بازخوانی یک اقدام عجیب دولتی ها؛

بی عدالتی دولت در حق سهام عدالت

سرویس: اجتماعیکد خبر: 297065|22:04 - 1396/10/20
نسخه چاپی
بی عدالتی دولت در حق سهام عدالت
پس از مدتها وعده و وعید بالاخره سود سهام عدالت میان دارندگان آن توزیع می شود. این درحالی بود که چندی پیش هیئت وزیران مصوبه ای عجیب را برای سهام عدالت تصویب کرد.

به گزارشهزار ماسوله،  بالاخره پس از وعده وعیدهای طولانی، مسئولان دولت اعلام کردند که از دیروز پرداخت بخشی از سود سهام عدالت آغاز می شود.

در حالی که سال 84 و دقیقا سه دولت پیش قانون سهام عدالت به تصویب رسید اما عملیات اجرایی آن از آبان 85 کلید خورد، سهامی که با هدف کاهش فاصله طبقاتی و بهره مندی اقشار مختلف از فروش سهام شرکتهای دولتی شکل گرفت.

پرداخت سود سهام عدالت به 6 دهک

عباسی؛ وزیر وقت تعاون در این باره گفت: خود دولت برای همکاری با طبقات کم درآمد طبق سیاستهای اصل 44 قانون که البته باید ضوابطی داشته و در آن اعلام شده به شش دهک جامعه پرداخت شود کار را شروع کرده است.

سود سهام تاکنون چند بار کام دارندگان آن را شیرین کرده و در بورس امکان خرید و فروش آن فراهم شد البته طبق قانون مددجویان کمیته امداد و بهزیستی دارای معافیتهای پرداخت هستند اما از محل آورده های بقیه مردم باید از محل سود سهام عدالت در 10 سال پرداخت انجام شود چون این شرکتها پر فروش ترین شرکتهای دولتی بوده اند.

افضلی؛ مدیر کل وقت سازمان خصوصی سازی، پشتوانه آنان را 67 شرکت بزرگ بر اساس اصل 44 دانسته است.

بیش از 12 سال از تصویب این قانون گذشته و دولت اعلام که این شرکتها سود چندانی نداشتند که این امر منجر به انجام تحقیق و تفحص توسط مجلس شورای اسلامی شد.

ندیمی؛ نماینده مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: تحقیق و تفحص به کمیسیون و نیز صحن مجلس کشیده شد و تصویب شد 15 نفر به این کار مبادرت کنند.

همچنین سال گذشته گفته شد تا پایان 95 این توزیع سود انجام می شود اما پس از وعده دادن در اواسط سال جاری بالاخره در دی ماه آغاز شد و همچنین گفته شد مردم برای مالکیت قطعی باید 470  هزار تومان نقدی پرداخت کنند.

پوری حسینی؛ رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: گیر اصلی ماجرا این است، این 42 هزار میلیارد تومان سهمی که به 42 میلیون نفر و الان49 میلیون نفر اختصاص می یابد بنا به اظهارات قانون می بایست میزان سود شرکتها که باید به خزانه تحویل می شده  تامین شود در حالی که در حال حاضر 18 هزار و 800 میلیارد تومان است.

جایگزینی دو شرکت زیان ده به جای هفت شرکت سود ده در سبد سهام عدالت

پورابراهیمی؛ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در پایان بهمن و اسفند هیئت وزیران مصوبه ای تصویب کردند تا هفت شرکت پالایشی سود ده بورسی را از سبد سهام عدالت خارج و دو شرکت کم بازده غیربورسی را جایگزین کنند.

پوری حسینی نیز گفت: از این 60 شرکت به اندازه سود نقدی گرفتیم تا به صندوق های قابل معامله در بورس برای توزیع میان 49 میلیون نفر بریزیم و یونیت آن را به حساب افراد انتقال دهیم که البته قابل معامله است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد