به مناسبت سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران

کد خبر: 292840|01:44 - 1394/03/31
نسخه چاپی
به مناسبت سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران
حماسه پاوه ثمره ايستادگي مثال‌زدني دلاور‌مردان و شير‌زنان ديار اورامانات و تلاش شجاعانه شهيد چمران و همرزمانش بود كه در برابر دشمنان قد علم كردند و با خلق حماسه‌اي باشكوه و كم‌ نظير اجازه ندادند خواب استكبار براي سقوط پاوه تعبير شود.

به گزارشهزار ماسوله، .آخرین روز خرداد ، مصادف است با سالگرد شهادت دکتر مصطفی چمران، سالها از آرام گرفتن دکتر مصطفی چمران می گذرد و اکنون یاد و خاطره این شهيد بزرگوار همچنان باقی است.

وي در سال 1311 شمسی در محله سرپولک ، بازار آهنگرهای تهران در خانواده ای مذهبی، فرزندی به دنیا آمد که او را مصطفی نامیدند. وی دوران ابتدایی را در مدرسه انتصاریه محله پامنار گذراند و دوره متوسطه را در دبیرستان البرز و دارالفنون به پایان رسانید و با ورود به دانشکده فنی در رشته الکترومکانیک تحصیلات عالی خود را آغاز کرد و به عنوان شاگرد اول این دانشکده فارغ التحصیل و در همانجا به مدت یکسال مشغول تدریس شد.مصطفی چمران به سبب علاقه شدیدی که به یادگیری مسائل مذهبی داشت از 15 سالگی در درس تفسیرآیت الله طالقانی و دروس منطق و فلسفه شهید مطهری شرکت داشت  و از این رهگذر بهره های فراوانی برد.

با پیروزی انقلاب اسلامی، دکتر چمران پس از 23 سال دوری از وطن، كه در امريكا و لبنان به سر مي برد به ایران بازگشت ونخستین گروه ازسپاه پاسداران را در سعدآباد تشکیل داده و به آموزش آنان پرداخت.

در آن زمان كه گروههاي ضد انقلاب در منطقه حضور داشته و شهر را تحت سيطره خود در آورده بودند و آنگاه که فرمان انقلابی امام‏ خمینی(ره) صادر شد و به ارتش فرمان داد تا در 24 ساعت خود را به پاوه برساند ؛ فرماندهی منطقه به عهده دکتر چمران واگذار شد.

دکتر چمران پس از بروز غائله پاوه به همراه شهید سرلشگر ولی فلاحی به آن منطقه عزیمت کرد. هلی کوپتر چمران و همراهان در میان حلقه محاصره گروهکهای ضد انقلاب افتاد و زیر آتش شدید آنها وارد پاوه شد .

همه شهر و تمام پستی و بلندی‏‌ها به دست دشمن افتاده بود و موج نیروهای دشمن لحظه به ‏لحظه نزدیک‏تر و بيشتر می‌‏شد. در اين زمان و با كمك نيروهاي مردمي و پاسداران بومي منطقه، دکتر چمران و مردم با شهامت و ایثارگری توانستند كه اين غائله را با پيروزي به اتمام برسانند.

حماسه 26 مرداد 58 پاوه ثمره ايستادگي مثال‌زدني دلاور‌مردان و شير‌زنان ديار اورامانات و تلاش شجاعانه شهيد چمران و همرزمانش بود كه در برابر دشمنان قد علم كردند و با خلق حماسه‌اي باشكوه و كم‌ نظير اجازه ندادند خواب استكبار براي سقوط پاوه تعبير شود.

چهارشنبه 24 مرداد 58 خبر مي‌رسد كه اشرار مسلح به پاوه حمله كرده و شهر را به محاصره كامل خود در آورده‌اند و درگيري شديدي بين پاسداران انقلاب و مهاجمان در اين شهر در جريان است. روز بعد اخباري مبني بر ورود مهاجمان به داخل شهر و درگيري خانه به خانه و خياباني آنها با اندك نيروهاي انقلابي باقيمانده انتشار مي‌يابد، هر ساعت اوضاع بدتر و اميدها براي كمك‌رساني به مردم و نجات شهر كم‌رنگ‌تر مي‌شود.

اخبار سقوط كامل شهر و اشغال آن به وسيله ضد انقلاب از سوي مقامات عالي رتبه تكذيب مي‌شود. اواخر روز 25 مرداد 58 اوضاع بحراني ميشود، مهمات نيروهاي مقاوم رو به اتمام است و تنها سلاح آنان براي نگهداري شهر ايمان آنان است، بيمارستان شهر با گلوله‌هاي توپ هدف قرار گرفته و قسمتي از آن تخريب مي‌شود، در همين روز است كه شهيد چمران وارد كرمانشاه مي‌شود.

صبح روز 26 مرداد 58 كاسه صبر امام لبريز ميشود و فرمان تاريخي ختم غائله پاوه را صادر مي‌كند: " به دولت، ارتش و ژاندارمري اخطار مي‌كنم اگر‌ با توپ‌ها، تانك‌ها و قواي مجهز تا 24 ساعت ديگر حركت به سوي پاوه نشود من همه را مسئول مي‌دانم". به دنبال اين خروش تاريخي فرماندهي كل قوا، امت حزب الهي وارد صحنه شده و آمادگي خود را براي اعزام به پاوه اعلام ميدارند. در اين ميان مهاجمان در حال از ميان بردن آخرين مقاوت‌ها بودند، بيمارستان شهر به اشغال درآمده بود و در آن شب مخوف و آن جنگ نابرابر تنها راه باقي مانده شهادت بود.

نيروي ايمان مردم و دعاهاي آنان كه از اعماق دل‌هاي بيم‌زده آنها بيرون مي‌آمد با فرمان تاريخي امام همنوا مي‌شود و برگ زرين ديگري از تاريخ پرفراز و نشيب ايران زمين را رقم ميزند. نيروهاي كمكي به پاوه ميرسند، نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي به كمك محاصره شدگان مي‌آيد.

رشادت شهيد مصطفي چمران و همرزمانش حلقه محاصره پاوه را مي‌شكند و نام پاوه براي هميشه با نام اين شهيد سرافراز عجين مي‌ِشود. اينكه سالها از آن حماسه شورانگيز مي‌گذرد، مردمان شهر شهيد چمران بر اين باورند كه آن طور كه بايد و شايد زو‌اياي اين اقدام انقلابي براي مردم ديگر نقاط ايران اسلامي تبيين نشده است.

مردم پاوه و اورامانات هر ساله دلاورمردي‌هاي 26 مرداد 58 را ارج نهاده و ياد و خاطره شهيدان اين حماسه را گرامي ميدارند.

پس از این پیروزی درخشان،دکتر مصطفی چمران از سوی امام رحمة الله به وزارت دفاع منصوب شد و سپس در اردیبهشت 1359، به سمت نمایندگی و ناظر امام در شورای عالی دفاع نصب گردید و در کنار آیت الله خامنه ای نماینده دیگر امام در این شورا، به امور دفاعی و نظامی مملکت پرداخت.

اگرچه امروز فیلم سینمایی "چ" به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا در رابطه با غائله پاوه در سینماهای کشور به نمایش در آمد ولي با واکنش‌هاي متفاوتی روبرو شد.عده‌اي این فیلم و تصویری که از شهید چمران و جنگ پاوه را نشان مي‌دهد ستایش مي‌کنند و عده‌اي نقد‌هايي به آن دارند.

مردم بومي منطقه به عدم نشان دادن حضور فعال نيروهاي مردمي و پاسدار منطقه در اين واقعه اظهار گلايه دارند و به آن نقدهايي را روا داشته اند.

دکتر مصطفی چمران در تاریخ 30 خرداد 1360، یک روز قبل از شهادت خود در اهواز و در جلسه شورای عالی دفاع برای آخرین بار شرکت کرد و پس از آنکه خبر شهادت فرمانده نیروهای دهلاویه، ایرج رستمی را در سحرگاه 31 خرداد دریافت کرد به سرعت فرد دیگری را برای فرماندهی انتخاب وبا خود به دهلاویه برد.

او به سمت سوسنگرد به راه افتاد و در پشت نزدیکترین خاکریز درمقابل نیروهای عراقی قرارگرفت.خمپاره ها چپ و راست در اطراف او به زمین می خوردند ، ناگهان خمپاره ای در نزدیکی او منفجر شد و وی از ناحیه پشت سر مورد اصابت ترکش قرار گرفت و به مقام رفیع شهادت نایل آمد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد