در واکنش به خبر اجرای یک طرح؛

اجرای رجیستری موبایل مساوی با طوفان افزایش قیمت گوشی/ طرح در هاله ای از ابهام

سرویس: اجتماعیکد خبر: 296743|21:35 - 1396/07/30
نسخه چاپی
اجرای رجیستری موبایل مساوی با طوفان افزایش قیمت گوشی/ طرح در هاله ای از ابهام
اجرای طرح ثبت گوشی های تلفن همراه در شبکه یا همان رجیستری طرحی است که سالها به تاخیر افتاده اما بر اساس آخرین اخبار این طرح قرار بود از اول آبان اجرایی شود. از آنجا که 90 درصد گوشی های وارداتی موجود در بازار قاچاق است آیا در پی اجرای این طرح شاهد افزایش قیمت گوشی نخواهیم بود؟

به گزارشهزار ماسوله، طرح رجیستری یا ثبت گوشی در شبکه از سال 85 مطرح شده و اجرای آن چندین بار به تاخیر افتاده است؛ آخرین بار نیز قرار بر اجرای طرح مذکور در مهر ماه سال گذشته بود اما باز هم به تاخیر افتاد و در نهایت بنا است که از اوایل آبان  بر اساس هماهنگی های انجام شده با دستگاه های مربوطه به طور سراسری اجرا شود.

عدم اجرای طرح مذکور با وجود اینکه چند سالی است مطرح شده سبب جدی نگرفتن آن توسط فروشندگان می شود به گونه ای که عده ای معتقدند این طرح اجرایی نخواهد شد و در صورت اجرا شکست می خورد چه اینکه در مهر ماه سال گذشته نیز در پی انتشار اخباری مبنی بر اجرای این طرح بسیاری از فروشندگان نسبت به سیم کارت گذاری روی گوشی های قاچاق موجود در انبارهای خود اقدام کردند.

 

دستیابی به اطمینان برای رفع نواقص فنی طرح رجیستری

حسین فلاح؛ رئیس سازمان تنظیم مقررات رادیویی گفت: برای رفع نواقص فنی این طرح به اطمینان خوبی رسیده ایم البته خبر مطلقی وجود ندارد.

اجرای طرح رجیستری گوشی باعث اطمینان بخشی به خریداران می شود به گونه ای که طراحان طرح رجیستری گوشی اجرای این طرح را سبب خارج شدن گوشی های قاچاق از چرخه توزیع بازار، افزایش خدمات دهی و ضمانت و پیشگیری از زیان دهی ناشی از حقوق گمرکی به دولت می دانند.

با این حال آنچه قابل انتظار است افزایش قیمت گوشی های تلفن همراه پس از اجرای طرح رجیستری است چه اینکه با ورود شرکتهای انحصاری ذی نفع و نیز اعمال عوارض گمرکی و مالیات تبعا افزایش قیمت نیز رخ خواهد داد.

 

طرح رجیستری موبایل به آرامی اجرا می شود

دهقانی نیا؛ مدیر کل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: درصدد اجرای تدریجی طرح رجیستری موبایل هستیم.

وی با اشاره به اینکه با قطعیت نمی توان گفت که در پی اجرای این طرح قیمتها افزایش می یابند افزود: اما به هر حال اقداماتی را برای جلوگیری از افزایش قیمت انجام خواهیم بود به گونه ای که به یک باره همه انواع گوشی را تحت اجرای طرح قرار نمی دهیم.

دهقانی نیا خاطر نشان کرد: این طرح به تدریج و با هماهنگی وارد کنندگان انجام خواهد شد و سازمانهای تعزیرات حکومتی و  حمایت از حقوق صرف کنندگان نیز رد این راستا همکاری و مشارکت دارند.

 

اجرای طرح رجیستری با اولویت گوشی های پر مصرف

سید محمود نوابی؛ رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان گفت: در ابتدا این طرح بر روی گوشی های پر مصرف اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه از مدتها بل قرار  بر اجرای طرح رجیستری موبایل بود افزود: این طرح به دلیل یک سری ملاحظات نظیر جلوگیری از ایجاد تنش یکباره در بازار و ایجاد مشکل برای مصرف کنندگان به تاخیر افتاد و قرار است به تدریج و بر اساس تقسیم بندی هایی اجرایی شود.

آنچه قابل توجه است نگرانی برخی از مردم از این موضوع است که ممکن است برخی از قاچاقچیان با روشهایی فنی بتوانند طرح رجیستری موبایل را دور بزنند و در نهایت این طرح تنها سبب افزایش قیمت گوشی شود البته وزیر ارتباطات نیز بر این موضوع که طرح رجیستری به معنای گرانی نیست تاکید کرده است اما به واقع از آنجا که 90 درصد گوشی های وارداتی موجود در بازار قاچاق است باید دید که دستگاه های نظارتی برای گران تر نشدن قیمت گوشی ها چه تضمینی را ارائه خواهند داد؟

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد