ماموستا قادری: توفیق روحانیون در گرو برخورد عقلانی با مردم است

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 297365|16:12 - 1397/01/26
نسخه چاپی
ماموستا قادری: توفیق روحانیون در گرو برخورد عقلانی با مردم است
ماموستا قادری در گردهمایی ائمه جمعه و جماعت؛ توفیق روحانیت را در گرو برخورد عقلانی با مردم دانستند و گفتند: عقل پیش از علم است؛ برای عالم و روحانی تنها دانش و سخنوری کافی نیست بلکه باید با عقلانیت با جامعه برخورد کند؛

به گزارشهزار ماسوله،امام‌جمعه پاوهوضعیت روحانیون اهل سنت استان کرمانشاهرا از دو بعد مورد ارزیابی قراردادند و گفتند:اینکه ما روحانیون بدون هیچ توقعی در خدمت مردم هستیم و همواره با قناعت، از محراب رسول خدا پاسداری و از آبرو و حیثت قوم و عشیره خود دفاع می‌کنیم نکات مثبت کار ما هستند.

 

ایشانبعد منفی عملکرد روحانیون اهل سنت را نیز "نبود تشکیلاتی منسجم"دانستند و افزودند:از نکات منفی و مشکلات روحانیت نیز می‌توان به عدم وجود تشکیلاتی منسجم برای روحانیون اهل سنت کرمانشاه اشاره نمود، این در حالی است که روحانیت اهل سنت در سایر مناطق همچون جنوب، خراسان، ترکمن صحرا و بلوچستان به دلیل وجود تشکیلات، منسجم ترند و توفیق زیادی کسب کرده‌اند.

 

 ویاضافه کردند: هر عصری برای خود اقتضائات و قوانین و مقررات خاصی دارد و عصر ما نیز با عصور گذشته متفاوت است ولازم است ما محراب­نشینان عصرشناس باشیمو بدانیم ایراد کار ما کجاست.

 

ماموستا قادریسپس به دلایل توفیق اهل سنت جنوب و سیستان اشاره کردند و گفتند: در بوشهر، شیراز، بندرعباس و زاهدان، اهل سنت برای پیشبرد کار خود با هم وحدت کلمه دارند، به همین دلیل توفیق نصیب آن‌ها شده است.

 

ایشانبهنبود وحدت رویه در میان علمای اهل سنت استان‌های کردستان و کرمانشاه و آذربایجان غربیاشاره کردند و گفتند: احزاب سیاسی و علمانی و همچنین احزاب مذهبی، عواملی هستند که اجازه نداده‌اند ما وحدت داشته باشیم؛ همه می‌گوییم «انا رجل و هو رجل» علی هذا این روش خسارت زیادی به ما وارد کرده است.

 

امام جمعه پاوهدر بخش دوم سخنان خود تعلیم و تربیت را از وظایف اصلی پیامبران الهی برشمردند و گفتند: پیامبران الهی آمده‌اند تا تعلیم و تربیت و روش چگونه زیستن را به امت‌ها یاد دهند و بعد از پیامبران نیز این وظیفه به عهده علمای اعلام است که قوم خود را تعلیم و تربیت کنند و روش چگونه زیستن را آموزش دهند.

 

 ایشاندر ادامه صحبت‌های خود بهخدمات حجره‌های کنار مساجداشاره کردند و گفتند: این حجره‌ها در طول ۱۴۰۰ سال در خدمت به دین از دانشگاه‌های مصر و نیشابور و مدینه هیچ‌گاه کمتر نبوده‌اند و عالمانی که در این حجره‌ها فارغ‌التحصیل شده‌اند در تألیف، سخنوری، شعر و ادب از دیگر اقوام مسلمان نه تنها کمتر نبوده‌، بلکه استاد و قائد زمان خود بوده‌اند.

 

عضو شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم‌دینی اهل سنت کشورسپس به بررسی اوضاع مدارس علوم دینی اهل سنت استان کرمانشاه پرداختند و گفتند:فعلاً ۲۴ مدرسه علوم‌دینی اهل سنت در استان کرمانشاه فعالند که برابر لیست دفتر نماینده محترم ولی‌فقیه در امور اهل سنت کرمانشاه تعداد طلبه های مشغول به تحصیل در آن‌ها بیش از ۳۰۰ نفرند که تعدادی از آن‌ها شبانه‌روزی و تعدادی هم به‌صورت روزانه مشغول فراگیری علوم‌دینی هستند.

 

ویبهسردرگمی طلبه‌ها بین برنامه های شورای برنامه ریزی و تنظیمات سنتی حجره هااشاره کردند و گفتند:ما به‌عنوان مدیران و مدرسان مدارس علوم‌دینی نه حاضر هستیم به‌طور کامل آیین‌نامه شورای برنامه‌ریزی مدارس اهل سنت را پیاده کنیم و نه خودمان آیین‌نامه مدونی داریم که از آن برای تربیت طلبه‌ها استفاده کنیم و این سبب سردرگمی طلاب ما شده است.

 

ایشانلزوم بومی‌سازی مدارس علوم‌دینیرا یادآور شدند و گفتند:اگر می‌خواهیم بقا و توفیق داشته باشیم باید مدارس را بومی و همچون گذشته مردم، طلبه‌ها و مدارس را کمک کنند؛ لیکن به خاطر بعضی مسائل چون خدمت سربازی و بیمه و ... مقررات و قوانین حاکم بر مدارس را نیز رعایت نماییم. لذا خواهش بنده این است که ما مدارس را بومی کنیم و طوری تدریس کنیم که طلبه هایمان در آینده ماموستا شوند؛ در واقع باید کمیت را کم و به کیفیت بیفزاییم چرا که امروزه جامعه ما نیاز به روحانیون زمانه شناس، عاقل و عالم دارد.

 

امام‌جمعه پاوهدر بخش سوم سخنان خود با اشاره به اینکه امروزه دورانی است که هرکس آثار و دستاورد خود را معرفی می‌کند، گفتند:امروزه بعضی اسلحه، بعضی فیس بوک، بعضی دیگر تلگرام و گروهی هم قرص شفابخش سرطان را ارائه می‌دهند و به آن افتخار می کنند؛ اما در مقابل ما مسلمانان گرفتاریم و چیزی جز جنگ و تخریب و تفرقه نداریم که معرفی کنیم و این درد است.

 

ایشاندر ادامه بهحملات موشکی آمریکا و متحدانش به سوریهاشاره‌ای و با بیان اینکه اقدام آمریکا به خاطر امنیت رژیم صهیونیستی است؛ افزودند: امروز چندین موشک از جانب آمریکا و متحدان اروپایی‌اش به سوریه شلیک شد و روسیه به‌عنوان حامی سوریه واکنش خاصی نشان نداد که جای تأمل دارد.

 

ویسپس بهدشمنی و عداوت آمریکا و غرب نسبت به مسلماناناشاره کردند و گفتند: آمریکایی‌ها و غربی‌ها در پشت پرده نقشه کشیده و طراحی کرده‌اند که چگونه حکومت‌های مسلمان را تغییر دهند و مردمان آن‌ها را نوکر خود کنند و به چه طریقی سرمایه آن‌ها را به تاراج ببرند.

 

ماموستا قادریاین عصر را عصر جنگ و خشونت و بی‌عدالتی و تبعیضدانستند و در این خصوص گفتند: عامل این‌همه ظلم و بی‌عدالتی، قدرتمندان، ثروتمندان و سیاستمداران ضد مردم هستند که در غفلت ملت‌های مسلمان سرمایه مادی و معنوی مسلمانان را به یغما می‌برند.

 

ایشانبا اشاره به کتاب اصول الدعوه جناب زیدان به خصوصیات داعی اشاره کردند و گفتند:هر داعی در گام اول باید درد مردم را بشناسد و سپس برای درمان آن داروی مناسب تجویز نماید.

 

ویتوفیق روحانیت را برخورد عقلانی با مردم دانستندو گفتند:عقل پیش از علم است؛ برای عالم و روحانی تنها دانش و سخنوری کافی نیست بلکه باید با عقلانیت با جامعه برخورد کند؛ فلذا همان‌گونه که ۱۴۰۰ سال است با عقلانیت از این مردم و مساجد حفاظت کرده‌ایم، باید در آینده هم از این اصل غافل نباشیم.

 

امام جمعه پاوهدر پایان برای حفظ مملکت از جنگ و آشوب دعا و از همه کسانی که امنیت را برقرار کرده‌اند تقدیر و شکر نمودند.

 

بعد از سخنان حاج ماموستا قادری؛۷ نفر از ائمه جمعه و مدرسین به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و خواستۀ همۀ آنها حفظ وحدت و رشد مدارس و خدمت بیشتر به مردم و هماهنگی در اذان و روزه و عید بود.

 

در ادامهحاج احمد محمدیمعاون فرهنگی و اجتماعی دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت کرمانشاه نیز طی سخنانی ضمن اظهار خوشحالی از برگزاری این نشست اظهار داشت :مطالب خوبی در این نشست مطرح گردید که ان اشاالله بصورت جد پیگیر انها خواهیم بود

 

ویافزود:تمام تلاش مجموعه دفتر اهل سنت استان خدمت هرچه بیشتر به روحانیون و طلاب عزیز بوده و خواهد و بدون تردید هرآنچه در توان مجموعه ما باشد در راستای خدمت به این قشر ارزشمند به کار خواهیم بست.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد