ماموستا قادری: به احترام شهداء حلبچه، نباید این شهر را فراموش کرد

سرویس: اجتماعیکد خبر: 297323|03:31 - 1396/12/28
نسخه چاپی
ماموستا قادری: به احترام شهداء حلبچه، نباید این شهر را فراموش کرد
ماموستا قادری در اختتامیه کلاس هفتگی تفسیر و اخلاق مسجد قباء که با محوریت گرامیداشت یاد و خاطره شهداء و مصدومان حلبچه و نودشه برگزار شد؛ به برگزاری مراسم سالگرد بمباران شیمیایی حلبچه که اخیراً در این شهر برگزار شد، اشاره و با بیان اینکه نباید حلبچه را فراموش کرد افزودند: مردم کردستان عراق از نحوه خدمات دهی مسئولانشان گله مند بودند و می گفتند کاری برایشان انجام نشده است و این در حالی است که باید به احترام شهداء حلبچه، هرگز حلبچه فراموش نمی شد.

به گزارشهزار ماسوله، اختتامیه کلاس هفتگی تفسیر و اخلاق مسجد قباء در سال 96 یک‌شنبه‌شب 27/11/96 با حضور عاشقان قرآن در فضایی آکنده از معنویت برگزار گردید و حاضرین ضمن استماع کلام وحی، سجده شکر یک سال در خدمت قرآن بودن را به جای آوردند.

 

حاج ماموستا ملا قادر قادریدر این مراسم روحانی ضمنگرامیداشت یاد و خاطره شهیدان بمباران شیمیایی حلبچه، نودشه، سردشت و ریجابگفتند: امروز که 27 اسفندماه است 30 سال و 2 روز ازبمباران شیمیایی حلبچه و 30 سال و یک روز از بمباران شیمایی نودشه گذشته است.

 

ویافزودند: روز 25 اسفند همزمان با 16 مارس 1988 تعداد 8 فروند هواپیمای عراق حلبچه را بمباران کردند و نتیجه آن 5000 شهید، 10 هزار مصدوم و 60 هزار دربه در بود و روز بعد یعنی 17 مارس نیز نودشه را بمباران و 8 نفر شهید و مردم بسیاری شیمیایی شدند که هنوز آثار آن بعد از 30 سال روح و جسم آنها را می آزارد.

 

امام جمعه پاوهیاد و خاطرهشهیدان بمباران شیمایی حلبچه، نودشه، سردشت و ریجابرا گرامی داشتندو گفتند: ما برای شهیدان آن حوادث رحمت و سلام و  برای مریض ها درخواست شفا و صبر و برای خانواده محترم آنها درخواست اجر و پاداش داریم و برای دشمنان اسلام و مردم مسلمان کُرد از صدام و امثال صدام نفرین می فرستیم.

 

ماموستا قادریدر ادامه سخنان خود گفتند:مردم شریف هورامان خوب می دانند که ظهر 25 اسفند 66 به شب تاریک مبدل و هورامان زیبا و شکیل به دود و آتش تبدیل گشت و همچنان که شاعر کُرد زبان می گوید، مرگ یک شهر را شاهد بودیم:

 

گه لی گریاوه شاری بو مه زاری ... ده بی شینی چلون بیت مه رگی شاری

 

ایشانسپسضربه وارده بر پیکره حلبچه را همسان بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکیدانستند و گفتند:ضربه ای که بر پیکره حلبچه و نودشه و ریجاب و سردشت وارد شد کمتر از ضربه ای نبود که آمریکا به هیروشیما و ناکازاکی زد؛ اما آنها از شکست خود بهره گرفتند و بعد از این حادثه هولناک ژاپن به کشوری تبدیل شد که دنیا محتاج صنعت آن است؛ اما ما نه تنها درس نگرفتیم، بلکه شهداء حلبچه و سایر شهداء را فراموش کردیم.

 

ویدر ادامه بهزحمات و خدمات مردم و نظام جمهوری اسلامی به آوارگان عراقیاشاره کردند و گفتند: لازم است ملت شریف کُرد عراق، زحمات جمهوری اسلامی و مردمان هورامان را فراموش نکنند؛ زیرا در آن روزهایی که آنان گرفتار و نیازمند بودند، ملت و دولت ایران و بخصوص مردم هورامان بیش از حد توان خود به آنها کمک کردند.

 

امام‌جمعۀ پاوهدر پایان بهبرگزاری سالگرد بمباران شیمیایی حلبچه در شهر حلبچهاشاره کردند و گفتند: مردم کردستان عراق از نحوه خدمات دهی مسئولانشان گله مند بودند و می گفتند کاری برایشان انجام نشده است و این در حالی است که باید به احترام شهداء حلبچه، هرگز حلبچه فراموش نمی شد.

 

در ادامه،گروه مولوی خوانی آقای شهرام منصوریقصیده ای اجرا وآقای دلشاد پیابنیزمقاله ای در خصوص بمباران شیمیایی حلبچه قرائت کرد.

 

در پایان این مراسم هماز خادمان کلاس مسجد قبا و جمعی از اعضای کلاس که در طول سال به طور مستمر و مداوم حضور فعال داشته و یا به روند تشکیل کلاس کمک و مساعدت کرده اند؛ تشکر و قدردانی و هدایایی به آنها تقدیم گردید.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد