به همت بسیج سازمان بسیج هنرمندان:

اختتامیه سومین جشنواره مولودی‌خوانی "وحدت" در پاوه برگزار شد

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 297242|17:20 - 1396/12/06
نسخه چاپی
اختتامیه سومین جشنواره مولودی‌خوانی "وحدت" در پاوه برگزار شد
مراسم اختتامیه سومین جشنواره مولودی خوانی با هدف گرامیداشت "هفته وحدت" با حضور مسوولان استانی، گروه های هنری و فعالان فرهنگی استان در شهرستان پاوه برگزار شد.

به گزارشهزار ماسوله، مراسم اختتامیه سومین جشنواره استانی مولودی خوانی "هفته وحدت" به همت سازمان بسیج هنرمندان استان و راهیابی پنج گروه هنری به مرحله نهایی این جشنواره برگزار شد.

 

در اين مراسمامام جمعه پاوهدر سخناني اظهار داشت: تلاش هنرمندان بسیجی استان و فعالان فرهنگی در قالب برگزاری جشنواره های اتحاد آفرین با هدف تقویت وحدت اسلامی مذاهب بسیار ستودنی است.

 

ماموستا ملا قادر قادري به اهمیت مباحث اخلاق و هنر در همه عرصه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی با هدف دعوت به مباحث دین و هنر تاکید کرد و افزود: بحث دیگر اهمیت اسلام و هنر به ویژه نقش آن بر مبانی اسلامی و دینی است که در قرآن کریم نیز پیامبر مکرم اسلام(ص) در فعالیت های جهادی، مذهبی، کمک به ایتام، دستگیری مظلومان و هدایت جامعه اسلامی نقش اساسی و رکن اصلی را ایفا کردند.

وي گفت: درس مهم و دینی پیامبر معظم اسلام(ص) که در طول سال های زندگی پر برکت خود به مسلمانان آموختند مبتنی بر توسعه اخلاق اسلامی است که باید سر لوحه جامعه مذهبی به ویژه مسوولان سیاسی و هنرمندان عرصه فرهنگ قرار بگیرد.

 

ماموستا قادری با بیان اینکه اخلاق مداری دین و هنر در جبهه های فرهنگی حرف اصلی را می زند، تاکید کرد: اگر جامعه بر اساس اخلاق و دین مبین اسلام استوار باشد باقی مسایل نیز حل می شود و دشمنان انقلاب اسلامی، علما و عرفا در مقابل اتحاد ملی کشورهای اسلامی متحیر این همدلی و وحدت می شوند.

 

وي عنوان کرد: قرآن کریم به ما دستور داده که در مقابل دشمنان همیشه در حالت آماده باش قرار بگیرد و با قوت تمام در عرصه های هنر، فرهنگ و دین در دفاع از اهداف اسلام تلاش کنیم.

 

امام جمعه پاوه با اشاره به اینکه پیشبرد دستاوردهای انقلاب در خط و سیر حرکات جامعه و حرکت در مسیر اسلام و وحدت مذاهب است، گفت: مباحث اسلام و هنر در پیشرفت اهداف کشور حائز اهمیت است و امروزه در میادین مختلف فضای مجازی و فرهنگی مبحث تاثیرات موسیقی قابل شهود است.

 

وی با اشاره به اینکه در طول 24 ساعت از شبانه روز شبکه های بیگانه غرب، حدود 10 ساعت آن موسیقی یا سیاست است، تا مردم را از هنر و کشاوری و آبادانی و فعالیت های دینی و فرهنگی باز دارند، متذکر شد: بیشتر مباحث آنان با محوریت مسائل داخلی کشور ما است تا در جامعه از هم گسیختگی ایجاد کنند و بر فکر و تربیت جوانان انقلابی ما تاثیر بگذارند.

 

امام جمعه پاوه با اشاره به روایات قرآن کریم به ویژه آیاتی از سوره اعراف اشاره و تاکید کرد: پیامبر مکرم اسلام(ص) به حسن اخلاق، زیبایی فطری و دینی، سیمای پاکیزه و بهداشت فردی و اجتماعی تاکید کردند و الگوی اصلی جامعه اسلامی را تبعیت از فرمایشات ائمه اطهار دانستند، همچنین همواره برای قرائت قرآن با صوت دلنشین و مبتنی با دستورات اسلامی اهمیت قایل شدند.

 

فرمانده ناحيه مقاومت بسيج سپاه پاوهنيز در اين مراسم در سخناني اظهار داشت: يكي از ارزشهاي ديني ما هنر ديني و انقلابي است كه آميخته با دين مي باشد و در بحث موسيقي، به موسيقي آئيني معروف است.

سرهنگ بهشتي راد افزود: مولودي خواني در واقع نوعي از موسيقي آئيني است كه در آن ارزشهاي ديني تبليغ مي شود و تمام محتواي گروههاي مولودي خواني نيز از ابتدا تا انتها بر تبليغ دين استوار است.

 

وي گفت: حسن موسيقي آئيني در برابر موسيقي هايي كه مباحث ضد ديني را ترويج مي كنند بر مبناي دين مي باشد و ارزشهاي ديني را در محتوا و تبليغ خود گنجانده است.

 

وي با اشاره به برگزاري مراسم مولودي خواني در شهرستان پاوه توسط امام جمعه پاوه ادامه داد: با عمليات فرهنگي در اين مراسم ها ، ارزشهاي ديني ترويج داده مي شوند و در مقابل كه دشمنان ما در قالب هاي موسيقي ، عليه دين ما فعاليت مي كنند ارزش كار گروههاي مولودي خواني ما را مي توانيم ببينيم.

 

وي در پايان گفت: دشمنان با تبليغات موسيقي خود ارزش هاي انساني و ديني را زير سوال مي برند ، اما گروههاي مولودي خواني ارزشهاي دين را تبليغ مي كنند.

 

براساس این گزارش، با رای و نظر هیات داوران بخش موسیقی سازمان بسیج هنرمندان استان کرمانشاه پنج گروه مولودی خوانی از جملهگروه مولودی نینوا از کرمانشاه، روچیار از پاوه، بعثت روانسر، هورامان پاوه، محمدرسول الله دالاهو از بین 22 اثر به عنوان برگزیدهبه این مرحله از جشنواره راه یافتند.

 

گروه‌های سومین جشنواره مولودی‌خوانی به میزبانی شهرستان پاوه برای شرکت در رقابتی سالم باهدف مدح پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص)‌ و نیز اشاعه پیام وحدت بین مذاهب به دف نوازی و مولودی‌خوانی پرداختند.

 

محورهای سومین جشنواره استانی مولودی خوانی شامل میلاد پیامبراسلام(ص)، استکبارستیزی، جنبش‌های بیداری اسلامی در جهان اسلام، وحدت اسلامی و مقابله با اندیشه‌های تکفیری، بسیج ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب است.

 

فرهنگ مقاومت و دفاع مقدس،‌ تقویت روحیه امید، نشاط و شورآفرینی در جامعه اسلامی، اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال،‌ امر به معروف و نهی از منکر و... از دیگر محورهای این جشنواره عنوان شده است.

 

برگزاری این جشنواره باید در "هفته وحدت"  انجام می گرفت، اما به دلیل حوادث زلزله اخیر در استان، به منظور جمع آوری آثار،  فراخوان این برنامه فرهنگی تمدید و نهایتا امروز با حضور اصحاب فرهنگ و هنر به همت سازمان بسیج هنرمندان شهرستان و استان در دستور کار قرار گرفت.

 

گروه های مولودی خوانی به اجرای آثار هنری خود باهدف تقویت وحدت در جامعه اسلامی پرداختند، همچنین مراسم با شعرخوانی آتش بار نفر برتر جشنواره شعر کردی وحدت که در ماه گذشته انجام گرفت، با موضوع محوریت وحدت اسلامی مزین و عطرآگین شد.

 

در پايانگروه مولودی خوانی روچیار از پاوه مقام نخست، نینوا از کرمانشاه دوم، هورامان پاوه رتبه سوم را به خود اختصاص دادند و گروه های بعثت از روانسر و محمد رسول الله ار دالاهو حائز رتبه شایسته تقدیر شدند.

 

گفتنی است داوری این مرحله از جشنواره با استفاده از تجارب هنرمندان و اساتید برجسته هنر موسیقی کشور از جمله شهاب متقی فر مسوول انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان استان کرمانشاه، بیژن صادقی و عبدالرضا تنهایی و جباریان کارشناس موسیقی صداوسیما از جمله اعضای شورای بسیج هنرمندان انجام پذیرفت و از نفرات برتر جشنواره نيز تقدیر به عمل آمد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد