ماموستا قادري: متأسفانه رباخواری به امری عادی در میان مردم تبدیل‌شده است/خوشحالیم که داعش از موصل رانده شده است

سرویس: اجتماعیکد خبر: 296337|00:55 - 1396/04/24
نسخه چاپی
ماموستا قادري: متأسفانه رباخواری به امری عادی در میان مردم تبدیل‌شده است/خوشحالیم که داعش از موصل رانده شده است
امام‌جمعۀ پاوه جامعه امروزی را نیز گرفتار رباخواری دانستند و گفتند: متأسفانه رباخواری به امری عادی در میان مردم تبدیل‌شده و امروز بسیاری از مردم ما ربا را حرام نمی‌دانند.

به گزارشهزار ماسوله، به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه پاوه؛حاجماموستاملاقادرقادریدر خطبه‌های جمعه (23 تیرماه 96) که با حضور انبوه و باشکوه مردم مؤمن پاوه، در مسجد جامع اقامه شد، در بخش اول خطبه‌ها به اقتصاد در جوامع بشری خصوصاً در جوامع اسلامی اشاره کردند و گفتند: اقتصاد هم در پیشرفت دین و هم در ایجاد موانع برای دین مؤثر است.

ایشانامنیت و اقتصاد را دو برنامۀ مهم قرآنی عنوان کردند و گفتند:در قرآن کریم به‌طور صریح به این دو اصل اشاره شده و برقراری، برپا کردن و اجرای این دو اصل وظیفه دولت‌هاست. دولت‌ها موظف هستند امنیت را در جامعه برپا کنند تا مردم بتوانند کار و زندگی کنند و عبادت نمایند و نیز باید وضع اقتصادی و معیشت مردم را بهتر کنند در غیر این صورت حکومت و مردم دچار ضرر خواهند شد و در مقابل تأمین زندگی و تأمین امنیت و عبادت خالق و اطاعت و همراهی دولت وظیفۀ مردم است.

ماموستاقادریدر ادامه به وضعیت نابسامان کشورهای عراق و سوریه و یمن و بحرین و افغانستان و پاکستان و ... اشاره کردند و گفتند:ضعف در امنیت و اقتصاد این کشورها حاصل ضعف حکومت‌های آن‌هاست که نتوانسته‌اند امنیت و معیشت را چون یک سوغات به مردم هدیه نمایند.

امام‌جمعه پاوهبا اشاره به اینکه اقتصاد هم می‌تواند به دین خدمت کند و هم می‌تواند مانع پیشرفت دین باشد به علل گرایش جوانان به تندروی اشاره کردند و گفتند:همیشه ما به دنبال معلول بوده‌ایم و زیاد به فکر علت نیستیم و از خود نمی‌پرسیم آیا جوانی که به‌سوی داعش می‌رود علت آن چیست؟ آیا ضعف و فقدان دعوت و تبلیغ دین است یا نبود عدالت یا بیکاری و بی‌ پولی و یا مطالب دیگری است؟

ویسپس به آیات ۳ و ۴ سوره قریش«فَلْيَعْبُدُوا رَبَّ هَذَا الْبَيْتِ - الَّذِي أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَآمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ»اشاره کردند و گفتند: خداوند در این دو آیه به مهاجرین و انصار امر می‌کند در مقابل نعمت امنیت و معیشت؛ خدای بزرگ را شکر و از حاکمیت نیز تشکر و اطاعت کنند که این زمینه را برایشان فراهم نموده است.

ایشاندر ادامه به ربا و رباخواری اشاره کردند و گفتند: به نص صریح قرآن کریم مشکل بسیاری از انسان‌ها این است که در زیر چتر رباخواری و ربا دهی زندگی می‌کنند؛ ربا در نزد خداوند ممنوع و آفت جامعه و فرد است و به‌اصطلاح ویروسی است که جامعه را در بر می‌گیرد و موجب بغض و ناامنی و فساد و بی دینی و جلوگیری از پیشرفت دین می‌گردد.

امام‌جمعۀ پاوهجامعه امروزی را نیز گرفتار رباخواری دانستند و گفتند:متأسفانه رباخواری به امری عادی در میان مردم تبدیل‌شده و امروز بسیاری از مردم ما ربا را حرام نمی‌دانند.

ایشانسپس به کلاه‌برداری اخیر در پاوه اشاره کردند و گفتند:اخیراً فردی، میلیاردها پول مردم را به تاراج برده است؛ این فرد پول افراد را گرفته و از پول خودشان تا مدتی سودی به آن‌ها داده و وقتی سرمایه‌ای هنگفت جمع‌آوری کرده متواری شده و افراد زیادی را گرفتار کرده است.

خطیب جمعه پاوهدر ادامه به سه گروه گرفتار در این قضیه اشاره کردند و گفتند: دسته اول گروهی هستند که سیمایی مذهبی دارند و الآن از ترس آبروی خود چیزی ابراز نمی‌کنند. گروه دوم کسانی هستند که فقیر بوده و در نزد مردم چنین وانمود کرده‌اند که ندار هستند و بعضاً مردم خیرات و زکات خود را به آن‌ها داده‌اند. گروه سوم قشر ثروتمند و پولدار هستند که پول‌های زیادی داده‌اند ولی سند ندارند.

ایشانافزودند: خداوند در قرآن کریم ما را از رباخواری منع می‌کند و می‌فرماید: (یا ایها الذین آمنوا) ای مسلمانان از خداوند بترسید اگر مؤمن هستید دست از رباخواری بکشی

د و اگر حاضر به ترک ربا نیستید آماده جنگ با خدا و پیامبر شوید و به‌عبارت‌دیگر این کار شما اعلان جنگ با خدا و رسول خداست

ماموستا قادریکردها را قومی باشرف و غیرتمند عنوان کردند و خطاب به رباخواران گفتند:ملت کرد در طول تاریخ پاسدار شرف و ناموس خود بوده و قناعت پیشه نموده و اهل سرقت و اختلاس و رباخواری نبوده‌اند، حیف است شما مردم مؤمن که ادعای دین‌داری دارید این کارها را انجام دهید؛ بیائید باهم صداقت داشته باشیم و از رباخواری که جنگ با خدا و رسول است دست بکشیم و به درگاه خداوند توبه کنیم.

امام‌جمعه پاوهدر خصوص اینکه چرا اسلام با ربا مخالف است، گفتند:اسلام دین جهد و کار و عمل و عدل و حق و قناعت و طهارت و فلسفه خلافت انسان کار و عمران و ایمان است. اینکه در خانه بنشینیم و بدون زحمت و تلاش به مال و مکنت برسیم به‌دوراز جهد و تلاش و قناعت است و در نزد اسلام حرام است.

ویادامه دادند:وقتی خانواده و جامعه گرفتار رباخواری شد و فرزندان آن‌ها نیز خون و رگ و پوست‌واستخوانشان از پول ربا پر شد حرف بنده و امثال بنده نیز تأثیر چندانی ندارد.

ایشانسپس به زنان اصحاب در زمان پیامبر اسلام (ص) اشاره کردند و گفتند: این شیر زنان وقتی شوهرانشان به‌قصد کار از منزل خارج می‌شدند می‌گفتند: ترا به خدا نان حلال برای ما بیاورید ما می‌توانیم شکم گرسنه را تحمل‌کنیم اما تحمل آتش دوزخ را نداریم. این زمانه کجا و آن عصر کجا؟

خطیب جمعه پاوهدر بخش دوم خطبه‌ها به بیان حدیثی از پیامبر اسلام از زبان یکی از صحابه کرام ایشان پرداختند و گفتند: یکی از صحابی جلیل‌القدر می‌فرماید: روزی در خدمت پیامبر اسلام (ص) بودم، ایشان فرمود: من از اینکه مردم از مالشان می‌گویند تعجب می‌کنم؛ سه قسمت از مالشان مال آن‌هاست. قسمتی از مال که در زمان حیات آن را خرج می‌کنند و یا به لباس می‌دهند و می‌پوشند و قسمتی را هم که خیرات می‌کنند و قبل از خود برای قیامتشان بایگانی می‌نمایند، دیگر مالی ندارند. بقیه مال و ثروت آن‌ها مال ورثه است.

ویدر ادامه به بیان داستانی از عمر بن عبدالعزیز پرداختند و گفتند: به هنگام فوت عمر بن عبدالعزیز، دوستانش بر بالین ایشان حاضر شدند و گفتند: چرا قبل از خود چیزی را برای فرزندانت جا نگذاشتی؟ او گفت:فرزندانم یا صالح‌اند یا غیر صالح. اگر صالح‌اند به نص قرآن کریم، خداوند آنان را فراموش نمی‌کند و یاری خواهد کرد و اگر ناصالح باشند، چرا به خاطر آنان در قیامت مواخذه شوم و در روز حشر سرم را پایین بیندازم.

ماموستا قادریسپس آزادسازی موصل را به دولت و ملت عراق تبریک گفتند و عنوان کردند:بالاخره بعد از تلاش چندین ماهه ظاهراً موصل از دست داعش آزاد شد؛ شهری که اکنون به ویرانه‌ای تبدیل‌شده و حسب گزارش رسیده 300 مسجد تاریخی آن امروزه به‌طور کامل ویران شده و مردم بسیاری در موصل کشته شده‌اند؛ ما از طرفی خوشحالیم که داعش از موصل رانده شده و از طرفی هم برای موصل که به این حال‌وروز افتاده اشک می‌ریزیم.

ایشاندر پایان خطاب به کاروان سفیران مهربانی کهعازم کربلای معلا و نجف اشرفبودند و با علاقه خاص به جهت شرکت در نماز جمعه در مسجد جامع حضور داشتند، ضمن  تشکر بخاطر اینکه جمعه پاوه را انتخاب و مردم این دیار را  یادکرده‌اند؛ گفتند: بنده از طرف مردم نمازگزار پاوه مقدم حاج‌آقا کمیل نظافتی و همراهانشان را به پاوه خوش‌آمد می‌گویم؛ ما یک پیام برای شما داریم و آن اینکهسلام این مردم متدین و محب اهل‌بیت را به ساکن کوفه حضرت علی بن ابی‌طالب (رض) برسانید، حضرت علی (رض) عزیز همه ماست و همچنین سلام ما را به شهید بن شهید امام حسین (رض) نیز اعلام کنید، امام حسین (رض) نیز عزیز دل اهل سنت استو اهل سنت بخصوص ساکنین اورامانات، اهل‌بیت را بیش از هرکسی دوست دارند.

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد