يادداشت/ زهرا حكيمي؛

غير حرفه اي بودن انتشار اخبار زمين لرزه ها بدون استناد به نظر كارشناسان

سرویس: اجتماعیکد خبر: 296996|10:54 - 1396/10/04
نسخه چاپی
غير حرفه اي بودن انتشار اخبار زمين لرزه ها بدون استناد به نظر كارشناسان
یکی از مهمترین وظایف مؤسسه ژئوفیزیک ثبت لرزه‌های خفیف و شدید و اطلاع‌رسانی درباره‌ی آنها است ولی آیا انتشار این قبیل خبرها از جانب رسانه‌های رسمی بدون استناد به نظر کارشناسان زلزله‌نگاری و مشخص شدن درجه اهمیت آنها امری حرفه‌ای است؟

به گزارشهزار ماسوله، زلزله از جمله حوادثی است که برای رسانه‌ها ارزش خبری بالایی دارد، اما به طور معمول ارزش خبری آن برای زلزله‌هایی با ریشتر بالا است که خرابی به همراه دارند. چرا که زمین هر روز صدها بار می‌لرزد که حتی خیلی از این لرزه‌ها احساس هم نمی‌شوند.

 

زلزله کرمانشاه و خرابی های حاصل از آن موجب شده تا خبر زلزله به یک خوراک خبری در کانال‌های تلگرامی و حتی سایت‌ها و خبرگزاری‌های رسمی تبدیل شود و توجه مردم را به این موضوع جلب کنند. مسئله اینجا است که برخی رسانه‌ها با انتشار اخبار زلزله‌های یک و دو ریشتری که تا مدتی پیش امری عادی، طبیعی و غیرمهم بود، به نگرانی مردم در این خصوص دامن می‌زنند. این امر سبب ایجاد ترس و جو روانی در میان مردم مناطق آسیب‌دیده یا حتی شهرها و استان‌های همجوار شده است. زلزله‌هایی که حتی ممکن است ارزش خبری چندانی نداشته باشند ولی رسانه‌ها بدون ارائه تفسیر درست از اعداد و رقم‌شان، صرفا از مؤسسات مربوط مثل ژئوفیزیک تهران نقل می‌کنند.

 

اگرچه یکی از مهمترین وظایف مؤسسه ژئوفیزیک ثبت لرزه‌های خفیف و شدید و اطلاع‌رسانی درباره‌ی آنها است ولی آیا انتشار این قبیل خبرها از جانب رسانه‌های رسمی بدون استناد به نظر کارشناسان زلزله‌نگاری و مشخص شدن درجه اهمیت آنها امری حرفه‌ای است؟

 

زهرا حکیمی / خبرنگار حوزه رسانه

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد