مراسم رونمایی از کتاب «ماموستا» در یادمان شهدای پاوه برگزار شد

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 296479|21:51 - 1396/05/25
نسخه چاپی
مراسم رونمایی از کتاب «ماموستا» در یادمان شهدای پاوه برگزار شد
با حضور مسئولين كشوري و استاني، طي مراسمي در يادمان شهداي پاوه، كتاب «ماموستا» رونمايي شد.

به گزارشهزار ماسوله، با همت سپاه ناحيه پاوه و با حضور فخر زاده مسول دفتر حفط ونشر ارزش های دفاع مقدس از دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالي)، حمزه زاده قائم مقام حوزه هنری کشور، قاسمی پور مسول دفتر ادبیات پایداری امور استان ها در تهران، قدمی مسول شبهای خاطره کشور ، معاون هماهنگ كننده فرماندهي سپاه حضرت نبي اكرم(ص) استان كرمانشاه، فرماندار پاوه و برخي مسئولين استاني و شهرستاني طي مراسمي در يادمان شهداي پاوه، كتاب «ماموستا» رونمايي شد.

 

در ابتداي اين مراسم امام جمعه پاوه در سخناني ضمن خير مقدم به مهمانان و با اشاره به آيه اي از قرآن كريم اظهار داشت: قران كريم به پيامبر مي فرمايد: اي پيامبر شما قصه هاي گذشتگان و آن چه كه در گذشته اتفاق افتاده و آثارش باقي مانده است را براي نسل حاضر بيان كن، اميد است كه نسل حاضر درس عبرت بگيرند.

 

ماموستا ملا قادر قادري با بيان اينكه شهرستان پاوه داراي پنج شهر مي باشد گفت: اين شهرستان 650 شهيد در راه انقلاب و امنيت ايران و همراهي با نظام اهدا كرده است.

 

وی با اشاره به خاطراتی از حماسه ۲۶ مرداد پاوه گفت: شب ۲۵ مرداد ۵۸ شب رعب بود، در روز ۲۶ مرداد بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران با اعلام پیام نجات، دلسوزی و حمایت خود از مردم این منطقه، حصر پاوه شکسته شد.

 

وي تعداد شهداي اين حماسه را بيش از 40 نفر عنوان كرد و گفت: حضور ما هم امروز در اين مكان و در جوار شهداي اين حادثه ، حقيقتا با هدف تجليل و گرامي داشت ياد و خاطره آن بزرگواران است.

 

وي در بخش ديگري از سخنان خود اظهار كرد:  هر قومي اگر تاريخ نداشته باشند مرده است و اگر تاريخ هر قومي درست تحليل و يا نقل نشود ، امانت داري ان قوم حفظ نشده و سابقين هم به صورت مطلوب معرفي نشده اند.

 

امام جمعه پاوه با بيان اينكه اين مراسم ، مراسم شب خاطره و قصه گويي است كه اگر اين خاطرات نباشد قومي مرده هستيم گفت: در اين مملكت پس از 38 سال از وقوع انقلاب، هنوز جنگ با ما تمام نشده است و هنوز دشمن با ما اعلام آتش بس نكرده است اما ما در طول اين سالها در كنار هم ايستاده و وحدت داشته ايم.

 

ماموستا قادري با اشاره به چگونگي شهادت شهيد حججي تصريح كرد: اين اقدام با كدام الله اكبر صورت مي گيرد، هر مسجدي مسجد نيست و هر الله اكبري، هم الله اكبر نيست و بلكه تبيين اين دو كلمه هم بر عهده ما روحانيون است .

 

وي در پايان گفت: اين كتاب به طور كلي در دفاع از اسلام، دفاع از انقلاب، دفاع از مردم و دفاع از رهبري و در طي سه سال و با زحمات نويسنده آن جناب آقاي علي رستمي تاليف شده است.

 

در ادامه تنی چند از رزمندگان و پیشمرگان مسلمان کرد به بیان خاطرات آزادسازی پاوه خواهند پرداختند كه برادر شهيد باباخاص در سخناني اظهار كرد: ابتدا تشكل ها و گروهك هايي در مرداد 1358 در شهرستان پاوه و با یک جنگ روانی حمله گسترده‌ای را به منطقه انجام و شهرستان را محاصره كردند.

علي احمد باباخاص افزود: این حملات باعث شد برخی از نقاط شهر پاوه از دست برود اما برخي نقاط ديگر تا لحظات آخر ایستادگی کردند.

 

وي گفت: اين گروهك ها براي تبليغ اهداف خود عليه انقلاب و مردم اقدام كردند اما مردم شهرستان پاوه با يك هدف و يك سنگر از حملات انها دفاع كردند .

 

تلاش و فعالیت و ایده ما دفاع از اصول انقلاب بود. گروهک‌ها برای تبلیغ اهداف خود به صراحت به روزه خواری و خرید و فروش مهامات دست می‌زدند تا اینکه جوانان مذهبی در مقابل این حرکت ضد دینی راهپیمایی و تحصن کردند و بنده در جمع جوانان در فرمانداری اذان گفتم و نماز را اقامه کردیم. جنگ و هجوم ضد انقلاب و دفاع ما آغاز شد و منجر به شهادت تعداد زیادی از نیروهای بومی و غیر بومی شد که در هدف مشترک بودیم.

 

برادر شهیدان باباخاص ادامه داد: مردم در مقابله با ضد انقلاب ایثار و مقاومت و ثابت قدم بودند و به کمک یاران شهید اصغر وصالی رفتند. اولین شهید شهر پاوه بعد از اینکه در برابر ضد انقلاب ایستادگی کرد «عبدالغنی باباخاص» بود. او در یک درگیری پس از اینکه مهامات‌اش تمام می‌شود به دست ضد انقلاب اسیر می‌شود. ایشان بدون هیچ التماس و خواهشی مورد تیر کینه ضد انقلاب قرار می‌گیرد و سینه و سر و تمام وجودش آماج گلوله قرار می‌گیرد.

 

در ادامه سرهنگ حسین ذهاب ناظری از خلبانان دوران هشت سال دفاع مقدس نيز با بيان خاطراتي از حماسه 26 مرداد پاوه گفت: در روز 25 مرداد 58 پاوه ، مردم بومي شهرستان پاوه ايستادگي سرسختانه اي را از خودشان نشان دادند اما با وجود آنكه برخي از نقاط شهر بدست دشمن افتاده بود اما  ژاندارمی و سپاه ایستادگی کردند.

وي افزود: حضور شهيد چمران و ايستادگي مردم اين منطقه از عناصر مهم شكست حصر پاوه بودند.

 

وي گفت: يكي از مصيت هاي اين حماسه كه شهيد چمران هم به ان اشاره كرده است سقوط هلي كوپتر در حين انجام عمليات انتقال مصدومان بود كه مشخص نبود كه آيا اين سقوط ناشي از نقص فني هلي كوپتر و يا عدم برقراري تعادل توسط خلبان بود.

 

وي گفت: در سقوط اين فروند، دو خلبان آن كه يكي از انها در راه بيمارستان بود شهيد شدند، و بنا به گفته دكتر چمران هم، يكي از دوستان نزديك ايشان هم كه هلي كوپتر در چندين مرحله به زمين خورد، باعث شهيد شدن يكي از دوستان نزديك دكتر چمران شد.

 

در ادامه حمزه زاده قائم مقام حوزه هنري كشور نيز در سخناني اظهار كرد: اميدوارم كه مجموعه كتابهايي كه در حفظ ارزشهاي انقلاب تدوين و تاليف شده اند اين ظرفيت را داشته باشد كه براي جوانان ما شرايطي را فراهم كنند كه در اين حوزه فعاليت داشته باشند كه مملكت خود را سرافراز كنند.

در ادامه قاسمی پور مسول دفتر ادبیات پایداری امور استان ها در تهران نيز در سخناني اظهار داشت: مردم ما در طول اين 40 سال با اين رشادت هاي خود هويت و استقلال خود را به ثبت رسانده اند.

وي افزود: با اين خصوصيات و ويژگيها صفحات تاريخ را اگر ورق مي زنيم شاهد ايستادگي ها و جانفشاني ها و مقاومت ها و تلاش هايي هستيم كه امروز بايد ياد آن رشادت ها را گرامي بداريم.

 

وي گفت: ماموستا ملا قادر قادري از شخصيت هايي است كه در طول اين 40 سال جان و مال خود را به خطر انداخته اند، و پاي اين انقلاب ايستاده اند من از نزديك شاهد تلاش هاي ماموستا بوده ام.

 

گفتني است در تاريخ 4 خرداد ماه سال جاري ماموستا قادري ماكت اين كتاب خود را در ديداري كه با رهبر معظم انقلاب در برنامه شب‌های خاطره‌ی دفاع مقدس داشتند، به رهبر انقلاب اهدا كردند.

 

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد