ماموستا قادري:

سهل‌انگاری در رانندگي ، چراغ زندگی‌ را برای همیشه خاموش مي كند/طوفان ايرما در آمریکا نشانه عظمت پروردگار متعال است

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 296614|00:41 - 1396/06/25
نسخه چاپی
سهل‌انگاری در رانندگي ، چراغ زندگی‌ را برای همیشه خاموش مي كند/طوفان ايرما در آمریکا نشانه عظمت پروردگار متعال است
امام‌جمعه پاوه دراین‌باره افزودند: شاید بیمه در جمهوری اسلامی شما رانندگان خاطی را کمک کند اما شما به قرآن گوش کنید که می‌فرماید: اگر کسی از شما کسی دیگر را حتی به‌صورت غیر عمد بکشد باید به خانواده او دیه پرداخت کند، سپس عبدی را آزاد کند.

به گزارشهزار ماسوله، به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه پاوه؛حاجماموستاملاقادرقادریدر خطبه‌های جمعه (۲۴ شهریورماه 96) که با حضور انبوه و باشکوه مردم مؤمن پاوه، در مسجد جامع اقامه شد، در مقدمه سخنان خود به پیش‌بینی‌های پیامبر اکرم (ص) در ۱۴۰۰ سال پیش اشاره کردند و گفتند: در بسیاری از عصور پیش‌بینی‌های پیامبر اسلام(ص) خود را عملاً نشان داده است. ازجمله فرموده است در آینده فتنه‌ها، بحران‌ها و مصائب زیادی پیش می‌آید؛ انسان مؤمن صبح از خانه خارج می‌شود اما شب وقتی‌که به منزل برمی‌گردد دچار انحراف در فکر و عقیده شده است و یا شب در میان خانواده خود مؤمن است اما در اثر ارتباط با دیگران از طریق مهمانی و یا هم‌صحبتی دچار انحراف فکری می‌شود.(يُصْبِحُ الرَّجُلُ مُؤْمِنًاوَيُمْسِي كَافِرًا أَوْ يُمْسِيمُؤْمِنًا وَيُصْبِحُكَافِرًا )

امام‌جمعه پاوهدر ادامه افزودند: اگر لحظه‌ای به اوضاع دنیا نگاه کنیم می‌بینیم که ما در آن عصر قرارگرفته‌ایم که رسول خدا (ص) پیش‌بینی کرده است.

ماموستا قادریدراین‌باره خاطرنشان کردند: امروزه وضع زنان و مردان ما خوب نیست، زن مسلمان که پرورش‌یافته والدین مسلمان و بزرگ‌شده اورامان و درس‌خوانده آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی است؟ خیلی ساده سوار ماشین می‌شود و شوهر و فرزندانش را تنها می‌گذارد و وارد احزاب ضد قرآن، ضد دین و ضد اسلام می‌شود و یا پسر جوانی از خانواده ای مسلمان صبح از منزل خارج می شود، روز بعد در یک تشکیلات ضد اسلامی وارد و علیه آئین آباء و اجداد خود جبهه می گیرند.

ویدر ادامه با اشاره به آیات ۴۵ و ۴۶ سوره مبارکه کهف گفتند: خداوند متعال در آیه ۴۵ می‌فرماید: باران قطره‌قطره بر زمین می‌بارد و دانه‌های سخت را نرم و آنان سر از خاک برمی‌آورند و کم‌کم نرم می‌شوند و گل می‌دهند و به ثمر می‌نشینند و بعد از مدتی خشک شده و از بین میروند و در آیه ۴۶ نیز به انسان‌ها تذکر می‌دهد که مال و اولاد زینت دنیایی هستند و آنچه به درد ما می‌خورد و دائمی است باقیات‌الصالحات است. هشیار باشد بهتر از مال و اولاد ثواب الهی و امیدی است که در آینده به آن می‌رسید.

ایشانسپس به بهار جوانی و خزان پیری اشاره کردند و گفتند:جوانی مثل بهار و زودگذر است، ایام جوانی پایان می‌یابد و لاجرم ایام پیری فرا خواهد رسید و ما در برابر بادهای زندگی توان مقابله نخواهیم داشت و زمانی فرا خواهد رسید که عمر و زندگی ما به پایان می‌رسد چه‌بهتر که زاد و توشه‌ای با خود به آن دنیا ببریم.

خطیب جمعه پاوهسپس به تفسیر امام فخر رازی در ذیل آیه ۴۶ سوره مبارکه کهف اشاره کردند و گفتند: امام فخر رازی می‌فرماید: زینت‌های دنیایی فقط مال و فرزندان نیستند اما این دو بسیار مهم هستند و به همین دلیل خداوند آن‌ها را در قرآن آورده است تا ما انسان‌ها را فریب ندهند.

ماموستا قادریبه زینت‌های دنیایی اشاره کردند و گفتند: در زمان پیامبر بزرگوار (ص) همانند زمان ما زینت ها مثل امروز نبودند، معهذا خداوند تبارک‌وتعالی نیز به یاران رسول الله (ص) تذکر داده که مال و فرزند شمارا فریب ندهد.

ایشان در ادامه به جمله‌ای از حضرت علی اشاره کردند و گفتند: حضرت علی (رض) می‌فرماید:"النَّاسُ أَبْنَاءُ الدُّنْيَا،"مردم فرزند این دنیا هستند و هیچ فرزندی از پدرش بدش نمی‌آید؛ ما نباید ضد دنیا باشیم ولی باید بکوشیم دنیا در اختیار ما باشد نه ما در اختیار دنیا.

ویدر ادامه تعدادی از باقیات‌الصالحات را برشمردند و گفتند: تلاوت قرآن، احترام به والدین، وفای به عهد، ترحم به همسر و اهل‌بیت، امربه‌معروف و نهی از منکر، شکر خدا به هنگام رفاه و صبر به هنگام بلا، اکرام به مهمان، احسان به همسایه، صداقت در معامله، تسبیحات، ذکر و صلوات بر سید رسولان(ص)، از باقیات‌الصالحات هستند که هر انسان مسلمانی که دوست دارد در قیامت سربلند باشد باید آن‌ها را انجام دهد

ماموستا قادریدر بخش دوم خطبه‌ها به حوادث رانندگی در کشور اشاره کردند و گفتند:در میان کشورهای جهان کشور ما دومین کشور ازلحاظ حوادث رانندگی است و این امر شایسته ملت متدین، متمدن، فرهنگی و انقلابی ایران نیست.

ویافزودند: اخیراً سایت سلامت نیوز گزارش مفصلی از حوادث رانندگی از سال ۸۴ تا شهریور ۹۶ تحت عنوان " ایست به اتوبوس‌های مرگ " منتشر کرده و نتیجه گرفته است که در سال ۲۰ هزار نفر در حوادث جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند و تقریباً چیزی حدود چهار برابر نیز مصدوم می‌شوند و در سال حدود ۱۰۰ هزار نفر در حوادث رانندگی یا فوت می‌کنند و یا مصدوم و زخمی می‌شوند و برای این امر باید چاره ای پیدا کنیم.

خطیب جمعه پاوهسپس دلایل و عوامل حوادث رانندگی را برشمردند و گفتند: عوامل مهمی که در حوادث و تصادفات رانندگی نقش عمده‌ای دارند عبارت‌اند از۱-ماشین‌هایما اکثراً استاندارد نیستند۲-جاده‌هاهم استاندارد لازم را برای رانندگی ندارند۳-بسیاری از رانندگان هم سهل‌انگار و بی‌توجه هستند.۴-بیمه(متأسفانه رانندگان وقتی‌که مردم را می‌کشند می‌گویند مشکلی نیست بیمه داریم غافل از آنکه در مقابل خانواده مقتول و در پیشگاه خداوند متعال و قانون مسئول هستند و باید جوابگو باشند)

ایشاندر ادامه ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های متوفیان حوادث رانندگی به حوادث اخیر اورامانات و هرمزگان اشاره کردند و گفتند:خداوند انسان را خلق کرده است که زندگی کند اما در اثر سهل‌انگاری یک راننده چراغ زندگی‌اش برای همیشه خاموش می‌شود. ما ضمن ابراز همدردی با تمامی خانواده‌های کشته‌شدگان حوادث رانندگی خصوصاً خانواده بچه‌هایی که در هرمزگان کشته شدند و نیز متوفیان تصادفات اخیر منطقه خودمان و دعا برای شفای عاجل مصدومان به رانندگان بی‌احتیاط می‌گوییم: به خاطر خدا از خدا بترسید.

امام‌جمعه پاوهدراین‌باره افزودند: شاید بیمه در جمهوری اسلامی شما رانندگان خاطی را کمک کند اما شما به قرآن گوش کنید که می‌فرماید: اگر کسی از شما کسی دیگر را حتی به‌صورت غیر عمد بکشد باید به خانواده او دیه پرداخت کند، سپس عبدی را آزاد کند و اگر آزادی عبد میسور نبود، ۶۰ روز روزه بگیرد و در قانون جمهوری اسلامی نیز باید یا به زندان برود و یا جریمه نقدی شود.

ماموستا قادریدر پایان خطبه دوم خطاب به مأموران راهنمایی و رانندگی و رانندگان گفتند:جاده‌های اورامانات از بدترین جاده‌های ایران، ماشین‌ها هم زیاد و احتیاط هم کم است، اگر چه راهنمایی و رانندگی هم زحمت خود را می‌کشد، اما فقط نباید به جریمه اکتفا و تربیت و اصلاح را فراموش کنند، چرا که جریمه هم زیاد جواب نداده است.

خطیب جمعه پاوهدر بخش سوم خطبه‌ها به طوفان ایرما اشاره کردند و گفتند: این طوفان با سرعت ۲۰۹ کیلومتر در ساعت بخشی از امریکا را درنوردید و دولت آمریکا در ایالت فلوریدا و اطراف آن ۶ میلیون انسان را جابجا و به مناطق امن برد و ۳۳۰ میلیارد دلار به آمریکا خسارت وارد آمد.

ایشانوزش این طوفان در آمریکا را نشانه عظمت پروردگار متعال دانستند و گفتند:این طوفان تذکری به امریکا و سایر کشورها بود تا از این تذکر الهی درس بگیرند و از ظلم و انسان کشی و استعمار کشورها برای تأمین مصالح خودرست بردارند. اما متأسفانه آن‌ها در خواب غفلت‌اند و بیدار نمی‌شوند.

ماموستا قادریدر پایان سخنان خود به جمله‌ای از حسن بصری اشاره کردند و گفتند: روزی حسن بصری در بازار بصره قدم می‌زد عده‌ای به او رسیدند و گفتند: قلب ما غافل است و درون ما را خواب فراگرفته است چکار کنیم بیدار شویم؟ حسن بصری گفتدرون شمارا خواب نگرفته است بلکه درون شما مرده است، انسان به خواب رفته با یک حرکت بیدار می شود، درون شما با صد حرکت هم بیدار نخواهد شد، پس مرده است.

ایشانگفتند: به‌راستی این‌همه مصیبت انسان‌ها به این دلیل است که درون اکثر ساکنان زمین مرده است. امیدواریم این تذکرات ما را از خواب غفلت بیدار کند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد