مدير كل اداره ميراث فرهنگي استان در اولين نشست فعالين عرصه گردشگري در پاوه؛

استان كرمانشاه با ظرفيت هاي موجود در بحث گردشگري، موفق نبوده است

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 296729|21:23 - 1396/07/26
نسخه چاپی
 استان كرمانشاه با ظرفيت هاي موجود در بحث گردشگري، موفق نبوده است
مدير كل ميراث فرهنگي استان كرمانشاه با اشاره به عدم موفقيت كل استان در حوزه گردشگري به نسبت ظرفيت هاي موجود گفت: عدم شناختن استان و معرفي آن به ديگر مناطق از مهمترين عاملي است كه امروز گردشگري در سطح استان به مرحله توفيق نرسيده است.

به گزارشهزار ماسوله، مدير كل اداره ميراث فرهنگي استان كرمانشاه در اولين نشست فعالين و سرمايه گذاران عرصه گردشگري كه با حضور نماينده مردم پاوه و اورامانات در سالن جلسات فرمانداري شهرستان پاوه برگزار شد در سخناني اظهار داشت: نكات منفي گردشگري، اين است كه ميراث فرهنگي و صنايع دستي از محيط زيست هزينه مي نمايد تا براي افرادي اشتغال ايجاد كنند و حتي امروز در كشورهايي كه در بحث گردشگري پيشرو هستند ممكن است نگران اين باشند كه چرا گردشگري را طوري مديريت نمي كردند كه مخرب محيط زيست نباشد.

 

مهندس بالايي افزود: اين مهم است كه ما واقعا برخي سرمايه هاي طبيعي و زيست محيطي ما نه قابل تجديد و نه قابل ايجاد هستند و لذا به هر قيمتي ما راضي به توسعه گردشگري نيستيم چرا كه بايد اين فرصت هاي طبيعي هم براي نوادگان و آيندگان باقي بماند.

 

وي ادامه داد: در بحث گردشگري 28 دستگاه در حوزه زير ساخت و مقولات مرتبط با گردشگري موثر هستند، كه در بخش هاي مختلفي بايد انجام گيرد اما زماني بايد گردشگري تعريف شود كه حتما فردي در مبدا ديگري به غير از آن حوزه، حضور يافته باشد و حداقل قيدي تحت عنوان اقامت را داشته باشد.

 

بالايي گفت: توجه به اينكه اگر در گردشگري به دنبال منافع آن هستيم بايد به دنبال مديريت اقامت آن نيز باشيم كه در غير اين صورت منافع آن عايد منطقه نمي شود.

 

مدير كل ميراث فرهنگي استان كرمانشاه با اشاره به عدم موفقيت كل استان در حوزه گردشگري به نسبت ظرفيت گفت: عدم شناختن استان و معرفي آن به ديگر مناطق از مهمترين عاملي است كه امروز گردشگري در سطح استان به مرحله توسعه نرسيده است.

 

وي خاطر نشان كرد: در حوزه گردشگري عوامل مديريت و محرك هاي گردشگري را نداريم ، اما حضور فعالين اين شهرستان آغاز خوبي مي تواند باشد تا اين محرك ها را بشناسيم .

 

وي با بيان اينكه دفاتر مسافرتي يكي از محرك هاي خوب در حوزه گردشگري است گفت: مديرت خدمات سفر در مبدا و در مقصد توسط اين دفاتر انجام مي شوند در حالي كه ما در سطح استان دفاتر قدرتمندي را نداريم و اساسا متخصص در اين زمينه و مراكز آموزشي كه چنين نيروهايي را تربيت بكنند نداريم.

 

مهندس بالايي گفت: بايد در يك حركت همگاني نيروها و علاقه مندان به حوزه گردشگري را هدايت كنيم تا به ايجاد دفاتر اقدام و يا به عنوان معرف منطقه خود جهت جذب مسافر فعاليت داشته باشند.

 

وي ادامه داد: خوشبختانه سليقه گردشگران ما در كشور به دو دليل تنوع و فرار از نگراني هاي شهري و در نظر گرفتن بودجه اقتصادي منجر به اين شده است كه به دنبال مكان هاي متنوع و بوم گردي باشند.

 

وي تصريح كرد: در اين شرايط هزينه هاي ما را در بحث گردشگري و ايجاد اقامتگاههاي مجلل، خيلي كاهش داده است.

 

وي ادامه داد: شورا و شهرداري هم بايد علاوه بر مديريت بحث شهري براي ساكنين آن، به بحث شهر گردشگري در فراهم نمودن بستر هاي لازم براي مسافران و گردشگران هم  توجه داشته باشند.

 

فرماندار شهرستان پاوه نيز در ابتدا در سخناني ضمن خير مقدم به مهمانان اظهار داشت: شهرستان پاوه اگر هيچ اقدامي در حوزه اشتغال را نداشته باشد اما به واسطه برگزاري برخي جلسات و اتاق فكر شايد يكي از نمادهاي تلاش شهرستاني در حوزه گردشگري بوده است.

 

پرويز ايده پور افزود: اين شهرستان به عنوان شهرستان گردشگري معرفي شده است و در اين راستا شوراها و دهياران و گروههاي فعال همواره با ما ياري كرده اند.

 

وي گفت: اميدواريم كه فعاليت در حوزه گردشگري موجبات اين باشد كه در سال اقتصاد مقاومتي و ايجاد اشتغال كه براي ما بسيار مهم است، تحقق خاصي براي اشتغال جوانان داشته باشيم.

 

در ادامه رئيس اداره ميراث فرهنگي شهرستان پاوه نيز به ارائه گزارش عملكرد اين اداره پرداخت و اظهار كرد: شهرستان پاوه داراي دو هتل ، 14 مهمانسرا، 15 اقامتگاه بين راهي، 19 اقامتگاه در دست اقدام، فعاليت 2هزار نفر صنعتگر شناسنامه دار، 50 نفر تحت پوشش بيمه ، يك دفتر خدماتي مسافرتي، 14 اثر ثبتي و 10 اثر آماده ثبت، يك پايگاه ثبت جهاني اورامان، دو موزه روستايي و يك موزه شهري از شهرستاني هايي است كه در دو سال گذشته ادبيات گردشگري را مكتوب نموده است.

 

هادي شريفي افزود: ادارات ميراث فرهنگي شهرستان هاي اورامانات با كمبود نيروي متخصص و آموزش ديده، كمبود زير ساخت مناسب از جمله راههاي مواصلاتي ، كمبود اعتبارات در بحث گردشگري ، عدم وجود امكانات رفاهي و بالا بودن مقدار تعيين شده براي حريم راه ها مواجه هستند.

 

در ادامه دكتر برهان ولدبيگي، كوثر فخري، خانم نوري از نودشه، رستم زاده از باينگان، فريبرز عزيزي از روستاي زردويي، مراد ويسي به عنوان نماينده دهياران، خانم هدايتي عضو شوراي شهر بانه وره و احسن احمدي عضو شوراي شهر پاوه نيز به ايراد سخناني در بحث گردشگري در منطقه پرداختند.

 

متعاقبا سخنان نماينده مردم پاوه و اورامانات در مجلس نيز كه در اين نشست به ارائه سخناني پرداخت انتشار داده خواهد شد.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد