اجرای سامانه سردسیری روستاي پالنگان، روانسر منتفی شد/'سیروان' در سربالایی روانسر از نفس افتاد

سرویس: صرفا جهت اطلاعکد خبر: 296382|02:07 - 1396/05/05
نسخه چاپی
اجرای سامانه سردسیری روستاي پالنگان، روانسر منتفی شد/'سیروان' در سربالایی روانسر از نفس افتاد
وزیر نیرو روز سه شنبه آب پاکی را روی دست کرمانشاهی‌ها ریخت و گفت که اجرای طرح 'سامانه سردسیری' در این استان، 'به صرفه' و اجرایی نیست.

به گزارشهزار ماسوله، به نقل از

ایرنا، حمید چیت چیان سوم مرداد در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه که با حضور معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد، گفت: برای دسترسی کرمانشاه به منابع آب سامانه سردسیری ابتدا باید یک یا 2 سد بسازیم و بعد حدود هزار متر پمپاژ آب صورت بگیرد که بسیار هزینه ‌بر است و هیچ محصول کشاورزی وجود ندارد که با این هزینه تولید، توجیه داشته باشد.
او نتیجه گرفت که باید از اجرای طرح سامانه سردسیری 'صرف نظر' کرد.
رود سیروان، مهم ‌ترین و معروفترین رودخانه ناحیه اورامان و پنجمین رودخانه بزرگ کشور در گذشته بدون آنکه حق‌آبه ایران را بپردازد از مرز خارج می شد و پس از ورود به سرزمین عراق و یکی شدن با چند رودخانه دیگر در آغوش دجله آرام می گرفت.
برای گرفتن حق‌آبه ایران مقرر شد که 2 طرح 'سامانه گرمسیری' و 'سامانه سردسیری' اجرا تا هزاران هکتار از زمین های کشاورزی استان های کرمانشاه و ایلام را سیراب و آب شرب جمعیت زیادی هم تامین شود.
طرح سیروان سردسیری از مصوبات هیات وزیران در سفر رهبر معظم انقلاب در سال 90 به استان کرمانشاه است.
در این طرح قرار بود آب سیروان از سد داریان به روستای 'پالنگان' (در شهرستان کامیاران کردستان و چسبیده به کرمانشاه) منتقل و در آنجا با احداث یک سد سپس حفر 12 کیلومتر تونل، به دشت روانسر و مناطق اطراف شهر کرمانشاه سرریز شود.

** اگر صنعت هزینه را تامین کند، طرح را اجرا می کنیم
بنابر اعلام اسدالله رازانی، استاندار کرمانشاه مرحله اول سامانه گرمسیری در ابتدای پاییز امسال به بهره برداری می رسد که طی آن چندین هزار هکتار از زمین های دیم شهرستان های سرپل ذهاب و قصرشیرین در غرب استان آبی می شود.
سیروان سردسیری اما با وجود انجام مطالعات لازم هرگز وارد مرحله اجرایی نشد و اکنون طبق اعلام وزیر نیرو به دلیل هزینه ‌بر بودن، باید آن را کاملا منتفی دانست.
البته پیشتر و در بهمن ماه 95 محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور طی نامه ای به سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه این طرح را از فهرست طرح‌های ملی با ویژگی استانی کرمانشاه حذف کرده و به استان کردستان سپرده بود.
او در رونوشت این نامه به سازمان برنامه و بودجه استان کردستان نوشته بود که 'طرح مذکور دوباره به فهرست طرح‌های ملی با ویژگی استانی آن استان اضافه می‌شود'.
مجتبی نیک کردار، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه در گفتگو با خیرنگار ایرنا در این باره گفت: سامانه سردسیری توجیه اقتصادی ندارد زیرا با توجه به اختلاف ارتفاع حدود یک کیلومتری انتقال آب در این مسیر -همانند انتقال آب از دشت ذهاب به دشت اسلام آباد- نیازمند هزینه هنگفت برای پمپاژ بسیار وسیع و حفر تونل است.
او در عین حال افزود: وزارت نیرو از ورود سرمایه ‌گذاران بخش خصوصی برای اجرای طرح انتقال آب به دشت روانسر استقبال می‌کند زیرا با این کار علاوه بر پوشش آبی زمین های دیم دشت روانسر و سنجابی باعث پر آب شدن رود قره سو هم می شود.
مشابه همین سخنان را هم روز سه شنبه وزیر نیرو بیان کرد و گفت: در نیمه غربی استان به هر میزانی که بخش صنعت آب درخواست کند، در اختیار آن قرار می دهیم اما در نیمه شرقی (محدوده طرح سامانه سردسیری) سرمایه گذاران باید هزینه انتقال آب را متقبل شوند.

** اصلاحیه استاندار بر سخنان وزیر
البته صنعت تنها بخشی از هدف اجرای سیروان سردسیری بود و بیشتر از صنعتگران، این کشاورزان منطقه بودند که برای آبی شدن زمین هایشان لحظه شماری می کردند.
استاندار کرمانشاه در جلسه شورای اداری دیروز در این باره عنوان کرد: با وجود داشتن هشت درصد منابع آبی کشور، 75 درصد زمین های این استان دیم است و دشت های کرمانشاه تشنه هستند.
او همچنین در مراسم بهره برداری از سد 'جامیشان' شهرستان سنقر و کلیایی گفت: کرمانشاه 1.5 درصد مساحت، هشت درصد آب و شش درصد زمین های کشاورزی کشور را دارد اما سهم آن از تولیدات بخش کشاورزی تنها 2 درصد است به همین دلیل انتظار بزرگ ما موافقت وزارت نیرو با اجرای سامانه سردسیری است.
وزیر نیرو اما پاسخ این استدلال ها را در جلسه شورای اداری کرمانشاه اینگونه داد که 'متوسط بارندگی در این استان بیش از 490 میلی متر است و این یعنی دو برابر میانگین کشوری و به همین دلیل باید از امکان کشت دیم استقبال کنیم.'
رازانی هم جواب داد که برداشت شما از بارش ها در کرمانشاه درست نیست زیرا به عنوان مثال بارش ها در شهرستان پاوه بسیار زیاد و هم اندازه شمال کشور است اما این شهرستان اصلا زمین کشاورزی ندارد؛ در نقاط دیگر استان نیز بارندگی ها هیچ نظم خاصی ندارد و گاه تا حدود سه ماه هم بارشی وجود ندارد که در چنین شرایطی کشت دیم بشدت ضربه می خورد.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت و بیش از 24 هزار کیلومتر مربع مساحت دارای 940 هزار هکتار زمین کشاورزی و باغ است که تنها حدود 25 درصد آن آبی است اما انتقال آب سیروان این آمار را به طرز چشمگیری بالا می برد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد