آئین رونمایی از کتاب مشاهیر پاوه برگزار شد

سرویس: اجتماعیکد خبر: 297023|17:21 - 1396/10/09
نسخه چاپی
 آئین رونمایی از کتاب مشاهیر پاوه برگزار شد
کتاب مشاهیر پاوه طی مراسمی با حضور مسئولان، علما، ادبا و فرهیختگان این شهرستان روز شنبه رونمایی شد.

به گزارشهزار ماسوله، به نقل از ایرنا، در این آئین، عدنان معاذی از گردآوردندگان این کتاب گفت: بعد از هفت سال تلاش بی وقفه موفق به جمع آوری و چاپ این کتاب ارشمند شدیم.
وی افزود: این کتاب در 500 صفحه مشتمل بر آثار 35 نفر از شاعران پاوه است که در طول 500 سال گذشته یعنی از اوایل صفوی تا اواخر پهلوی در این دیار زندگی می کرده اند.
معاذی اظهار کرد: ما تصمیم گرفتیم آثار این 35 نفر ادیب و شاعر پاوه را جمع آوری و در قالب یک اثر به نام مشاهیر پاوه در مرحله اول به تعداد یک هزار جلد منتشر کنیم که موفق به این مهم شدیم.
مدیر موسسه پیشگامان فرهنگی هنری هورام پاوه هم گفت: تاکنون موفق شده ایم چهار هزار و 700 نفر از علما، ادبا و شعرای شهر پاوه را شناسایی و آثار آنها را جمع آوری کنیم.
عدنان مرادی افزود: بیش از 95 درصد این افراد به دلایل مختلف از جمله ظلم و ستم حاکمان وقت جلای وطن کرده و از پاوه مهاجرت کرده اند و به همین دلیل آثار این افراد را خارج از شهرستان، منطقه و حتی خارج از کشور جمع آوری کرده ایم.
وی گفت: این آثار که از سال 300 هجری تا سال 1300 هجری می باشد بیشتر به زبانهای عربی، فارسی و کردی است که در زمینه دینی و اسلامی هستند.
امام جمعه پاوه هم گفت: در این برهه از زمان که کتاب در حاشیه زندگی مردم قرار گرفته است بیش از هفت سال تلاش و کوشش جوانان گرد آورنده این کتاب که 35 ستاره دین، ادب و شعر پاوه را به ما معرفی کرده اند براستی قابل تحسین و تقدیر است.
ماموستا ملا قادر قادری افزود: در این عصر که تهاجم فرهنگی بسیار جدی شده است پاسدارای از دین و ادب و هنر یکی از وظایف ماست.
وی افزود: با توجه به اینکه در این برهه تهاجم فرهنگی موجب شده که فرهنگ دشمنان به داخل خانه های ما نفوذ کرده لذا پاسداشت سلف صالح وعلما، ادبا و شعرای ما می تواند در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن بسیار حائز اهمیت باشد.
ماموستا قادری افزود: با تجلیل و پاسداشت علما، ادبا و شعرا ضمن مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان می توانیم نسل جدید را با هویت، اصالت و فرهنگ سلف صالح خویش بیشتر آشنا کنیم.
امام جمعه پاوه گفت: در این برهه که فضای مجازی پیامی برای ما نداشته و برای ما توهم درست می کنند و فضایی ایجاد کرده اند که رسالت صاحبان رسالت را به حاشیه برده است و کتاب و ادب را از زندگی ما دور کرده اند این جوانان کار ارزشمندی انجام داده اند.
وی تصریح کرد: علما، ادبا، شعرا و نویسندگان وهنرمندان ما پرورش یافته حجره و مساجد بوده و هستند لذا باید همواره به حجره ها به دیده احترام نگاه کنیم و در جهت تقویت آنان تلاش کنیم.
ماموستا قادری با اشاره به خدمات علما و ادبای منطقه گفت: علمای ما کتاب و اثر دارند که این آثار در زمینه های تاریخ، فقه و شریعت، شعر وادب و هنر در علم اصول وادبیات کردی، فارسی وعربی، در علم حدیث، در سیاست و حتی در رمان نویسی است.
فرماندار پاوه نیز با قدردانی از برگزارکنندگان این مراسم، آن را در راستای کمک به فرهنگ ملی، اعتقادی و عاملی ارزنده و تأثیرگذار در مقابل تهاجم فرهنگی دانست که بدرستی جواب خواهد داد.
پرویز ایده پور به برنامه 300 امریکا اشاره کرد و گفت: تئورسین های امریکا با این برنامه قصد دارند که ملتهای جهان سوم و به ویژه مسلمان را با ابزارهای مختلف همچون تلفن همراه و ... به بازی بگیرند تا مانع از فکر کردن آنها شوند.
وی افزود: امروز این جوانان عزیز با برگزاری این آئین و رونمایی از آثار ارزشمند علما، ادبا و شعرای شهرستان پاوه پیام بزرگی دادند که ما دارای فکر و اندیشه هستیم و هرگز به بازی گرفته نمی شویم.
شهرستان پاوه با بیش از61 هزار نفر جمعیت در شمال غربی کرمانشاه قرار دارد که مهد پرورش علما، ادبا و فرهیختگان بسیاری است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد