در آیین تحلیل و بررسی کتاب " ماموستا "

ماموستا قادری: تاریخ، فیلم زندگی ماست / هورامان زادگاه مردان بزرگ، متدین و وطن‌دوست بوده است

سرویس: اجتماعیکد خبر: 297164|09:59 - 1396/11/15
نسخه چاپی
ماموستا قادری: تاریخ، فیلم زندگی ماست / هورامان زادگاه مردان بزرگ، متدین و وطن‌دوست بوده است
ماموستا ملا قادر قادری در آیین تحلیل، نقد و بررسی کتاب "ماموستا" که در کرمانشاه برگزار شد، به اهداف نگارش تاریخ اقوام اشاره کردند و گفتند: تاریخ فیلم زندگی افراد جامعه و نشان‌دهنده آداب و فرهنگ و آیین و اعمال خوب و بد انسان‌هاست. لذا برماست تاریخ بنگاریم تا نسل حاضر و آیندگان بدانند سرگذشت ما چگونه بوده است.

به گزارشهزار ماسوله، به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام‌جمعه پاوه؛ ماموستا ملا قادر قادری روز شنبه 14/11/96 در مراسمی که به مناسبت تحلیل، نقد و بررسی کتاب"ماموستا"و با حضور جمع زیادی از چهره‌های ادبی، نویسندگان و اهالی قلم، مسئولان محترم استان کرمانشاه و اورامانات و جمعی از مردم شریف و روحانیون محترم در سالن اجتماعات کتابخانۀ امیرکبیر برگزار شد، سخنان خود را در دو بخش تحت عناوین «1-ما و دهۀ فجر ۲- چرا و چگونه کتاب مورد بررسی نوشته شد؟» ارائه دادند

ایشاندر مقدمۀ سخنان خود ضمن تقدیر و تشکر از تمامی حضار، گفتند: در آئین ماتشکر به معنی قدرشناسی و عرض خسته نباشید و تشویق است. لذا بنده از تمامی شما عزیزان تشکر می‌کنم و برای تمامی شما عزیزان که برای ارج نهادن به کتاب، اینجا جمع شده‌اید، آرزوی توفیق و عزت دارم.

امام‌جمعه پاوهدر ادامه به اهداف نگارش کتاب "ماموستا"اشاره کردند و گفتند:هدف این بود که بعد از ما نسل آینده بدانند که سلف آنها چگونه زیسته و چه زحمات و جهدی برای این انقلاب کشیده‌اند.

ویسپس با اشاره به اهمیت کتاب خاطرنشان کردند: هرچند عنوان جلسه به نام بنده است اما درواقع تجلیل از کتاب است که خداوند متعال قریب 240 بار در قرآن کریم نامش را آورده است؛ پسکتاب مهم است و اگر می‌خواهیم با بصیرت زندگی کنیم باید اهل کتاب باشیم.

ایشاندر ادامه سخنان خودایام فجر انقلاب اسلامیرا یادآور شدند و گفتند: ۳۹ سال از عمر انقلاب اسلامی ایران گذشت و لطف خداوند، حکمت رهبری، حضور سبز مردم ایران، بصیرت روحانیون و آگاهی و حضور سبز مسئولان لشکری و کشوری باعث فزونی عمر این انقلاب شده است.

امام‌جمعۀ پاوهسپس به عمر انقلاب‌ها از دیدگاه ابن خلدون و عمرخالد اشاره کردند و گفتند: ابن خلدون جامعه‌شناس مسلمان قرن هفتم و عمرخالد مصری مدت محدود و خاصی برای انقلابات برآورد کرده‌اند. ما باید خیلی شاکر خداوند باشیم که انقلاب ما در عمر ۴۰ سالگی قرار دارد و این امتیاز برمی‌گردد به لطف خداوند متعال و بصیرت رهبری نظام و حضور مردم شریف ایران اسلامی.

ماموستا قادریدر ادامه به جمله‌ای از یکی از بزرگان اشاره کردند و گفتند: این دانشمند می‌گوید:انقلاب را دانشمندان خلق می‌کنند، ایثارگران از آن حفظ و حراست می‌کنند و ناظران هم از ثمرات آن استفاده می‌کنند.

 ویبه خدمات دولت‌ها در طی ۳۹ سال از عمر انقلاب اسلامی اشاره کردند و گفتند: در طی این ۴ دهه دولت‌های مختلف هم کارهای پسند و خوبی انجام داده‌اند و هم خیلی از کارها و درخواست های مردم جامه عمل نپوشیده است.

ایشاندر پایان بخش اول سخنان خود بهامنیتموجود در کشور اشاره کردند و گفتند:ما امنیت را بالاترین نعمت می‌دانیم؛ لذا به‌عنوان یک طلبۀ اهل سنت از زحمات نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی که باعث امنیت مملکت و دیار ما هستند، ممنون و سپاسگزاریم.

امام‌جمعه پاوهدر ادامه بهاهداف نگارش تاریخ اقواماشاره کردند و گفتند:تاریخ فیلم زندگی افراد جامعه و نشان‌دهنده آداب و فرهنگ و آیین و اعمال خوب و بد انسان‌هاست. لذا برماست تاریخ بنگاریم تا نسل حاضر و آیندگان بدانند سرگذشت ما چگونه بوده است.

ایشانگفتند: زمانی که از پدر تاریخ، هرودوت یونانی سؤال شد که چرا تاریخ می‌نویسد؟ گفت: برای آن است که زمانه شخصیت‌های بااستعداد و قوی و زحمتکش را فراموش نکند و انسان‌های اهل تزویر و دروغ‌گو در جای صادقان ننشینند وتازه‌ به دوران رسیده‌ها خودشان را صاحب تاریخ قلمداد نکنند.

ماموستا قادریتاریخ را برای نسل آینده منشأ درس و عبرت دانستند و گفتند: یک سوم از سوره‌های قرآن کریم تاریخ و قصص است و بدون ملاحظۀ قصه‌های قرآن کریم مسیر موحدین و مخالفین رسالت مشخص نخواهد شد، پستاریخ برای نسل‌های آینده منشأ درس و عبرت و بازگوکنندۀ شعار و شعور و سجایای اقوام پیشین است.

ویدر ادامه سخنان خودحب وطنرا یادآور شدند و گفتند: وطن هم در هرحال دارای احترام و از نشانه‌های ایمان است. پیامبر بزرگوار زمانی که از مکه به مدینه هجرت فرمودند در بالای تپه‌ای که مشرف به مسجدالحرام بود روبه مکه فرمودند: ای مکه والله اگر قومم مرا اخراج نمی‌کردند، هرگز وطنم را ترک نمی‌کردم. من اینجا پرورش‌یافته و بزرگ‌شده‌ام و مکه دیار من است.

ایشانسپس در خصوصسرزمین اورامانضمن اشاره به کتاب آقاب دکتر نادر کریمیان نویسنده کُرد، گفتند: ایشان در کتاب خود در خصوص اورامان چنین نوشته است:اورامان همواره تاریخ عظمت‌ها و اقتدارها و نیکی‌ها بوده است. سرزمین اورامانات عموماً و هورامان خصوصاً به شهادت اوراق برجای‌مانده تاریخی دارای سوابق برجسته بوده و هست.

امام‌جمعه پاوهدر ادامه افزودند:تدوین تاریخ نشان‌دهندۀ هویت و سابقۀ اقوام و ملل استو کسانی که تاریخ حیات ملت خود را ثبت و ضبط نمی‌کنند شناسنامه ملی و تاریخی آن‌ها مخدوش است؛پس تاریخ، شناسنامۀ اقوام و ملت هاست.

ماموستا قادریدر خصوص گردآوری کتاب "ماموستا"گفتند: برادر عزیزم آقای رستمی‌ برای مصاحبه و تدوین کتاب به همراه چند نفر از اهالی محترم اسدآباد همدان سال ۹۱ به بنده مراجعه کردند و گفتند: از طرف حوزه هنری مأموریم تا با شما مصاحبه‌هایی داشته باشیم و تاریخ شفاهی تدوین نماییم. بنده در ابتدا مخالفت کردم زیرامی‌دیدم دیگران آثار ما را می‌گیرند و به نام خودشان چاپ می‌کنند و زمانی که تاریخ ما را می‌نویسند از نقش خود ما خبری نیست؛ بخصوص مرکزنشینان که تمامی زحمات رزمندگان غرب و جنوب را به نام خود نوشته اند و کمتر به مرزداران اشاره دارند.

ویافزودند: ایشان مجدد در سال ۹۲ به بنده مراجعه کردند و وقتی اصرار ایشان را دیدم صداقت کلامشان برایم روشن شد و در طول دو سال ۵۴ ساعت مصاحبه شفاهی انجام دادم و به زحمت جناب آقای رستمی به کتاب تبدیل شد که قبل از هر چیز یک جلد از آن را تقدیم مقام معظم رهبری نمودم.

امام‌جمعه پاوهسپس بهمحتویات کتاب خوداشاره کردند و گفتند:یک قسمت از کتاب زحمت و محنت علمای کرد است که چگونه با سختی و مشکلات فراوان درس خوانده‌اند و بخشی دیگر از آن نیز به تاریخ قبل و بعد از انقلاب اختصاص دارد که امیدوارم این کتاب برای نسل‌های آینده مؤثر و مفید باشد.

ایشاندر ادامه مردم اورامانات را ستودند و گفتند:حوزۀ جغرافیای هورامان پرورش‌دهندۀ مردان بزرگ، متدین و وطن‌دوست بوده که نام نامی‌شان بر سینۀ تاریخ زمان ثبت است؛مردم اورامان در طول عمر انقلاب اسلامی نسبت به‌نظام اسلامی دریغ نکرده‌اند و شهدایشان شهادت می‌دهند که ما با این نظام بوده و هستیم و ان شاء الله خواهیم بود.

ماموستا قادریدر پایان نقد را امری خوب دانستند و گفتند: بنده نقدها و انتقادات دوستان را با دیده منت قبول می‌کنم و از آن استقبال می‌نمایم و امیدوارم نقدهای شما سبب شود که در چاپ‌های بعدی، کتاب تکمیل‌تر گردد.

در پایان مراسم نیز ازحاج ماموستا قادریروای و آقایعلی رستمینویسنده کتاب تجلیل شد.

لازم به ذکر است که آقایالهی تبار معاونت سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه،خانم معصومه حسنی خونساری مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، آقایاننصرالله زنجانی کارشناس حوزه هنری و فعال در تدوین کتاب ماموستا،مهدوی چشمه گچی سردبیر هفته نامه غرب،دکتر مسعود صادقی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاهوعلی رستمی نگارنده کتابدر خصوص کتاب"ماموستا"سخنرانی و ضمن بیان دیدگاهایشان در خصوص کتاب از شخصیتحاج ماموستا قادریتجلیل کردند.

 در خاتمه به جمعی از حضار لوح تقدیر تقدیم گردید.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد