چاي دفع كننده آهن غذا

مهترین تامین کننده آهن مورد نیاز بدن جگر می باشد

سرویس: بخش هورامیکد خبر: 14311|13:00 - 1392/03/03
نسخه چاپی
مهترین تامین کننده آهن مورد نیاز بدن جگر می باشد
هزارماسوله:یک متخصص تغذیه معتقد است، مصرف بلافاصله چای بعد از غذا 85 تا 90 درصد آهن مورد نیاز بدن را از بین می برد.
به گفته  يحيي پاسدار دو نوع آهن "هم" و "غیر هم" وجود دارد که مورد اول در منابع حیوانی موجود است و مورد دوم را می توان به وفور در منابع گیاهی یافت کرد.

 

این متخصص تغذیه و رژیم های درمانی اظهار داشت: آهن "هم" دارای قدرت جذب بالایی می باشد، به طوریکه عوامل مانع جذب آهن در دستگاه گوارش، نمی توانند مانع جذب این نوع آهن شوند.

 

پاسدار مصرف انواع گوشت سفید و قرمز را برای تامین آهن "هم" توصیه کرد و افزود: مصرف انواع گوشت قرمز، مرغ و ماهی می تواند منابع بسیار خوبی برای تامین این نوع آهن باشد.

 

وی با بیان اینکه آهن "غیر هم" موجود در منابع گیاهی به سختی و به مقدار کم جذب بدن شده، مصرف همزمان گوشت را به همراه منابع گیاهی جهت جذب بیشتر این نوع آهن توصیه کرد و افزود: تنها منع مصرف این مورد در افرادی است که مبتلا به چربی خون و یا بیماری های قلبی و عروقی هستند.

 

این متخصص تغذیه و رژیم های درمانی همچنین به منظور افزایش جذب آهن "غیر هم" موجود در منابع گیاهی مصرف همزمان میوه هایی مانند پرتغال و کیوی را به علت داشتن ویتامین سی  به همراه منابع گیاهی توصیه کرد.

 

به گفته پاسدار ویتامین سی موجود در برخی میوه ها، میزان جذب آهن موجود در منابع گیاهی را افزایش می دهد

 

پاسدار در ادامه خاطر نشان کرد: آهن "هم" حدود 10 تا 15 درصد آهن مورد نیاز روزانه بدن را تشکیل می دهد و بین 85 تا 90 درصد آهن مورد نیاز بدن از نوع آهن "غیر هم" می باشد که از منابع گیاهی تامین می شود.

 

این متخصص تغذیه و رژیم های درمانی، مصرف بلافاصله چای بعد از غذا را موجب از بین رفتن 85 تا 90 درصد آهن مورد نیاز بدن دانست و افزود: ماده ای به نام "تانون" در چای وجود داشته که عامل رسوب آهن در دستگاه گوارش و مانع جذب آن می باشد.

 

وی افزود: مصرف چای بلافاصله بعد از غذا موجب می شود آهن "غیر هم" موجود در منابع گیاهی مانند نخود، لوبیا و برنج جذب بدن نشوند.

 

پاسدار بهترین منبع تامین کننده آهن بدن را منابع حیوانی و در بین آنها جگر و کبد حیوانات عنوان کرد و افزود: در میان منابع تامین کننده آهن "غیر هم" نیز حبوبات بهترین منبع تامین کننده این نوع آهن می باشد.

 

به گفته پاسدار در میان حبوبات عدس دارای بیشترین میزان آهن بوده و بعد از آن نخود و لوبیا و سایر حبوبات منابع سرشاری از آهن "غیر هم" به شمار می آیند.

 

وی با بیان اینکه سبزیجات نیز منابع بسیار خوبی برای تامین آهن "غیر هم" می باشند، اظهار داشت: برای افزایش جذب بیشتر آهن موجود در سبزیجات بهتر است سبزیجات بصورت خام مصرف شده و یا در کوتاهترین زمان و در کمترین حرارت پخته شوند.

 

پاسدار یاد آور شد: حرارت زیاد، ویتامین سی موجود در منابع گیاهی را از بین برده که در نتیجه کاهش این نوع ویتامین، میزان جذب آهن نیز کاهش یابد.

 

این متخصص تغذیه و رژیم های درمانی فقر آهن را در زنان به علت وجود سیکل ماهانه شایع عنوان کرد و افزود: بهتر است زنان در این دوره مصرف غذاهای آهن دار را در برنامه غذایی خود افزایش دهند و در صورت فقر آهن شدید در این دوره، قرص های آهن را با تجویز پزشک مصرف کنند.

 

به گفته پاسدار نیاز به آهن در دوران مختلف متفاوت است و در دوران رشد و بلوغ همه افراد و همچنین دوران بارداری زنان شیوع فقر آهن بسیار می شود.

 

پاسدار شیوع فقر آهن را در دوران بارداری به علت اضافه شدن نیاز آهن جنین عنوان کرد و افزود: چنانچه مادر قبل از بارداری تغذیه مناسبی به لحاظ تامین آهن داشته باشد دراین دوره با مشکلی روبه رو نخواهد شد، اما در غیر اینصورت اضافه شدن نیاز آهن جینن به مادر، مادر را در معرض کمبود آهن قرار خواهد داد.

 

به گفته پاسدار در این دوره رقابت بین جنین و مادر بر سر جذب آهن صورت می گیرد که جذب آهن توسط جنین بسیار قوی تر از مادر و در حدود 20 برابر می باشد و به همین علت کمبود آهن در مادران در صورت نداشتن تغذیه مناسب قبل از دوران بارداری بسیار شایع می باشد.

 

این متخصص تغذیه و رژیم های درمانی افزود: در صورتی که ذخایر آهن مادر به اتمام برسد علاوه بر مادر، جنین نیز دچار کمبود آهن خواهد شد.

 

پاسدار معتقد است: به منظور تامین آهن مناسب در کودکان در حال رشد و دختران در سن بلوغ بهتر است خوردن دو نوبت جگر به مقدار 100 تا 250 گرم در هفته در برنامه غذایی آنها لحاظ شود.

 

به گفته این متخصص تغذیه و رژیم های درمانی میزان آهنی که در جگر می باشد در هیچ منبع غذایی دیگری یافت نمی شود که البته محدودیت مصرف این ماده غذایی باید در افراد دارای چربی خون، بیماران قلبی و عروقی و افراد مسن لحاظ شود.


نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد