آسیاب آبی شهر نوسود یکی از آثار تاریخی ارزشمند شهرستان پاوه است

سرویس: اجتماعیکد خبر: 297111|19:23 - 1396/11/01
نسخه چاپی
 آسیاب آبی شهر نوسود یکی از آثار تاریخی ارزشمند شهرستان پاوه است
آسیاب آبی 'حوضه لاره' نوسود یکی از باارزش ترین آثار تاریخی این شهر و استان کرمانشاه است که می تواند مقصد بازدید گردشگران داخلی و خارجی باشد.

به گزارشهزار ماسوله، شهردار نوسود روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: به همت یکی از علاقه مندان و فعالان آثار باستانی این شهر و با حمایت شهرداری و شورای اسلامی شهر نوسود، اقدام به بازسازی و مرمت یکی از باارزش ترین آثار تاریخی شهر نوسود پس از نیم قرن از تخریب آن کردیم.
سلام خسروی افزود: این اقدام در راستای معرفی و گسترش توانمندی و زکاوت گذشتگان این دیار انجام شد تا نسل کنونی و آیندگان نیز بدانند که پیشینیان آنها چگونه بر محدویت ها غلبه کرده اند.
وی اظهار کرد: ما هم وظیفه داریم این توانمندیهای گذشتگان خودمان را به عنوان یک ارزش تاریخی و مورد احترام هم به جهانیان وهم به هموطنانمان نشان دهیم.
خسروی افزود: آسیاب های آبی در منطقه پاوه و اورامانات به عنوان یکی از شاخصه های اصلی در زمینه خودکفائی و اقتصاد مقاومتی برای تبدیل گندم به آرد و نان مورد نیاز مردم، مورد استفاده قرار می گرفتند.
وی افزود: پیشینیان ما در این دیار کهن در ساخت آسیاب های آبی از آخرین یافته های علوم ریاضی، فیزیک، هندسه و معماری و استفاده از انرژی آب که امروز تدریس می شود، قرنها پیش بهره برده اند.
رحمت قادرپور از جوانان فعال و علاقه مند آثار باستانی و تاریخی اهل نوسود که کار مرمت و باسازی آسیاب آبی نوسود را انجام داده است، هدف خود را از این کار، احیاء و حفظ اصالت و فرهنگ مردم این دیار عنوان کرد و گفت: 16 ماه تمام کار بازسازی و مرمت این سازه طول کشید.
وی با اشاره به تاریخچه آسیاب ها و بخصوص آسیاب آبی گفت: تاریخ دقیقی از این آسیابها وجود ندارد و کسی قادر نیست که بگوید اولین بار ایرانیان یا یونانیان این آسیابها را ساختند.
قادرپور با اشاره به انواع مختلف آسیابها گفت: مهمترین نوع آنها آسیاب آبی است که با توجه به قدرت بیشتر و کیفیت آرد بهتر، متمایز هستند.
شهر نوسود با 2 هزار نفر جمعیت در 45 کیلومتری شهر پاوه قرار دارد و دارای جاذبه های فراوان گردشگری است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد