يادداشت سردبير:

نقدی بر پیام تبریک فرماندار پاوه به عموم مردم در خصوص احیاء چشمه بل

کد خبر: 292801|23:01 - 1394/03/20
نسخه چاپی
نقدی بر پیام تبریک فرماندار پاوه به عموم مردم در خصوص احیاء چشمه بل
فرماندار پاوه احیاء چشمه بل را به عموم شهروندان محترم شهرستان های پاوه و اورامانات ونیز مردم استان های کرمانشاه وکردستان تبریک وشادباش عرض نمود.

به گزارشهزار ماسوله، چشمه تاريخي بل که هزاران سال قبل در دل سفره‌هاي کارستيک کوه‌هاي زاگرس اورامانات پديد آمده است، در چند سال اخیر موضوعی مهم در نجات دادن و یا نابودی آن برای گروههای حمایت از نجات دهی چشمه بل و یا مخالف نجات آن شده است اکنون نیز که با خاتمه و آبگيري سد داريان ،112 متر به زير آب رفته عده ای معتقد به نابودی کامل آن و عده ای نیز معتقد به نجات کانی بل شده اند.

اين در حاليست که متخصصين مختلف‌، اهالي منطقه و سازمان‌هاي غير‌دولتي از زمان شروع سد همواره در رابطه با اثرات ناگوار زيست محيطي و اقتصادي نابودي اين چشمه هشدارهاي لازم را داده‌اند و گروه کاري متشکل از نماينده دستگاه‌هاي اجرايي‌، محققين و اساتيد دانشگاه در استان‌هاي کرمانشاه و کردستان با بررسي موضوع، توقف عمليات سدسازي را خواستار شده و از سازمان محيط زيست، وازرت نيرو و هيأت دولت اقدامات عاجل را براي نجات اين منبع حياتي درخواست نموده اند.

با استمرار بر جلوگیری از نابودی این چشمه توسط مردم منطقه ، نجات و حفظ اين ثروت ملي يک خواست همگاني برای آنان در استان‌هاي کرمانشاه و کردستان شد.

بنا برآخرين گزارش ها تحت عنوان «گزارش ارزيابي راهکارهاي نجات چشمه بل» راهکارهايي را مبنی بر نجات این چشمه در مسیری در عمق زمین با طولی افقی 120 متر و ارتفاع 109 متر ارائه داده اند.

مزایا و منافعی که از آبگیری سد داریان در منطقه به وجود خواهد آمد ، بدون شک چه از لحاظ تولید برق آبی ، توسعه کشاورزی و به وجود آمدن منطقه ای توریستی و گردشگری ؛ مثمر ثمر بوده و از طرفی نیز طرح نجات بخشی چشمه بل را از همان اوایل شروع ساخت سد باید در دستور کار قرار می گرفت که پروژه ساخد سد داریان را متوقف می نمود.

اکنون که ساخت سد داریان به مرحله اتمام رسیده و آبگیری آن نیز به دلیل طرح نجات بخشی چشمه بل به تعویق افتاد، با اعلام اینکه سفره زیر زمینی اطراف چشمه بل نفوذ ناپذیر بوده ، برایگروه کاري ويژه نجات‌بخشي چشمه بل شک و گمان هایی را در پی داشته و برای عده ای قلیل نیز عدم تلفیق آب با سد داریان را به وجود آورده کهارائه هر‌گونه عقیده ای نيازمند تشكيل يك تيم متخصص به منظور بررسي و ارزيابي تلفیق و یا عدم تلفیق آن می باشد.

و اکنون نیز فرماندار پاوه در پیامیاحیاء چشمه بل را خدمت تمامی منتقدین که دغدغه کافی و وافی داشتند تبریک اعلام کرده است.

آن چه که برای همگان در طول سالیان دراز محرز بوده ،چشمه بل از جمله هزاران چشمه اي است که خداوند متعال سخاوتمندانه آن را در دل زاگرس به ما بخشيده؛ اما آنچه اين چشمه را متمايز مي‌سازد بالا بودن حجم خروجي ساليانه آن حدود 150 ميليون متر مکعب و متوسط آبدهي 4000 ليتر در ثانيه با کيفيتي فوق‌العاده عالي بوده به طوريکه مي‌توان بدون هيچگونه تصفيه فيزيکي و شيميايي از آن به عنوان آب شرب بهره‌برداري نمود.

یعنی در هیچ سالی سابقه خشک شدن این چشمه و یا کاهش آب آن حتی در خشکسالی ها به مقدار محدود هم نبوده است و احیای این چشمه زمانی است که به هر دلایلی چون تخریب ان ناشی از جاری شدن سیل، آب این چشمه خشک و یا کمویا از مسیری منحرف شده باشد که احیا و بازسازی آن را می طلبد.

در طول این چند سال اخیر تنها موضوع آب چشمه بل نجات آن بوده است و صرفا احیا و بازسازی آن مد نظر نبوده است ، چه حتی اگر اب این چشمه به عقیده کارشناسان انتقال داده شود، آن میزان و حجم اولیه ، موجود نخواهد بود و به عبارتی دیگر اگر با این دیدگاه به احیای آب چشمه نگاه کنیم نه تنها آب آن به همان میزان اولیه احیا نگردیده است بلکه تلفیق آن را با سد داریان نمایان می سازد.


 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد