گفتگو با سید عبدالحمیدفخری

مصاحبه سیروان بافیلم ساز جوان سید عبدالحمیدفخری

کد خبر: 13057|20:52 - 1392/02/30
نسخه چاپی
مصاحبه سیروان بافیلم ساز جوان سید عبدالحمیدفخری
هزارماسوله: حميد فخري از هنرمندان اورامان و زادگاهش شهر پاوه است
 حميد فخري از هنرمندان اورامان و زادگاهش شهر پاوه است. كنجكاوي كودكي و استعداد جواني و البته حمايت خانواده‌اش او را به عرصه فيلمسازي كشاند و بعد از گذراندن موفقيت آميز دوره آموزشي در سينما جوان كرمانشاه، اينك به صورت جدي فعاليت فيلمسازي دارد. آثاري از او در شبكه‌هاي محلي و ملي پخش شده و برنامه‌اي جدي براي حضوري فعال‌تر در اين عرصه دارد. او در پاسخ مكتوب به چند سئوال سيروان از هنر، زادگاه، فيلمساز و ضرورتهاي حمايت از فيلمسازان  مي‌گويد. گفتگو را در پي بخوانيد.
* ورود شما به دنياي فيلم چگونه رقم خورد  و کار را از کجا آغاز کرديد؟
- در واقع از دوران کودکي با توجه به سابقه و پيشينه خانوادگي‌ام در کارهاي هنري واز جمله شعر و نقاشي و کارگرداني تئاتر که البته منشاء همه اين فعاليت‌ها  در سطح جواني و تلاش‌هاي  پدرم  سر چشمه دارد.  آن فعاليت‌ها بود که در من ايجاد شور و هيجاني كرد که ازمواهب خدا دادي و هنري خود بهره جسته و لذات درياي بي‌کرانه هنر خصوصا" از لذايذ تئاتر و نمايش بي‌نصيب نشوم و من هم آرام آرام به کارهاي هنري و وراي زندگي روزمره نگاهي ديگرگونه‌اي نسبت به خود واطرافيان داشته باشم. دردوران کودکي به نقاشي بسيار علاقه مند شدم البته بازهم فعاليتهاي پدر در اين زمينه مشوق اصليم بود. به خاطر دارم؛ هنگامي که دانش آموز دوره راهنمايي بودم يک بار در کلاس هنر سال دوم  نقاشي پرنده‌اي را کشيدم که زيبا و مورد پسند بود و معلم خوبم براي تشويق يکسال نقاشيم را در کلاس نصب کرد و اين عملکرد مشوقانه ايشان  بسيار بر من تاثير گذاشت و سرآغاز و عامل پيوند من با فعاليت‌هاي هنري در همان دوران راهنمايي شد.
و اما درخصوص فيلم و ماجراي علاقه‌مندي به آن بايد بگويم، هميشه برايم جالب بود و در پيش خود افکار و سئوالات متنوعي برايم پيش مي‌آمد که حوادث و اتفاقات فيلم چگونه رقم مي‌خورد؟ از فيلم نامه‌ها و تهيه کنندگي و هنر پيشه‌ها وکارگرداني سوالاتي داشتم! از اين رو مجلات و روزنامه‌ها را مطالعه مي‌کردم تا باب نقد فيلم و بررسي آن در شبکه يک شروع  و جنبه‌کلاسي آموزشي برايم فراهم شد و مجدانه پيگير مي‌شدم. حتي يادم مياد دفترچه‌اي داشتم که نام فيلم، كارگردان، کشور سازنده، تاريخ ساخت، زمان فيلم، موضوع فيلم و نکاتي ديگر درمورد فيلم‌ها  را يادداشت مي‌کردم.
* نسل امروز فيلمسازي، معمولا در دوره هاي آموزشي سينما جوان  آموزش ديده است؛ شما چطور؟
- _بله؛ من هم آموزش رسمي و حرفه‌اي خود را در انجمن سينماي جوان کرمانشاه شروع کردم. زير نظر استادان مجرب و خوبي آموزش يکساله را با نمره خوب به پايان بردم که در اين جا ضمن ارج نهادن به زحمات همه اين عزيزان بايد يادآوري كنم به موازات ياد گيري اوليه فيلم سازي  با دوستان و افراد حرفه‌اي زيادي افتخار آشنايي پيدا كردم.
* علاقه‌منديم گزارشي از فعاليتهاي شما داشته باشيم. ازکارنامه هنري تان براي سيروان بگوييد.
- مدرک فيلمسازي را در سال 88 گرفتم که به علت ذيق وقت و مشغله کاري تاکنون فقط توانستم چندين همکاري با صدا و سيما داشته باشم و ساخت فيلمي مستند؛ البته همکاري با گروه‌هاي مستند ساز صدا و سيما آغاز خوبي بود. در ساخت چندين مستند ديگر هم همکاري داشته و در ساخت مستند »نان وماه« ويژه ماه مبارک رمضان سال 1388 (پخش‌شده از شبکه اول سيما) که در مورد پيرمردي کوشا و مومن  بود که در روستاي خانقاه از توابع شهرستان پاوه که زادگاه خودم نيز مي‌باشد، ساخته شد و فيلمي جذاب از مجموعه فوق تهيه و پخش شد.
فيلم مستندي را که با توجهات و همکاري انجمن سينماي جوان کرمانشاه ساختم در همان سال (88) کليد خورد، اما به علت مشکلات بازيگر اصلي فيلم، پايان کار به پاييز91  رسانده شد. در فاصله مدت ياد شده چندين فيلمنامه با دکوپاژ آماده کردم و به استحضار اهالي فن و اساتيد رسيده و مورد تائيد قرار گرفته‌اند و نيز مصمم در ضمينه عکاسي نيز با يکي از دوستان چندين نمايشگاه با مضامين ايران شناسي و انسان شناسي در ابعاد منطقه‌اي و شايد بين المللي برگزار كنيم.
* ايده فيلم هاي شما از کجا شکل مي گيرد و زادگاه شما اورامان  چه جايگاهي در تم فيلمهاي شما دارد؟
-_ »زايش وخلق هميشه با درد همراه است«. شايد  يکي از دغدغه‌هاي بنده در اين زمينه همين موضوع درد ودرد‌هاست! دردي که آگاهي بدان يک نوع احساس مسئوليت به بار مي‌آورد. بسياري از ما دردهاي پنهاني داريم که نمي‌شود با زبان و سخن گفته شود اما با زبان هنر بسياري از آنها و حتي زحمات و مصائب را مي‌شود در قالبش بيان کرد.  اينکه ديگران تا چه حد ما را درک مي‌کنند، مهم نيست، اينکه ما تا چه حد در درک ديگران سهيم هستيم و مي‌توانيم زباني ديگرگونه  براي بازگو كردن آلام  و رنجهايشان وحتي زندگي‌هاي متفاوتشان داشته باشيم بسيار ارزشمند است.
اما منطقه اورامان نقطه‌اي از طبيعت است که در اينجا بسياري از ارزشها و عقايد و نوع و نحوه زندگي در آن ساليان درازي است که محفوظ  مانده است، همانند کوههاي استوارش؛ بسيار جاي کار براي نمايش دارد و زبان تصوير مي‌تواند خود گوياي تلاش مجدانه و سرسخت اين مردم دردمند و قدرتمند باشد.
* امکانات  فيلمسازان جوان در استان کرمانشاه و منطقه اورامانات تا چه حد است و  استعدادهاي جوان چگونه مورد حمايت قرار مي گيرند؟
 ـ بنده اگرچه زادگاهم منطقه اورامانات است، اما ساکن کرمانشاه هستم. اما با خبر از اوضاع و امکانات مادي وکلي منطقه اورامان بوده و هستم که افراد هنرمند و پيگير کار فيلم چگونه با ابزار خود و ياري دوستانشان اقدام به ساخت فيلم مي‌کنند. در شهر کرمانشاه نيز انجمن جوان شهر فعاليتهاي خوبي در اين زمينه دارد و مساعدتهاي شايسته‌اي براي هنرجويان و افراد ساعي درخصوص در اختيار گذاشتن امکانات فيلمبرداري و دادن مجوزها دارد و بايد گفت يکي از انجمنهاي قوي در سطح کشور است.
* از ديدگاه شما چه ضرورتي دارد که فيلمسازي مورد حمايت و توجه مسئولان دولتي  و بخش خصوصي قرار گيرد؟
ـ فيلمسازي مدرنترين هنر انسان عصرجديد است که تمامي هنرهاي جهان را در خود دارد و دولت نيز  مي‌تواند با تکيه بر هنري مدرن چون فيلمسازي در رشد ابعاد خود و همگاني کردن آرا و نظرات حاکميت سهمي به سزا داشته باشد و همگان را از رشد و پيشرفت ايران اسلامي بهتر و بيشتر آگاه کند.
در زمينه بخش خصوصي نيز با باز بودن فضاهاي موجود مي‌شود براي حاکميت ومردم، هنري ناب و انساني و اسلامي به نمايش گذاشت که اين امر از هنرپروران ايراني به دور نيست؛ پس ضرورت اين امر نه بر مسئولان نه بر هيچکسي پوشيده نيست.
* چه پيشنهادي براي توسعه صنعت فيلمسازي و شکوفايي استعدادهاي جوان داريد؟
- _همانطور که پيشتر عرض شد فيلم و فيلمسازي هنري مدرن است و توسعه و پيشرفت آن، نياز درجه اول هر جامعه‌اي علي الخصوص جوامع در حال پيشرفت مي‌باشد زيرا در اين دهکده جهاني، ارتباطات مجازي و واقعي انساني نيازي ديگرگونه به آشنايي و گفتمان از طريق اين هنر مدرن دارد تا سطحي از بينش و آگاهيي و توانايي‌هايي را که از آن بهره‌منديم را در عرصه جهاني بنمايانيم. بايد از برداشتهاي سطحي و ناآگاهانه  نسبت به هنر و هنرمند دست برداشت و به هنرمند ميدان داده شود تا هنرش را عرضه کند، پس بايد فضاهاي مناسب را در اختيار صاحب هنر گذاشت.
* از برنامه هايتان در آينده بگوييد. مشخصا چه پروژه هايي در دست ساخت داريد؟
- متاسفانه به دليل مشغله کاري و ذيق وقتي که دارم در سال 91 فقط توانستم يک فيلم مستند به نام »قه‌لاته« بسازم که همين کار را در چندين جشنواره مختلف ايراني و خارجي در سال جديد ارائه كرده‌ام.
چند طرح مستند به همراه چندين فيلمنامه کوتاه همراه با دکوپاژ آماده کرده‌ام که اميدوارم با مساعدت‌هاي مسئولان امر و يا بخش خصوصي بتوانم هرچه سريعتر در سال جديد نسبت به ساخت آنها اقدام كنم.
در آخر ازشما براي فرصتي که در اختيار بنده گذاشته‌ايد کمال تشکر را دارم.
 
منبع:هفته نامه سیروان-تاكانه

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد