یادداشت/محمود رستمی تبار

یک مشکل و طرح چند پرسش!

سرویس: اجتماعیکد خبر: 294351|20:12 - 1395/03/04
نسخه چاپی
یک مشکل و طرح چند پرسش!
یکی از مشکلات مکرر که هرماه تکرار می شود اختلاف در رویت هلال ماه قمری است. با رشد علوم ارتباطی و فن آوری های مخابراتی و اطلاع رسانی , این اختلاف در چند سال اخیر جلوه بیشتری یافته است.

به گزارشهزار ماسوله، محمدا رسول الله والذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم ( صدق الله العظیم)



شاید برای مسلمانان در صورت تبعیت محض از قرآن, نصب العین قرار دادن همین یک آیه برای جلوگیری از همه اختلافات و جنگ ها و نزاع های درونی بنام مذهب و قبیله ای و قومی و نژادی کافی بود.



ولی متاسفانه به کنار گذاشتن دستورات قرآن و پیروی از هوای نفسانی موجب آن شده است که لباس تفرق این عذاب الهی بر تن امت اسلامی پوشانده شود .



برای متحد نمودن یک امت آنهم امتی که قرآن آن را امت واحده با رویکرد اعتدالی (أُمَّهً وَسَطاً) خوانده است , می بایست مظاهر تفرق ریشه یابی و حتی الامکان حل گردند. این امر در صورتیکه خالصانه به قرآن و سنت حضرتش استناد کنیم به یاری خداوند قابل دستیابی است.



یکی از مشکلات مکرر که هرماه تکرار می شود اختلاف در رویت هلال ماه قمری است. با رشد علوم ارتباطی و فن آوری های مخابراتی و اطلاع رسانی , این اختلاف در چند سال اخیر جلوه بیشتری یافته است. این امر موجب سر درگمی و در میان جوامع اسلامی و بویژه در میان ( کشورها شهرها و روستاهای) چند مذهبی شده است.



شاه بیت بروز و خود نمایی این اختلاف در ماههای رمضان و ذی الحجه بدلیل وجود دو عید سعید قربان و فطر است. از سر درگمی، تشدید اختلاف، حتی در میان افراد یک مذهب خاص و خدای ناکرده بروز و ظهور مشاجرات و بحث های ناگوار گشته، در وجه بین المللی نیز موجب بی اعتباری امت می گردد. و زمینه را برای زبان طعنه کفار و مشرکین و دشمنان تشنه به خونمان فراهم می کند و حق اظهار نظر در سطح تصمیم گیری های کلان بین المللی را برای ما به سخره خواهند گرفت. و به همین دلیل و دلایل مشابه است که امت اسلامی فاقد یک نماینده دائم در شورای امنیت سازمان ملل می باشد.



حال از اثرات و پی آمدهای شوم این اختلاف توجیه نشده برای امت اسلامی بگذریم چند پرسش اساسی مطرح می شوند که امید است دانشجویان، علماء دینی و اندیشمندان بدون هرگونه تعصب خاص مذهبی بدنبال یافتن جواب این پرسش ها و پرسش های تحقیقی مشابه باشند. امید است هر قلمی و هرگامی برای نزدیک نمودن قلوب این امت رنج دیده و متفرق بعنوان عملی صالح در پرونده اعمال خیرخواهان امت ثبت گردد.



۱- با توجه به آیه شریفه سوره بقره (فمن شهد منکم الشهر فلیصمه) آیا واقعا ملاک روئیت هلا ماه قمری, چیست . مشاهده بصری مستقیم یا استدلال های علمی و نجومی ؟ ریشه اختلافات کجاست؟



۲- طبق آیه فوق آیا مشاهده ماه در یک نقطه از زمین برای سایر نقاط زمین حجت می باشد یا خیر و اگر نیست منظور از شب قدر و روز عرفه و عید قربان که بر اثر اختلافات گاه تا سه روز هم گسترش می یابند , چیست و آیا زمان و معنا و مفهوم واقعی خود را از دست نخواهند داد؟ مثلا آیا ممکن است ذبح اسماعیل علیه السلام ( نماد عید قربان) در دو یا سه روز مختلف صورت گرفته باشد؟و یا اینکه قرآن در چند شب بسته به طول و عرض جغرافیایی نازل شده باشد؟



۳- آیا واقعا اگر امت اسلامی دارای مرزهای جغرافیای تعریف شده فعلی که اکثرا هم ناشی از خواست متجاوزان و استعمارگران غیر مسلمان می باشند , نبود و همگی تحت فرمان یک حکومت اسلامی مقتدر و مرکزی بودند , با توجه به وجود رسانه های اطلاع رسانی فعلی, باز شاهد این نوع اختلافات بودیم و یا اینکه اعیاد و ایام الله و شعائر الله همزمان برگزار می شدند.



۴- و سوال آخر اینکه صرفنظر از همه اختلافات مذهبی و اجتهادی برای حفظ شان و کرامت امت اسلامی و تبین علمی و دینی دقیق اختلافات و رسیدن به حکم قابل تبعیت واحد آیا وقت آن نرسیده است که امت اسلامی از یک مجلس خبرگان متشکل از علمای دین با گروههای مشاوره از برجستگان و نخبگان و اندیشمندان علوم مختلف از همه مذاهب و ممالک برخوردار گردند و اختلافات و بحث و بررسی راه حلها را از سطح عمومی جامع برچیده و در زیر سقف واحدی گرد آورند ؟

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد