ماموستا قادري:

ماموستا قادری : در جهت اجرای فریضه امربه معروف و نهی از منکر از هر وقت و زمانی بهره بگیریم

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 297210|16:07 - 1396/11/26
نسخه چاپی
ماموستا قادری : در جهت اجرای فریضه امربه معروف و نهی از منکر از هر وقت و زمانی بهره بگیریم
ماموستا قادری در همایش پیشگیری از جرم با حضور روحانیون شهرستان پاوه گفتند: امروزه تهاجم به حدی قوی است که اگر در روزهای جمعه خطبه بخوانیم و تنها در مورد نماز و روزه صحبت کنیم هرچند کاری مقبول و پسند است اما جوابگوی این‌همه هجمه نیست؛ بلکه در کنار آن بايد امربه‌معروف و نهی از منکر را به‌عنوان یک اصل مهم با برنامه خاصی مدنظر قرار داده و در جهت اجرای آن از هر وقت و زمانی بهره بگیریم.

به گزارشهزار ماسوله، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام‌جمعه پاوه؛ روز چهارشنبه 25 بهمن 96 با حضورحاج ماموستا قادری،ریاست دادگستری،فرماندهی انتظامیوجمعی از ائمه جمعه و جماعت و روحانیون شهرستان پاوه، همایشی با عنوانپیشگیری از جرمدر سالن جلسات دادگستری برگزار شد.

همایش با تلاوت قرآن کریم شروع شد سپس آقای تاری وردی ریاست دادگستری پاوه ضمن خوش‌آمد گویی به حضار سخنان مبسوطی در خصوص موضوع همایش بیان کردند

در ادامهجناب ماموستا قادریبحث خود را تحت عنوان«۱-پیشگیری از جرم از دیدگاه غرب ۲-پیشگیری از جرم از دیدگاه اسلام»ارائه نمودند.

ایشانضمن تشکر از حضور گرم روحانیون و ائمه جمعه و جماعت شرکت‌کننده و بیان عذر از اینکه به دلیل کمبود فضا امکان دعوت از تمامی ماموستایان و ائمه جمعه میسر نشد، در بخش اول سخنان خود به جمله‌ای از افلاطون اشاره کردند و گفتند: افلاطون که در ۲۵۰۰ سال پیش زندگی کرده است، در خصوص پیشگیری از جرم اظهارنظر کرده است. او می‌گوید:مجرمان را جریمه کنیم ولی جریمه آن‌ها انتقام نباشد و به شیوه‌ای برخورد کنیم جریمۀ مجرمین درسی باشد برای آیندگان که اینچنین عملی را انجام نداده و یا تکرار نکنند.

امام‌جمعه پاوهبرای روشن شدن موضوع افزودند:اگر در اسلام در ملأعام حد را در مورد زناکار اجرا می‌کنیم، به خاطر انتقام از آن شخص نیست؛ بلکه به خاطر آن است دیگران‌ هم نظاره کنند و این کار را تکرار نکنند.

ماموستا قادریدر ادامه به نظریۀ سزار بکاریا دانشمند ایتالیایی قرن ۱۸ در خصوص جرم و جنایت اشاره کردند و گفتند: این دانشمند ایتالیایی در کتاب خود با عنوان «انسان بزهکار» می‌گوید: اول باید جرم را ریشه‌یابی کرد و علت را جست تا بعد بتوان با آن مبارزه کرد.

ویدر ادامه گفتند: اولین کنگرۀ جهانی در این خصوص هم در سال ۱۹۵۰ میلادی در سازمان ملل تشکیل شد که در آن دولت‌ها مکلف شدند برای جلوگیری از جرم و جنایت در جامعه خود تلاش نمایند و مواردی در این خصوص به تصویب رسید.

ایشانسپس به رشد آمار جرم و جنایت در غرب اشاره کردند و گفتند: علی رغم نظر جامعه شناسانی که بصورت دلسوزانه اظهار نظر کرده اند؛ اگر رسانه‌های اروپایی را گوش کنیم متوجه خواهیم شد که این سخنان و کنگره‌ها هیچ‌گونه تأثیری در جلوگیری از جرم در غرب نداشته است؛ زیرا هرروزه شاهد افزایش فساد اخلاقی، فساد جنسی، گسترش بی‌بندوباری و مسائل ضد اخلاقی در غرب هستیم؛ به اعتقاد ما علت عدم توفیق در غرب فقدان پشتوانه دین و اخلاق در عملکرد مربیان آن‌ها که تلاششان فاقد معونیت است، می باشد.

ماموستا قادریبهبی‌بندوباری غرباشاره کردند و گفتند:کشورهای غربی بنادر و کنار دریاهای خود را به جهت گردشگری مهیا کرده‌اند و کاری کرده‌اند که تمام دنیا را برای کسب پول و سرمایه به دیار خود می کشانند و در نتیجه دارند بشریت را به فساد و بی بند و باری دعوت می کنند.

ایشانسپس بهامتیازات شهرستان پاوه نسبت به ساير شهرها اشاره کردند و گفتند:در پاوه بحمدالله وضع دیانت تا حد مطلوبی رضایت‌بخش است و آمار جرم و جرائم به نسبت کمتر است که قسمت اعظم این توفیقات برمی‌گردد به قال الله و قال الرسول ماموستایان محترم که روزهای جمعه در منبرها مردم را آگاه می‌کنند و ما از این بابت خداوند را شاکریم.

ویبا بیان اینکه نباید به وضع فعلی شهرستان دل‌خوش باشیم، افزودند:طبق اطلاعات و آماری که در دست داریم، بعضی از جرائم چون اعتیاد، خشونت، رباخواری، طلاق و قاچاق مشروبات الکلی و قطع درختان جنگلی و آزار زنان و تندروی در حال رشد است و باید در این خصوص و قبل از شیوع جرم و جنایت برنامه ریزی کنیم.

امام‌جمعه پاوهدر بخش دوم سخنان خود به اصل وقایه و تقوی در قرآن اشاره کردند و گفتند: در قرآن کریم ۲۰۱ بار وقایه و تقوی و مشتقات آن‌ها تکرار شده اند و این همه تکرار این دو واژه دلیل بر توجه اسلام یه وقایه و پیشگیری از جرم است، زیرا وقایه به معنی حفظ خود و دیگران است و خداوند بزرگ هم به‌صورت تربیتی از ما خواسته است دعا کنیم که ما را از جرم مصون و محفوظ فرماید و هم امر فرموده که خود و خانواده‌های خود را حفظ کنیم. «یَآ أَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ قُوواْ أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِیكُمْ نَاراً»

ماموستا قادریدر ادامه بهراه‌های مبارزه با تهاجم فرهنگی و جلوگیری از جرم و پیشگیری از جنایتاشاره کردند و گفتند: تذکر، ترغیب، نصیحت، تشویق به اقامۀ نماز، امربه‌معروف و نهی از منکر و دعوت به حفظ تقوی که ائمه جمعه هر هفته دارند انجام می‌دهند، از راه‌های مبارزه با تهاجم و پیشگیری از هجمۀ دشمن هستند؛ با این اوصاف لازم است ما بیشتر سعی کنیم؛ زیرا دشمن در طول شبانه‌روز ۲۰ ساعت علیه ما کار می‌کند. تنها یک خطبۀ نیم‌ساعته که آن‌هم اکثراً بدون مطالعه و زمانه شناسی ایراد می‌شود، کافی نیست.

ویافزودند: امروزه تهاجم به حدی قوی است که اگر در روزهای جمعه خطبه بخوانیم و تنها در مورد نماز و روزه صحبت کنیم هرچند کاری مقبول و پسند است اما جوابگوی این‌همه هجمه نیست؛ بلکه در کنار آنبايد امربه‌معروف و نهی از منکر را به‌عنوان یک اصل مهم با برنامه خاصی مدنظر قرار داده و در جهت اجرای آن از هر وقت و زمانی بهره بگیریم.

ایشانبهعواقب تعطیلی باب امربه‌معروفاشاره کردند و گفتند:اگر بازار امربه‌معروف تعطیل شود، ۵ مسئله که عبارتند از، تعطیلی راه انبیا، افزایش ضلالت و گمراهی، رشد جهالت، ویرانی بلاد و فساد عباد، را در جامعه شاهد خواهیم بود

امام‌جمعهپاوهبه تاریخارتداد مردم شبه‌جزیره عربستان بعد از رحلت پیامبر اسلامدر سال یازدهم هجری اشاره کردند و گفتند: بعد از رحلت پیامبر اسلام همه ساکنان شبه‌جزیره عربستان به‌جز مکه، مدینه، طایف و شهری در یمن مرتد شدند. سپس جمعی تحقیق کردند و گفتند مکه به خاطر وجود کعبه و مدینه به خاطر وجود پیامبر اسلام و تأثیر تبلیغ آن حضرت و ثبات جمعی از یاران و عالمان مخلص بود؛ اما شهر طایف و شهری از یمن به خاطر وجود مردان نیک، علمای برجسته و آمر به معروف و ناهی از منکر بوده است که مجدانه در خدمت مردم مسلمان بودند.

ویدر بخش پایانی سخنان خود بهمشکلات داخلی و خارجی و نقش آنها در افزایش آمار جرم و جنایت در کشوراشاره کردند و گفتند:هجمه رسانه‌ها، بیکاری جوانان، گرانی اجناس، اختلافات جناحی و حزبی و گروهی در مملکت و عدم رعایت امور نزد بسیاری از کارگزاران از عوامل داخلیومشکلاتی که دشمنان برای مردم ما و نظام ایجاد می‌کنند که عبارت‌اند از: توطئۀ یهود، تخطیط و نقشه و برنامه‌های پشت پرده دشمنان و رسانه‌های بی‌بندوبار از عوامل خارجیافزایش بزه و جرم در جامعه ما هستند.

ایشانتصریح کردند:می‌طلبد مسئولان محترم ما حسب اصل ۱۵۶ قانون اساسی به وظیفۀ ملی و مذهبی خود عمل کنند و بیش از گذشته کوشا باشند.

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد