشاندر ادامه به تکرار واژۀ حکیم در قرآن کریم اشاره کردند و گفتند: در قرآن کریم ۱۰۰ بار واژۀ حکیم تکرار شده است که 47 بار به همراه عزیز یعنی حاکم و مسئول  و ۳۷ بار با علیم و عالم آمده است. استنباط بنده این است که مسئولان و علمای ما باید حکمت داشته باشند. همه باید بکوشیم در قضایای پیش رو هوشیارانه حرکت و در برخوردهایمان از حریم حکمت خارج نشویم تا ان شاء الله دیگر شاهد چنین قضایایی نباشیم.

ماموستا قادریدر ادامه به سخنرانی سال ۹۴ خود در میدان امام اصفهان اشاره کردند و گفتند: بنده به مردم شریف اصفهان عرض کردم درست است داعش براساس شناسنامه سنی هستند، ولی شما این را از ما بپذیرید که هر دودی آتش نیست و هر سنی هم داعش نیست؛ امروز هم می‌گویم درست است که این تروریست‌ها به زبان کردی صحبت کردند ولیهر کردی داعش نیست و اگر کردی هم داعش شد، دیگر کرد نیست.

امام‌جمعۀ پاوهسپس عنوان کردند:کُردها از زمان پیدایش داعش تاکنون ۲۰۰۰ نفر در اقلیم کردستان شهید داده‌اندممکن نیست که هیچ کرد باشرفی فکر داعش را بپذیرد.

ایشاندر پایان ضمن محکوم کردن دوبارۀ این عمل ناجوانمردانه گفتند: ما برای حادثۀ اخیر بسیار متأسف شدیم ولی مأیوس نیستیم و باقدرت و صبر و هوشیاری به راه خود ادامه می‌دهیم.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد