خالو حسین اثری شگفت انگیز از خود به جا گذاشت

سرویس: اجتماعیکد خبر: 297351|16:42 - 1397/01/18
نسخه چاپی
خالو حسین اثری شگفت انگیز از خود به جا گذاشت
'خالو حسین' مشهور به فرهاد ثانی در دل کوه های روستای 'میگوره' از توابع شهرستان پاوه اثری شگفت انگیز خلق کرده که هر بیننده ای را متحیر می کند.

به گزارشهزار ماسوله، حسین عثمانی ملقب به خالو حسین ششم مهر ماه سال 1309 در شهرستان جوانرود به دنیا آمد و چهارم مرداد سال 95 در 86 سالگی به علت کهولت سن جان به جان آفرین تسلیم کرد.

 

سرای سنگی به جا مانده از خالو حسین در منطقه گردشگری 'میگوره' شهر بانه وره از توابع شهرستان پاوه است که مقصد گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشورمان است.

 

این سرای سنگی در 17 کیلومتری شهر پاوه و 140 کیلومتری شهر کرمانشاه واقع شده است.

 

حسین کوهکن نزدیک به 2 دهه از عمر خود را صرف ساختن سرایی سنگی آن هم در دل صخره ای به طول 30 متر و ارتفاع 12 متر کرد تا اثری ماندگار از خود به جا بگذارد.

 

این سرای سنگی 9 اتاق دارد و از چهار خانه مجزا تشکیل شده که در بعضی نقاط نسبت به سطح زمین ارتفاع کمتری دارد.

 

در بعضی از اتاق‌ها ارتفاع به 170 تا 180 سانتی ‌متر می‌رسد، 2 خانه تک‌ اتاقی بوده و 2 سرای دیگر شامل چند اتاق مجزا یا همان دالان است که هر دالان به دالان دیگری ختم می شود.

 

هنر و توانایی خالو حسین، صبر و مهارت او را نشان می دهد که چنین بنایی سنگی را تنها با کلنگی قدیمی که هرگز تیشه اش را هم عوض نکرد، ساخته است.

 

خالو حسین 19 سال از عمر خود را برای احداث این سرای سنگی خارق العاده صرف کرد و از نکات مهم و قابل توجه این است که وی این سرا را فقط با استفاده از یک تیشه و با وجود داشتن یک پا احداث کرده است.

 

این اثر کم نظیر هم اکنون مقصد گردشگران زیادی از داخل و خارج از کشور است.

 

اگر خستگی اندک مسافرتی 120 کیلومتری را از کرمانشاه به سمت شمال غربی مرکز استان (شهر پاوه) بر خود هموار کنید بی شک از گشت و گذار در تفرجگاه زیبای 'میگوره' و دیدن سرای سنگی حسین کوهکن پشیمان نخواهید شد.

 

**برنامه های شهرداری برای توسعه غار

 

شهردار بانه وره در باره غار خالو حسین به ایرنا گفت: شهرداری به عنوان متولی این مکان برای توسعه آن برنامه های خوبی را تدوین کرده که با زمانبندی صورت گرفته اجرا خواهد شد.

 

فیصل یوسفی افزود: اولین و مهمترین کار در این راستا ایجاد زیرساخت ها از جمله احداث راه ارتباطی مناسب و بسیار نزدیک به این مکان است که از طریق داخل شهر بانه وره و عبور از خیابانی به نام خالو حسین این راه ارتباطی احداث شده است.
وی اظهار کرد: با پیگیری های انجام گرفته مقرر شده است که این راه ارتباطی در اولین فرصت آسفالت شده و مسیر برای حضور گردشگران بیش از پیش مهیا و تسهیل شود.

 

یوسفی تصریح کرد: این اثر بی نظیر به عنوان یکی از بخش های مهم و تأثیرگذار در توسعه گردشگری و رونق اقتصادی منطقه، شهرستان و شهر بانه وره شناخته شده است.

 

عضو شورای اسلامی شهر بانه وره هم گفت: عزم اعضای شورا بر حمایت همه جانبه از شهرداری برای ایجاد زیرساخت های لازم در راستای توسعه این اثر و جذب گردشگران به منطقه است.

 

فرزانه هدایتی، همچنین از انجام کارهای مقدماتی برای ثبت ملی این اثر خبر داد و گفت: با همکاری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان این موضوع در حال انجام است.
ايرنا

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد